خبرنگار: ابوالفضل شکری
مدیرکل شیلات گیلان در گفتگو با 8دی مطرح کرد؛

کاهش ۹۹.۵ درصد ذخایر خاویاری کشور / تسهیلات خرید حوضچه آماده آبزی‌پروری پردخت می‌شود

مدیرکل شیلات گیلان گفت: وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری خوب نیست و این ذخایر با کاهش ۹۹.۵ درصدی نسبت به ۲۵ سال قبل مواجه بوده است.

کاهش ۹۹.۵ درصد ذخایر خاویاری کشور / تسهیلات خرید حوضچه آماده آبزی‌پروری پردخت می‌شود

اسحاق شعبانی عصر امروز در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه صید ماهیای استخوانی در گیلان از ابتدای فصل بهره‌برداری جاری ۵۲۳ تن بوده است اظهار داشت: این میزان برداشت، ۱۴ درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد که به دلیل شرایط جوی مناسبت امسال رخ داده است و از این میزان محصول، ۳۶ درصد ماهی سفید، ۶۰ درصد ماهی کفال و مابقی از سایر گونه‌ها بوده است.

وی ارزش این میزان صید را ۱۵ میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: این مقدار محصول توسط ۴۰۰۰ صیاد برداشت شده است.

مدیرکل شیلات گیلان درباره ذخایر ماهیان خاویاری گیلان نیز گفت: وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری خوب نیست و این ذخایر با کاهش ۹۹.۵ درصدی نسبت به ۲۵ سال قبل مواجه بوده است و به همین علت هم‌اکنون صید تجاری ماهیان خاویاری ممنوع است و صید این ماهیان تنها برای حفظ ذخایر ژنتیک و مولدگیری انجام می‌شود و سال گذشته در سه استان شمالی تنها حدود ۲ تن خاویار برای تولید بچه ماهی و رهاسازی در دریای خزر برداشت شده است.

شعبانی با بیان اینکه شیلات در راستای اقتصاد مقاومتی نسبت به توسعه آبزی‌پروری و پرورش در قفس اقدام کرده است اظهار کرد: تاکنون ۸۳ نفر متقاضی برای بحث پروانه آبزی‌پروری پذیرش شده‌اند که ۱۷ نفر از آن‌ها پروانه تأسیس گرفتند و ۲۷ نفر موافقت اصولی دریافت کرده‌اند و از بین ۱۷ پروانه صادر شده، تاکنون ۳۲ قفس در دریا در مناطق انبارسر کیاشهر، بازکیاشهر، جفرود انزلی، طالب آباد و سنگاچین انزلی نصب شده است.

وی ادامه داد: ۱۵ قفس نیز از کشور ترکیه خریداری شده است و احتمالاً در دهه فجر افتتاح خواهد شد که در ظرفیت ۴۰۰۰ تن پیش بینی شده در برنامه توسعه برای تولید ماهی کشور را تکمیل می‌کند.

شعبانی با بیان اینکه تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با سود ۶ درصدی برای توسعه آبزی‌پروری پرداخت می‌شود افزود: این تسهیلات برای خرید حوضچه‌های آماده به عنوان شغل جنبی برای خانواده‌ها پرداخت می‌شود و هم‌اکنون برای ۱۵۰ خانوار این حوضچه‌ها نصب شده است.

وی درباره مطالبات صیادان گفت: همه مطالبات تا پایان سال ۹۵ که حدود ۳۰ میلیارد تومان بود به صیادان پرداخت شده است.

مدیرکل شیلات گیلان در پایان، توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس، توسعه مشاغل خانگی در حوزه آبزی‌پروری و پرداخت تسهیلات برای مشاغل آبزی‌پروری را از جمله برنامه‌های شیلات در استان برای سال ۹۶ عنوان کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه