ماجرای توافق آیت‌الله خامنه‌ای با علمای اهل سنت ایرانشهر /  مبنای تاریخی هفته وحدت چیست

هفته وحدت هر چند در زمان اهل بیت (ع) با این عنوان وجود نداشت اما یک مبنای تاریخی دارد که علمای شیعه و سنی برای مقابله با دشمن واحد آن را در نظر گرفتند.

ماجرای توافق آیت‌الله خامنه‌ای با علمای اهل سنت ایرانشهر /  مبنای تاریخی هفته وحدت چیست

به گزارش ۸دی، اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآنی و حدیث به مناسبت آغاز هفته وحدت و در پاسخ به این شبهه که «هفته وحدت مبنای  تاریخ ندارد» نوشت:

برخی می‌گویند وحدت با اهل سنت مبنا ندارد؛ مگر اهل بیت (ع) هفته وحدت داشتند که ما داشته باشیم؟ پاسخ چیست؟ در زمان اهل بیت (ع) توطئه‌های پیچیده به شکل امروز وجود نداشته است و در آن زمان اختصاص دادن یک هفته به هیچ امری رایج نبود.

همچنین اهل بیت(ع) حکومت و پیروان زیادی مثل امروز نداشتند و شیعیان عموماً در تقیه یا در گریز و اختفا بودند.

هفته وحدت از اقتضائاتی است که در ۱۰۰ سال اخیر برای مقابله با توطئه انگلیس در عراق ابداع شد و حدود ۱۰۰ سال قبل علمای شیعه در جشن میلاد پیامبر (ص) که سنی‌ها در بصره برگزار می‌کردند شرکت کردند و علمای اهل سنت نیز به جشن میلاد ائمه (ع) در نجف آمدند.

این متعلق به زمانی بود که دو دولت ایران و عثمانی که اولی شیعه و دومی سنی بود در مقابل استعمار انگلیس قرار داشتند.

لذا اساساً هفته وحدت یک راهکار نمادین و جدید برای تهدیدات جدید است. یعنی زمانی که حکومت شیعی تشکیل می‌شود و مرجعیت شیعه می‌بیند که انگلیس دنبال طرح تفرقه است مجبور است واکنش متناسب با شرایط زمان و مکان داشته باشد.

بعدها وقتی آیت الله خامنه‌ای در مناطق سنی‌نشین سیستان و بلوچستان تبعید شده بود موضوع هفته وحدت مطرح شد و ایشان با علمای سنی ایرانشهر در همین خصوص توافق کردند:

«… قبل از اینکه نظام اسلامی تشکیل بشود، برادران ما، بزرگان نهضت، بزرگان مبارزه‌ی انقلابی در آن روز – که هنوز خبری از حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی نبود – در جهت وحدت شیعه و سنی تلاش میکردند. من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنی حنفی شهرهای بلوچستان – ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان – با آنهائی که بحمدالله زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاه‌ها نمیخواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیائید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئله‌ی هفته‌ی وحدت – ولادت نبی اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه – آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم. این یک فکر عمیقی بوده است، مال امروز و دیروز نیست». ۱۳۹۰/۰۷/۲۵

بعد از انقلاب، مرحوم منتظری که قائم مقام امام خمینی (ره) بود در زمان حیات امام (ره) این هفته را مجدداً مطرح کرد و مورد قبول عموم قرار گرفت و در تقویم گنجانده شد.

 بر فرض که کسانی این سخنان ما را نپذیرند ما به آن‌ها می‌گوییم مگر هفته برائت و محسنیه در احادیث اهل بیت (ع) آمده که توقع دارید هفته وحدت ذکر شده باشد؟! حتی فاطمیه هم به معنای عزاداری در دو تاریخ مختلف که هر یک به مدت سه تا هفت روز برگزار می‌شود در روایات ما به این صورت نبوده است و نمی‌توان با استدلال این چنین یک امر مفید مانند هفته وحدت را که به نفع همه جامعه مسلمانان و دنیاست را زیر سؤال برد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه