چشم انتظاری مصوبه ای ۱۰ ساله؛

مجتمع های پتروشیمی در گیلان؛ شاید وقتی دیگر!

دو مجتمع پتروشیمی گیلان با وجود دریافت مصوبات دولتی در یک دهه گذشته، هنوز چشم انتظار ورود سرمایه گذاران هستند.

مجتمع های پتروشیمی در گیلان؛ شاید وقتی دیگر!

به گزارش ۸دی به نقل از مهر، صنعت پتروشیمی از اشتغالزاترین صنایع محسوب می شود و بنا بر اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هم اکنون ۵۳ مجتمع در ایران مشغول فعالیت هستند که هرچند بیشترین مجتمع های پتروشیمی در جنوب کشور قرار دارند اما به نظر می رسد شمال ایران نیز به دلیل دسترسی به دریای خزر می تواند فضایی قابل توجه برای ایجاد مجتمع های پتروشیمی باشد.

وعده ایجاد مجتمع صنایع پتروشیمی در استان گیلان از دهه ۸۰ مطرح شد. هرچند تاکنون این وعده که می تواند کمک شایانی به سطح درآمد گیلانیان و همینطور رفع مشکل بیکاری این استان ایفا کند هنوز تحقق نیافته است اما ایجاد نخستین واحد پتروشیمی گیلان در دولت های پیش از دولت یازدهم برای شهرستان رودبار مصوب شد که تاکنون این مصوبه به نتیجه نهایی نرسیده است.

از سوی دیگر، در سفر معاون اول رئیس جمهور به گیلان که در اوایل ماه جاری صورت گرفت وزیر نفت در شورای اداری استان، به نمایندگان گیلان در مجلس وعده داد که در صورت جذب سرمایه گذار خصوصی در استان، وزارت نفت حمایت های لازم برای تحقق وعده ایجاد مجتمع پتروشیمی در گیلان را انجام می دهد.

هرچند حسن روحانی رئیس جمهور در سفر فروردین ماه ۹۴ خود به گیلان گفته بود که بهره برداری از سایت نفتی رودسر در دستور کار دولت یازدهم قرار ندارد اما، این نخستین بار نبود که بیژن زنگنه نسبت به ایجاد مجتمع پتروشیمی در استان های شمالی به ویژه گیلان صحبت می کرد.

وی در اسفندماه سال گذشته نیز در سفر به گیلان، رودسر را یکی از نقاطی دانست که می تواند میزبان واحدهای پتروشیمی باشد. ( اقدامات نخست برای ایجاد زیرساخت های لازم برای سایت نفتی سردار جنگل رودسر در دولت دهم کلید خورد)

وزیر نفت در سفر فوق تاکید کرد که یک واحد پتروشیمی یک میلیارد دلاری، اشتغال زنجیره ای را به همراه دارد و اگر ۲۵ درصد کار در استان با جذب سرمایه گذار اتفاق بیفتد با فاینانس و کمک دولت می‏‎توان بقیه کار را پیش برد.

اما گیلان تا چه حد آمادگی جذب سرمایه گذاری با رقم های بالا از جمله یک میلیارد دلار را دارد؟ هرچند در برنامه اول و دوم توسعه، گیلان نصیبی از حوزه صنعت نبرد و استانی کشاورزی شناخته شد اما طی چند سال اخیر در این حوزه وارد شده است.

با این همه هم اکنون بیش از یک هزار طرح نیمه تمام در حوزه صنعت گیلان وجود دارد که بیش از نیمی از آن ها، از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی برخوردارند. در کنار این، رتبه گیلان در حوزه صنعت، سیزدهم است اما آیا استانی مثل گیلان با وجود چنین آماری می تواند برای سرمایه گذاری های بزرگ میزبان مناسبی باشد و آیا می توان نسبت به ثمر رسیدن واحدهای پتروشیمی(چه در رودبار و چه در رودسر) فارغ از کم میلی سرمایه گذاران بر روی پروژه های صنعتی نیمه تمام استان، امیدوار بود؟

گیلان؛ رتبه چهارم کشور در حجم سرمایه گذاری

کارشناس حوزه سرمایه گذاری در این باره معتقد است که گیلانی ها در نقاط مختلف دنیا و کشور از بزرگترین سرمایه گذاران هستند. محمود علی آبادی به خبرنگار مهر اظهار می کند: آماری که بورس اوارق مشارکت منتشر می کند نشان می دهد که استان گیلان یکی از مطرح ترین استان هایی است که در معاملات بورس مشارکت دارد و به عبارت بهتر رتبه گیلان در بین استان های کشور از لحاظ حجم سرمایه گذاری، چهارم است.

به گفته وی، این موضوع نشان می دهد حجم زیادی از اهالی گیلان منابع مالی شان را در بورس سرمایه گذاری می کنند و برای مشارکت در پروژه های سرمایه گذاری، علاقمند هستند.

علی آبادی می افزاید: از سوی دیگر، سطح ثروت اهالی گیلان نسبت به بسیاری از استان های دیگر بالاست و گیلانی ها با داشتن گرانترین املاک نسبت به سایر هموطنان شان از دارایی و سرمایه قابل توجهی برخوردارند.

اما به عقیده این کارشناس حوزه اقتصادی، با وجود چنین مزایایی، یک مشکل برای ورود سرمایه گذاران گیلانی در پروژه های بزرگ از جمله ایجاد مجتمع پتروشیمی وجود دارد و آن مشکل، نبود ابزارهای تجمیع سرمایه هاست.

وی توضیح می دهد: با وجود سهم بزرگ گیلانی ها در بورس اوراق مشارکت که از حضور۱۲۰-۱۳۰ شرکت سرمایه گذاری هلدینگ برخوردار است، تنها یک شرکت سرمایه گذاری هلدینگ گیلانی در میان این شرکت ها فعال است که آن هم تاکنون ثمر چندانی برای گیلان نداشته است.

علی آبادی با بیان اینکه شرکت های سرمایه گذاری، ابزار تجهیز منابع مالی هستند می افزاید: اگر در استان، چنین شرکت هایی را تاسیس کنیم مطمئنا می توان به تجمیع سرمایه دست یافت و مشکل سازماندهی موجود در بین سرمایه ها را رفع کرد.

به عقیده این کارشناس حوزه سرمایه گذاری، این یک نقص است که فرهنگ با هم کار کردن در قالب شرکت های سرمایه گذاری در گیلان نهادینه نشده است.

وی ادامه می دهد: در صورت تشکیل شرکت های سرمایه گذاری برای پروژه های بزرگ لازم نیست که همه منابع مالی توسط مالکان تجهیز شود.

علی آبادی می گوید: اگر در قالب یک پروژه یک میلیارد دلاری، ۲۰۰-۳۰۰ میلیون دلار در داخل استان تامین کنیم می توانیم مابقی را از محل های دیگر همچون فاینانس یا بانک ها و یا جذب سرمایه گذاری خارجی مهیا کنیم.

وی تاکید می کند: پتروشیمی صنعت بازارپسندی است و اگر زیرساخت های لازم را در استان مهیا کنیم مطمئنا می توانیم با تامین ۲۰ تا ۳۰ درصد تامین منابع مالی در داخل استان، مابقی را از سایر منابع تامین کنیم.

علاقه مندی سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در پتروشیمی گیلان

از سوی دیگر، مدیرکل امور اقتصادی و دارائی گیلان از استقبال یک شرکت هلدینگ آلمانی برای حضور در گیلان و سرمایه گذاری بر روی مجمتع پتروشیمی آن خبر می دهد.

منصور مولائی پور در این باره به خبرنگار مهر می گوید: مقدمات حضور شرکت سرمایه گذاری هلدینگ آلمانی در گیلان انجام شده و منتظر سرمایه گذار مستقیم خارجی هستیم.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی گیلان می افزاید: شرکت هلدینگ فوق، در جنوب ایران تجربه موفقی داشته و با رایزنی های انجام شده انتظار داریم که برای سرمایه گذاری بر روی حوزه پتروشیمی گیلان ورود کند.

مولائی پور تاکید می کند: ورود سرمایه گذار خارجی برای حضور در پروژه پتروشیمی گیلان نتیحه تلاشی است که به وزیر نفت نیز انعکاس داده شده است.

استان پیگیر اجرا شدن دو واحد پتروشیمی است

اگرچه هنوز مشخص نیست که در نهایت مجتمع های پتروشیمی گیلان توسط سرمایه گذار داخلی به مرحله بهره برداری می رسد یا سرمایه گذار خارجی، معاون عمرانی استانداری گیلان بر پیگیری امور برای به نتیجه رسیدن هر دو پتروشیمی تاکید می کند.

حجت شعبانپور به خبرنگار مهر می گوید: از زمانی که وزیر نفت به ایجاد مجتمع پتروشیمی در سایت نفتی رودسر ابراز تمایل کرد، مسئولان استانی به دنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم در این منطقه هستند.

وی تصریح می کند: تاکنون در رودبار، زیرساخت های لازم همچون آب و زمین برای ایجاد واحد پتروشیمی مهیا شده و به دنبال سرمایه گذار برای اجرای این مجتمع هستیم.

شعبان پور ادامه می دهد: از سوی دیگر ۲۷.۵ هکتار زمین نیز در منطقه رودسر برای شرکت نفت خزر مهیا شده و برای ادامه تامین زمین برای سایت نفتی رودسر نیز در تلاش و پیگیری لازم هستیم.

معاون عمرانی استانداری گیلان می افزاید: مقدمات برای جذب سرمایه گذار برای حضور در گیلان برای هر دو مجتمع پتروشیمی رودبار و رودسر در دستور کار است و هر دو پروژه را توأمان پیگیری می کنیم تا در نهایت به نتیجه نهایی برسد.

به نظر می رسد ایجاد مجتمع های پتروشیمی که می تواند نقش مهمی در رفع بیکاری استان داشته باشند هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. هرچند جذب سرمایه گذار داخلی یا خارجی برای مجتمع های پتروشیمی نخستین گام های خود را برداشته است اما هنوز تا مرحله محقق شدن این هدف غایی در گیلان فاصله ای فاحش باقی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه