باز هم پای وصیت نامه هاشمی را وسط کشیدند!

ممنوع الخروجی خانواده هاشمی چرا برداشته شد؟

هنوز علت اصلی ممنوع الخروجی فرزندان آیت‌ا… مشخص نیست اما آنها محدودیتی برای فعالیت در داخل کشور ندارند چنان که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران است که مقام بالایی تلقی می‌شود. ارتباط این ممنوع التصویری‌ها با وصیتنامه ‌آیت‌ا… هاشمی هم مشخص نیست و هنوز خبر دقیقی درباره آن منتشر نشده است.

ممنوع الخروجی خانواده هاشمی چرا برداشته شد؟

به گزارش ۸دی، دیروز سید‌محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت پرونده محمد‌علی طاهری گفت: با توجه به اینکه رای در دیوان عالی کشور نقض شده است پرونده به شعبه هم عرض یعنی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. وی افزود: باید منتظر باشیم که شعبه تعیین وقت و به ما ابلاغ کند تا رسیدگی مجدد شروع شود.

این وکیل دادگستری درباره خبر ممنوع الخروجی برخی از اعضا خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی گفت: من از طرف خانواده آقای هاشمی این موضوع را پیگیری کردم. بر اساس ماده ۱۶قانون گذرنامه فائزه و یاسر هاشمی و پسر فائزه و محسن هاشمی ممنوع‌الخروج هستند.

وی افزود: این ممنوع الخروجی به معنی این نیست که این افراد اتهامی دارند زیرا ماده ۱۶قانون گذرنامه مقرر می‌دارد اگر قاضی مصلحت بداند می‌تواند افراد را از خروج از کشور منع کند.

این در حالیست که یاسر هاشمی در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرد که «اطلاعات آقای علیزاده‌طباطبایی به‌روز نیست و این اطلاعات صحت ندارد».

این در حالی است که خود علیزاده هم در توضیحات بیشتری به «شرق» گفـت: یاسر هاشمی به او گفته است با پیگیری‌هایی که خودشان انجام داده‌اند، ممنوع‌الخروجی آنها رفع شده است.

طباطبایی گفت: «ممنوع‌الخروجی مربوط به چند ماه قبل بوده است ولی با پیگیری‌های انجام‌شده رفع شده و ظاهرا برخی اعضای خانواده هم سفر به خارج داشتند و با مشکلی روبه‌رو نشده‌اند».

به گفته علیزاده‌طباطبایی، براساس ماده ۱۶ قانون گذرنامه، ممنوع‌الخروجی نیاز به تشکیل پرونده ندارد و به صلاحدید قاضی این اتفاق ممکن است رخ دهد.

* پای وصیت نامه هاشمی هم به ماجرا باز شد

اما در حالیکه ممنوع الخروجی برخی اعضای خانواده هاشمی تکذیب شده ولی فاطمه هاشمی روایت دیگری از ممنوع الخروجی برادران و خواهرش دارد!

به نوشته ایسنا؛ دختر بزرگ مرحوم آیت‌ا… هاشمی درباره ماجرای ممنوع‌الخروجی خانواده‌شان و وصیتنامه پدر گفت: «هنوز در مورد دلیل این مساله پاسخی به ما داده نشده است، اما برخی‌ها حدس می‌زنند که شاید اطلاعات مهم و محرمانه‌ای از نظام نزد ما وجود داشته و برای همین تعدادی از ما را ممنوع‌الخروج کردند. این در حالی‌ است که نزد خاندان آیت‌ا… ‌هاشمی هیچ اطلاعات سری و مهم وجود ندارد. همان موقعی که پدرم فوت شدند، آقایان آمدند و هرچه بود و نبود را با خودشان برداشتند و بردند. آیت‌ا…‌ هاشمی در دفتر کارشان که مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده، مطالب مهمی را در گاوصندوق و چند کشو نگهداری می‌کردند و وقتی من به آنجا رفتم تا وسایل پدرم را به خانه بیاورم، با کشوهای خالی مواجه شدم و هیچ چیزی وجود نداشت. ما به دنبال وصیتنامه ‌آیت‌ا… ‌هاشمی بودیم و پیش خودمان فکر کردیم که شاید وصیتنامه آنجا باشد، برای همین به دفتر کار ایشان رفتیم تا داخل کشو و گاوصندوق را ببینیم اما دیدیم که کشوها و گاوصندوق خالی است».

از سوی دیگر روزنامه اصلاح طلب شرق و از حامیان خانواده هاشمی نیز نوشته است: مهرماه بود که فائزه هاشمی از ممنوع‌الخروجی پنج نفر از اعضای خانواده خبر داد. او در مصاحبه با روزنامه شهروند، با اعلام اینکه خود او در ۲۶ اردیبهشت ممنوع‌الخروج شده، گفته بود: «شاید تصور می‌شود که ما اسنادی را از اسرار نظام در اختیار داریم که می‌خواهیم منتشرش کنیم در حالی ‌که چنین چیزی نیست».

صحبت‌ها از ممنوع‌الخروجی خانواده هاشمی، یک سال بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حالی است که حسن لاهوتی نوه دختری مرحوم هاشمی و فرزند فائزه هاشمی، سال ٨٩ به مدت یک روز بازداشت شده بود. او که ١٠ روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم عازم لندن شده بود، هنگام بازگشت به کشور توسط تعدادی از مأموران و با ارائه حکم قضائی بازداشت و روانه زندان شد.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران همان زمان گفت: لاهوتی بامداد روز یکشنبه به موجب دستور قضائی و به اتهام ارتکاب برخی جرائم امنیتی در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر شده بود که عصر دوشنبه پس از انجام پاره‌ای تحقیقات توسط بازپرس، ابراز ندامت و پشیمانی از اقدامات ارتکابی و با پذیرش تودیع وثیقه ٧٣میلیون‌تومانی به دستور بازپرس و تأیید دادستان تهران از زندان آزاد شد.

روزنامه آرمان نیز که به روزنامه خانوادگی آیت الله هاشمی معروف است نیز در راستای گسترش و زنده نگه داشتن شایعات بی مورد درباره وصیت نامه هاشمی و ربط آن به ممنوع الخروجی یاسر و فائزه نوشته است: “هنوز علت اصلی ممنوع الخروجی فرزندان آیت‌ا… مشخص نیست اما آنها محدودیتی برای فعالیت در داخل کشور ندارند چنان که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران است که مقام بالایی تلقی می‌شود. ارتباط این ممنوع التصویری‌ها با وصیتنامه ‌آیت‌ا… هاشمی هم مشخص نیست و هنوز خبر دقیقی درباره آن منتشر نشده است. مشخص نیست موانع لغو ممنوع الخروجی فرزندان آیت‌ا… چگونه برداشته خواهد شد و وکلای این خانواده هم به اظهارنظر در این باره نپرداخته‌اند چنان که گویی این موضوع رازی سر به مهر است!”

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه