مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان:

بندر آستارا مرکز هاب غلات غرب کشور می‌شود/ سهم ۵۰ درصدی آستارا و انزلی در حمل و نقل دریایی خزر

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: با توجه به‌موقعیت ویژه بندر آستارا، در آینده نزدیک این بندر مرکز هاب غلات غرب کشور می‌شود.

بندر آستارا مرکز هاب غلات غرب کشور می‌شود/ سهم ۵۰ درصدی آستارا و انزلی در حمل و نقل دریایی خزر

به گزارش ۸دی به نقل از تسنیم،‌ حسین چراغی صبح امروز در حاشیه بازدید از محوطه بندر آستارا در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: بندر آستارا یکی از بنادر مهم و استراتژیک در دریای خزر به‌شمار می‌رود که فاز نهایی آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت پیش بینی شده است.

چراغی با بیان اینکه هم اکنون این بندر با دو پست اسکله به‌طول ۲۰۵ متر با ظرفیت یک میلیون تن کالا در سال است افزود: تا اواسط سال آینده سرمایه‌گذار ساخت و توسعه بندر آستارا یک فروند لایروب و یک فروند یدک کش به مجموعه ناوگان دریایی این بندر اضافه می‌کند.

وی از ساخت اسکله اختصاصی غلات تا اواسط سال آینده در بندر آستارا توسط بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: ترمینال غلات با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و داخلی با ظرفیت ۳۰ هزار تن ایجاد می‌شود که تا ۱۰۰ هزار تن نیز قابل افزایش است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بندر آستارا در آینده نزدیک مرکز تخلیه و بارگیری غلات در غرب کشور می‌شود خاطرنشان کرد: ماه گذشته نخستین محموله غلات از طریق کشور روسیه وارد بندر آستارا شد و پیش بینی می‌شود روند ورود محموله غلات به این بندر سرعت بیشتری گیرد.

چراغی با بیان اینکه ترمینال غلات بندر آستارا توسط بخش خصوصی به دو دستگاه شیپ آنلودر مجهز می‌شود افزود: با بهره برداری کامل از ترمینال غلات در این بندر، واردات و ترانزیت غلات از طریق بندر آستارا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تا یک ماه آینده دو دستگاه جرثقیل با مالکیت بخش خصوصی و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی از بندرانزلی وارد بندر آستارا می‌شود تصریح کرد: با استقرار این جرثقیل‌ها توان تجهیزات این بندر افزایش پیدا می‌کند که باعث تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با ابراز رضایت از عملکرد سرمایه‌گذار ساخت و توسعه بندر آستارا افزود: در بازدیدی که امروز به همراه فرماندار و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت خوشبختانه عملکرد بخش خصوصی در این بندر رضایتبخش اعلام شد.

چراغی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و سازمان بنادر و دریانوردی زیرساخت‌های مورد نظر گمرک در این بندر را فراهم آورده‌اند از مسئولان عالی گمرک ایران خواست هر چه سریعتر نسبت به صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اقدام کنند.

وی با اشاره به عملکرد مثبت بندر آستارا در سه ماهه نخست امسال افزود: بندر آستارا در سه ماهه نخست امسال تنها بندر شمال کشور بود که رشد مثبت داشت و در مجموع بندرانزلی و بندر آستارا بیش از ۵۰ درصد سهم حمل و نقل دریایی خزر را به خود اختصاص دادند که سهم قابل توجهی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تاکید بر اینکه در حوزه غلات در بنادر شمالی، گندم سهم بیشتری دارد خاطرنشان کرد: با پیش بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، غلات روسیه و قزاقستان از طریق بندر آستارا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آفریقایی و همچنین داخل کشور ترانزیت می‌شود.

راه اندازی نخستین مارینا شمال کشور در بندرانزلی

چراغی از راه اندازی نخستین خط مسافرت دریایی بندر انزلی – باکو خبر داد و افزود: موضوع گردشگری دریایی و ایجاد خطوط مسافری دریایی از ابتدای سال ۹۵ در دستور کار بندرانزلی قرار گرفت و طبق مطالعات دقیق، توسعه این صنعت در دو بخش تبیین و هدف‌گذاری شد.

وی با بیان اینکه راه اندازی این بخش از گردشگری دریایی توسط بخش خصوصی در بندرانزلی صورت می‌گیرد گفت: علاوه بر تردد کشتی‌های مسافری بین بندرانزلی و باکو و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد خط مسافری بین بندرانزلی، بندر آستارا و بندر نوشهر از اهداف ما در این طرح است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه با نماینده وزارت امورخارجه و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط مذاکرات لازم صورت گرفته است افزود: هفته آینده تیمی متشکل از بخش خصوصی و این سازمان جهت مذاکره به جمهوری آذربایجان جهت نهایی شدن این طرح اعزام می‌شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه