عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع):

ایران ظرفیت و ثروت رسیدن به اقتصاد دوم دنیا را دارد/ تنها مانع مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مسئله نفوذ است

حجت الله عبدالملکی با بیان اینکه واقعا اثری که ما خودمان بر روی بیکاری، تورم و قحطی داریم، بیشتر از تحریم خارجی است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی مذاکره برای رفع تحریم های داخلی.

ایران ظرفیت و ثروت رسیدن به اقتصاد دوم دنیا را دارد/ تنها مانع مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مسئله نفوذ است

به گزارش هشت دی ، حجت الله عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در جمع اساتید دانشگاه های استان گیلان در تالار حکمت دانشگاه گیلان در مورد چگونگی اجرای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: وقتی تئوری اقتصاد مقاومتی را در بین اقتصاددانان دنیا، بعنوان یک مدل اقتصادی مطرح کردیم، برای آنها به خصوص، لیبرال ها خیلی مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یک جمود لیبرالی در ذهن بسیاری از اساتید و دانشجویان ما شکل گرفته و حرفی به غیر از غربی ها را قبول نمی کنند، ادامه داد: حال ما مجبوریم مدل اقتصاد مقاومتی را به خارج برده و از آن ها تایید بگیریم تا دوستان داخلی پذیرا شوند.

عبدالملکلی اقتصاد مقاومتی را به واسطه ی خواستگاه اسلامیش کارآمد دانست و افزود: در بیان اقتصاد مقاومتی برای اقتصاددانان خارجی سخنی از اسلام را از ابتدا بیان نکردیم. اما خودشان می گویند اگر دین را از اقتصاد جدا کنیم هیچ بهینه گی در اقتصاد رخ نمی دهد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه خیلی ها می گویند چرا نیاییم مشکلات خود را با دیپلماسی و مذاکرات حل کنیم، بیان داشت: اقتصاد مذاکراتی دو پشتوانه غلط دارد، یکی اینکه همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های خارجی است، درحالی که اقتصاد ما تنها ۲۰ درصد وابسته به تحریم خارجی است و پشتوانه دوم غلط این است که با مذاکرات تحریم های خارجی برطرف خواهد شد.

وی تصریح  کرد: متاسفانه ادبیاتی در کشور وجود دارد که با مذاکره مشکلات حل خواهد شد، اما طول می کشد. در حالی که الان چند سال را با مذاکره از دست داده ایم و مشخص نیست، چند سال دیگر زمان باید برده شود تا متوجه شویم که مشکل ما با مذاکره حل نخواهد شد.

عبدالملکی با بیان اینکه برجام فقط ۵۰ درصد تحریم ها را تحت تاثیر قرارداده و از این ۵۰ درصد، تنها ۱۰ درصد در زمان اجرا برداشته شده و ۴۰ درصد به حالت تعلیق درآمده است، خاطرنشان کرد: در روز اجرای برجام، القا شد که همه تحریم ها در روز اول برداشته خواهد شد، اما باید بدانیم که برجام یک برنامه ۱۰ ساله است و طوری تنظیم شده که در طی این بازه زمانی تنها ۲۵ درصد دیگر از تحریم ها لغو خواهد شد.

وی ادامه داد: برجام اصل تحریم ها را که مربوط به تحریم های آمریکاییست؛ لغو نکرده است. در حالی که تحریم های آمریکایی تاثیر جهانی دارد.

وی تصریح کرد: تحریم های آمریکایی هرگز لغو نخواهند شد و از همه بدتر اینکه همه تحریم های لغو شده و تعلیق شده برجام در یک بازه زمانی ۶۰ تا ۷۵ روزه به واسطه ی شکایت یکی از اعضای مذاکره کننده مبنی بر نقض برجام توسط ایران حتی با دلایل واهی، قابلیت برگشت پذیری دارد.

عبدالملکی تاکید کرد: متاسفانه بعد از ۴۰ سال تحریم، هنوز دو واحد اقتصاد تحریم در دانشگاه های ایران تدریس نمی شود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه شاید این سوال پیش بیاید که چرا آمریکا دست از تحریم بر نمی دارد، گفت: مبنای تعارض آمریکا و انقلاب اسلامی یک رویارویی تمدنی عمیق و طولانی است و اکنون که تمدن اسلامی درحال رشد است و باعث افول تمدن غرب می شود، آمریکا به دنبال جلوگیری از این امر است.

وی با اشاره به اینکه در جریان تمدن سازی یک ملت باید در ۳ حوزه فرهنگ، علم و اقتصاد حرف قابل قبول و عملکرد قابل دفاع در جهان داشته باشد، بیان داشت: بعد از انقلاب اسلامی به اذعان خود غربی ها به لحاظ فرهنگی، فرهنگ دینی و اسلامی به سرعت در حال رشد است و طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر رشد علمی ایران در حوزه های قدرت افزا و ثروت زا با شتاب در حال پیگیری است، اما در حوزه اقتصادی ایران در طول ۴۰ سال اخیر، ظهور و بروز تمدنی نداشته است.

حجت الله عبدالملکی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران اکنون، اقتصاد ۱۸ دنیا است و  این یعنی هیچ، خاطر نشان کرد: اگر از ظرفیت ها و ثروت های هنگفت خود در یک برنامه ۳۵ ساله به درستی استفاده کنیم به ۴۵ هزار میلیارد دلار تولید در سال ۱۴۳۰ شمسی خواهیم رسید که این به معنی رسیدن به رتبه دوم اقتصاد دنیاست.

وی اقتصاد مقاومتی را از جنس کربلای ۵ در دفاع مقدس دانست و گفت: برخی همچون بنی صدر در اوایل جنگ می گفتند: زمین بدهیم و زمان بخریم و متاسفانه اکنون نیز برخی در تقابل با دشمن می گویند؛ اشکال ندارد، امتیاز بدهیم تا چیزی بدست آوریم.

مشاور اقتصادی سابق شورای امنیت ملی تصریح کرد: اکنون آمریکایی ها می گویند ما نمی توانیم اجازه دهیم تا جمهوری اسلامی همان مسیری را که در علم و فرهنگ طی کرد در اقتصاد  انجام دهد و تمدن ساز شود.

عبدالملکی تحریم های خارجی را ۲۰  درصد و تحریم های داخلی را ۸۰ درصد دانست و افزود: تحریم های داخلی با اجرای اقتصاد مقاومتی حذف می شود و با حذف تحریم های داخلی دیگر تحریم های خارجی کارایی نخواهد داشت.

وی در ادامه درمورد تحریم های خارجی با اشاره به اینکه تحریم ها از سال ۸۹ تبدیل به تحریم های فلج کننده شد و اصلا با قبل از آن قابل مقایسه نبود، ادامه داد: علت تغییر محسوس در تحریم ها دو موضوع بود، یکی جریان بیداری اسلامی و افزایش سرعت انقلاب اسلامی در تمدن سازی و موضوع دوم جریان فتنه و امید آن ها به نابودی انقلاب اسلامی بود.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکایی ها در فتنه ۸۸ می گفتند انقلاب اسلامی آماده ساقط شدن است و اگر شریان های اقتصادی را ببندیم، سقوط خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه رمز تحریم های فلج کننده ایجاد بیکاری، تورم و قحطی شدید برای مردم است، تصریح کرد: با تحریم های فلج کننده می خواستند مردم را که بعنوان موتور انقلاب اسلامی هستند، از انقلاب ناامید کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ یک سوال مهم بین اقتصاد دانان غربی بوجود آمد، که آیا تحریم های خارجی قادر به فلج کردن زندگی مردم است یا نه؟ افزود: جمع بندی آن ها این بود که این تحریم ها به دلیل بزرگ بودن و پر ظرفیت بودن مردم پرتلاش، پرتوان و خلاق قادر به فلج کردن نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آمریکا امروز قبله آمال خیلی ها در ایران شده است، خاطر نشان کرد: ما باید بدانیم که ۶۰۰ سال آمریکای دنیا ما بودیم و تاریخ تمدن و ژن پیشرفت ما ایرانی ها نباید فراموش شود و آمریکا نیز اوج تمدنی خود را رد کرده و در حال افول است.

عبدالملکی با بیان اینکه آمریکایی ها وقتی فهمیدند تحریم های خارجی قابل فلج کردن اقتصاد ایران نیست، روی تحریم های داخلی دست گذاشته اند، ادامه داد: آمریکایی ها می گویند آن کسی که اقتصاد ایران را می تواند فلج کند، داعشی های اقتصادی ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از تولید کننده ها فراتر از تورم، اجناس خود را گران تر کرده اند ، افزود: برخی از تحریم کننده های داخلی هم مردم هستند که کالای داخلی با کیفیت را به خاطر مسایل روانی همچون برندگرایی، تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتن(یعنی بدون فکر خرید کردن) و غفلت(عدم توجه در نوع محصولی که خریداری می کنیم) خریداری نمی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: این ۳ عامل و علی الخصوص غفلت یک میلیون فرصت شغلی و حدود صد هزار میلیارد تومان خسارت به ما وارد کرده که آمریکایی با هیچ نوع تحریمی نمی توانست این خسارت را به ما وارد کند.

وی با بیان اینکه واقعا اثری که ما خودمان بر روی بیکاری، تورم و قحطی داریم، بیشتر از تحریم خارجی است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی مذاکره برای رفع تحریم های داخلی که بیشترین موضوع در باب اقتصاد مقاومتی بار فرهنگی دارد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه تنها مانع مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مسئله نفوذ است، گفت: تئوری اقتصاد مقاومتی کاملا متقن و محکم است. اما دست روی هر موضوع ای که می گذاریم، به ما می گویند که نمی توانید و به خارجی بگوییم که بیاید انجام دهد. در حالیکه خارجی بیاید، می گوید مسئله هسته ای، موشکی، حجاب و … را حل کنید تا من کار کنم و این می شود، نفوذ

منبع: روشن خبر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه