مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان:

حدود ۱۵۰ هزار نفر از مؤمنان با توسل به امامزادگان، سفره افطاری خود را در مکان‌های مقدس برپا می‌کنند

عادلی گفت: وقتی امامزاده برای زائر الگو شود، سعی می‌کند سبک زندگی خود را جهت داده و از آن‌ها در زندگی خود استفاده کند.

حدود ۱۵۰ هزار نفر از مؤمنان با توسل به امامزادگان، سفره افطاری خود را در مکان‌های مقدس برپا می‌کنند

به گزارش ۸دی به نقل از آستان‌خبر؛حجت‌الاسلام ولی عادلی شامگاه امروز در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف در صحن حرم مطهر اظهار کرد: حضور پرشور شما در مراسم گرامیداشت حضرت سلطان سید جلال‌الدین اشرف نشان از ارادت مردم گیلان به این سید جلیل‌القدر دارد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره ملی سید جلال‌الدین اشرف در سال گذشته گفت: در سال گذشته از توفیقات حاصل‌شده برگزاری کنگره ملی سید جلال‌الدین اشرف آن‌هم در نشست تخصصی دانشگاه گیلان و مراسم تجلیل در حرم مطهر را می‌توان نام برد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به ارادت مردم گیلان به آستان مقدس امام زادگان و بقاع متبرکه بیان کرد: در خصوص فلسفه زیارت امامان و امامزادگان آثار و برکت آن بسیار صحبت شده و استان گیلان میزبان قریب یک هزار امام‌زاده است که مانند ستارگانی در آسمان گیلان می‌درخشند.

وی به آثار وجودی امام زادگان و برکات زیارت آنان به مقوله تولی و تبرا اشاره کرد و افزود: تولی یعنی ابراز علاقه و محبت نسبت به آل الله به پیغمبر و آل پیغمبر و تبرا یعنی دشمنی با دشمنان اهل‌بیت که مردم گیلان در این دو همواره پیشتاز بودند.

عادلی تصریح کرد: تولی یعنی قلب خود را از محبت و علاقه خدا پیامبران و مؤمنان پر کنیم و این توفیق است که قلب مؤمن میزبان محبت خداوند و پیامبر باشد و تبرا یعنی به همان اندازه در قلب خود دشمنی با دشمنان ایشان را داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به آثار سیاسی تولی و تبرا در زندگی مؤمنان گفت: ازنظر سیاسی بدان معناست که سرپرستی و رهبری را بپذیریم و معتقد باشیم حکومت اهل‌بیت الهی است.

وی با تأکید بر اینکه در ولی و تبرای سیاسی باید پذیرای حکومت ائمه اطهار و امام زادگان بوده حکومت دشمنان ایشان را نپذیریم گفت: یکی از این نشانه‌ها زیارت امامان و امامزادگان است

عادلی بابیان اینکه همه عالمان دینی از رهگذر توسل و زیارت امامان و امامزادگان توانسته‌اند به‌مراتب ایمان دست بیابند اظهار کرد: زنده نگه‌داشتن یادشان علاوه بر سپاسگزاری از آن‌ها تبلیغ یک الگوی مناسب برای همگان خواهد بود.

وی به ابعاد شخصیتی و سیره سلطان سید جلال‌الدین اشرف اشاره کرد و افزود: مبارزات ایشان در جهت مقابله با طاغوت، ستمکاران و به طبع در دفاع از نوامیس و ارزش‌های مردم در خطه شمال بوده است و ازاین‌رو باید به‌عنوان سپاسگزاری و پاسداشت خدمات ایشان باید یادشان را گرامی بداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به اینکه جنبه دیگر آن ثابت ماندن در عقاید دینی و اسلامی است تصریح کرد: مطالعه زندگی امامزاده سید جلال‌الدین نشان می‌دهد که ایشان چه زحمت‌ها و سختی‌هایی کشیدند و با تفکر در این خصوص له این نتیجه می‌رسیم که ایشان ازاین‌رو به چنین جایگاه معنوی والایی دست پیداکرده است.

وی بابیان اینکه صبر و بردباری، جهاد درراه خدا، پیروی از سنت پیامبر ، وفای به عهد و ابلاغ دین از ویژگی‌های سید جلال‌الدین بود که این آثار متعلق به پیامبران است افزود: ایشان برای دین‌داری مردم گیلان و مخصوصاً شرق گیلان زحمات زیادی کشیده‌اند و برای دین‌دار کردنشان سختی فراوانی تحمل کرده‌اند تا جایی که در اوج غربت و مظلومیت به شهادت رسیده‌اند.

این سخنران طلب استغفار از گناهان از دیگر آثار زیارت مزار ائمه و امام زادگان عنوان کرد و افزود: زائر به برکت زیارت در جهت اصلاح خود برمی‌آید و دیگر از جنبه‌های زیارت بهره‌مند شدن از فضای ملکوتی و معنوی امامزادگان است که محل تردد فرشتگان الهی است که در این مکان‌ها دعا به مستجاب شدن نزدیک‌تر بوده و سریع‌تر مستجاب می‌شود.

وی با اذعان به اینکه زمانی می‌توانیم راه صالحان را ادامه دهیم که یادشان را زنده نگهداریم گفت: از فلسفه‌های زیارت الگوبرداری از صفات معصومین است و وقتی امامزاده برای زائر الگو شود، سعی می‌کند سبک زندگی خود را جهت داده و از آن‌ها در زندگی خود استفاده کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با تأکید بر اینکه انسان باید در مسیر رسیدن به هدف خود ثابت‌قدم و استوار باشد گفت: طبق آماری مشخص شد که حدود ۱۵۰ هزار نفر از مؤمنان روزه‌دار با توسل به امامزادگان، سفره افطاری خود را در این مکان‌های مقدس برپا می‌کنند.

در پایان این مراسم معنوی مردم دیندار و ولایتمدار گیلان و شهرستان آستانه اشرفیه با مداحی برادر حیدرزاده به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه