عضو هیات علمی دانشگاه:

تجزیه کشورها در جهت تضعیف تمدن اسلامی است/ ایجاد کشور کردستان عراق در مسیر نقشه خاورمیانه جدید است

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: ایران با این همه پرسی مخالف است چون اصل ایجاد کشور کردستان عراق در مسیر نقشه خاورمیانه جدید است.

تجزیه کشورها در جهت تضعیف تمدن اسلامی است/ ایجاد کشور کردستان عراق در مسیر نقشه خاورمیانه جدید است

به گزارش هشت دی ، دکتر عمران علیزاده، استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت در گفتگو با روشن خبر، در مورد همه پرسی در اقلیم کردستان عراق در ابتدا در مورد نحوه شکل گیری این اقلیم های قومیتی گفت: در جنگ جهانی اول کردستان عراق و سوریه بخشی از امپراطوری بزرگ عثمانی بودند و دولت های غربی که سردمدار مسیحیت بودند، برای جلوگیری از رشد و نفوذ تمدن اسلامی، تصمیم به تقسیم امپراطوری عثمانی براساس قومیت گرفتند.

وی ادامه داد: اما قولی که به کردها داده شده بود تا به ازای کمک به بریتانیا برای درهم شکستن امپراطوری عثمانی، کشور مستقل کردها تشکیل شود، بنابر منافع آن زمان بریتانیا این امر تحقق نیافت.

دکتر علیزاده با تصریح اینکه تشکیل کردستان مستقل مربوط به جنگ جهانی اول و بریتانیا بود، اظهار داشت: امروزه تمدن غرب باز به این نتیجه رسیده است که اگر کشورهای اسلامی حول گفتمان محور مقاومت انقلاب اسلامی ایران دور هم جمع بشوند، نه تنها برای آمریکا و اسرائیل، بلکه برای کل تمدن غرب خطر بزرگی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت افزود: اکنون غربی ها باز صلاح رو براین می دانند که این کشور ها  باز براساس قومیت تقسیم شوند.

دکتر علیزاده در مورد شخصیت مسعود بازرانی، و تاثیرش در اقلیم کردستان عراق بیان داشت: در وجود همه قومیت ها یک مسعود بارزانی کوچک وجود دارد و این فقط مختص کردها نیست.

وی ادامه داد: اصل این موضوع بر میگردد به نخبگان قومیتی که اکثرا خانواده های ثروتمند و ذی نفوذ هستند و در دانشگاه های غربی تحصیل کرده اند و غیر ممکن است که سرویس های جاسوسی غربی در زمان تحصیل با آنها ارتباط نگرفته باشند.

این استاد دانشگاه افزود: این افراد بعد از برگشت به خانه به گونه ای توسط مامورین امنیتی تربیت شده اند که دریافت پست های حساس و کلیدی را در گرو مستقل شدن قوم خود محقق می بینند و البته بیشتر برای منافع خود و خانواده به دنبال استقلال خواهی هستند؛ نه برای قومیت.

وی خاطرنشان کرد: خانواده بارزانی از خانواده های فئودال بزرگ است که یک عمر برای منافع خودش جنگیده است و هزینه اش را مردم کردستان عراق داده اند.

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت تصریح کرد: هر موقع دولت های مرکزی ضعیف باشند، به این قومیت خواهی دامن زده می شود، همان طور که در ابتدای انقلاب هم این نقشه را برای کردستان ایران می خواستند، پیاده کنند.

دکتر علیزاده در مورد موضع ایران در مورد همه پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران با این همه پرسی به شدت مخالف است چون اصل ایجاد کشور کردستان عراق در مسیر نقشه خاورمیانه جدید است.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایران کشوری کلان نگر است، گفت: ایران به همراه عراق، سوریه، ترکیه و سایر کشورهای اسلامی پازل های تمدن اسلامی برای مهار تمدن غرب هستند و شکست و تجزیه هر یک از این کشورها باعث تضعیف تمدن اسلامی می شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه