جاذبه‌های گردشگری آستارا

آستارا شهر بام‌های سفالی /بهشتی از کاکتوس‌ها با ۲۲۰۰ عدد در آستارا

شهرستان مرزی آستارا با بام‌های سفالی و جاذبه‌های چشمگیر با ۱۵ جاذبه گردشگری همه‌ساله میزبان گردشگران نوروزی است.

آستارا شهر بام‌های سفالی /بهشتی از کاکتوس‌ها با ۲۲۰۰ عدد در آستارا

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، با آغاز تعطیلات نوروزی گردشگران داخلی و خارجی شهرهای گردشگرپذیر کشور را به‌عنوان مقصد سفرهای نوروزی خود انتخاب می‌کنند و شهرستان مرزی آستارا با بام‌های سفالی و جاذبه‌های چشمگیر به دلیل قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی با ۱۵ جاذبه گردشگری همه‌ساله میزبان گردشگران نوروزی است.

این شهرستان که منطقه ویژه اقتصادی را نیز یدک می‌کشد به‌واسطه وجود مرز زمینی، مرز دریایی و مرز ریلی یکی از قطب‌های اقتصادی و به‌واسطه وجود اماکن تاریخی، تفریحی، تجاری و طبیعی جزو یکی از قطب‌های گردشگری استان گیلان شناخته شده است.

شهرستان مرزی آستارا که در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت آن بالغ‌بر ۹۱ هزار نفر اعلام شد، در ساحل غربی دریای خزر در شمال ایران قرار گرفته و از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش محدود است.

آستارا به لحاظ ارتباطی بر سر یک سه‌راهی مهم قرار گرفته، راه جنوبی آن به بندر انزلی و رشت، راه شمالی آن به جمهوری آذربایجان و باکو و راه غربی آن به‌واسطه وجود منطقه گردشگری حیران به استان های اردبیل و تبریز متصل می‌شود.

شهرستان مرزی آستارا به دلیل قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی و همسایگی با جمهوری آذربایجان، پیشانی نظام و دروازه طلایی ورود به اروپا است که تردد مسافران داخلی و خارجی، صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی به‌ویژه محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی از طریق مرز زمینی گمرک در این شهرستان صورت می‌گیرد.

این شهرستان به دلیل برخورداری از بازارچه ساحلی، تله‌کابین، تالاب استیل، کوه اسپیناس، گردنه حیران، آبشار لاتون، باغ پرندگان، بهشت کاکتوس‌ها، آب گرم علی‌داشی، موزه حکیم نظامی، امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، بقعه پیر قطب‌الدین و پارک جنگلی بی‌بی یانلو جزو ۲۰ شهر گردشگرپذیر کشور است.

* تالاب استیل با درختان شناور

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آستارا تالاب استیل عباس‌آباد را در هفت کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده آستارا به تالش عنوان و اظهار کرد: این تالاب به دلیل نزدیکی به جاده و تنوع چشم‌اندازه‌های طبیعی نظیر کوهستان، جنگل، مزرعه و شالیزار به لحاظ اکو توریستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدرضا روشنی، وجود درختان توسکا را از ویژگی‌های مهم این تالاب ذکر کرد و ادامه داد: ریشه درختان این تالاب به دلیل قرار گرفتن در آب همواره در پهنای تالاب جابه‌جا شده و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور معروف است.

* بقعه شیخ قطب الدین صفوی با قدمتی ۵۰۰ ساله در نقطه صفر مرزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آستارا مکان بقعه شیخ قطب‌الدین صفوی را در سه کیلومتری شمال غربی این شهرستان در باش محله روستای باغچه‌سرای بخش مرکزی ذکر کرد و گفت: بقعه شیخ قطب‌الدین صفوی در زبان محلی اهالی روستا به‌صورت «پیرقوب» تلفظ می‌شود.

پردل امیری‌نژاد پیشینه این بنای تاریخی را متعلق به دوره صفویه دانست و گفت: در کفش‌کن این بقعه که قدمت آن به ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد کتیبه‌ای منقوش به تصاویری از طبیعت وجود دارد که روی این کتیبه، سید پیر قطب‌الدین صفوی خود را از نوادگان سید حمزه ابن سید امام کاظم(ع) معرفی کرده است.

* پارک جنگلی بی‌بی یانلو، پارکی از جنس درختان هیرکانی

بخشدار مرکزی آستارا پارک جنگلی بی‌بی یانلو را واقع در روستای بی‌بی یانلو به وسعت یک هزار و ۵۱۲ متر مربع دانست و خاطرنشان کرد: این پارک که انبوهی از گونه‌ درختان هیرکانی غربی بوده در ضلع جنوب غربی و در فاصله پنج کیلومتری شهرستان آستارا در مسیر جاده آستارا به اردبیل قرار دارد.

بابک باستانی، وجود آلاچیق‌های مختلف به طرح چوب، سکوهای ویژه نشستن، پارک بازی کودکان، جدول‌بندی معابر موجود در محوطه پارک، احداث صندلی و نرده در حاشیه معابر، جایگاه شست‌وشوی ظروف و البسه و سرویس‌های عمومی و بهداشتی را از جمله امکانات رفاهی تفریحی پارک بی‌بی یانلو ذکر کرد.

* تله‌کابین ونه‌بین آستارا، حلقه اتصال گردنه حیران به پارک جنگلی فندق لو

مدیر تله‌کابین ونه‌بین آستارا این تله‌کابین را در غرب روستای ونه‌بین و حاجی‌امیر از توابع دهستان حیران دانست و اضافه کرد: گردشگران نوروزی به‌واسطه این تله‌کابین از منطقه گردشگری حیران با طی یک مسیر سرسبز یک‌هزار و ۵۰۰ متری به شرقی‌ترین نقطه از پارک جنگلی فندق لو در شهرستان نمین وصل می‌شوند.

احمدعلی رستمی با بیان اینکه طول کل مسیر رفت‌و برگشت در فاز یک تله‌کابین حدود سه کیلومتر است، تصریح کرد: این تله‌کابین به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصر به‌فردی که دارد از شمال به قلعه باستانی شیندان، از غرب به پارک جنگلی فندق لو، از شرق به روستای ونه‌بین و از جنوب به گردنه حیران مشرف است.

* بهشتی از کاکتوس‌ها با ۲۲۰۰ عدد در مرکز آستارا

مدیر بهشت کاکتوس‌ها در آستارا این مجموعه کم‌نظیر را متشکل از دو هزار و ۲۰۰ عدد انواع کاکتوس از نوع آمریکایی، مکزیکی، برزیلی، آرژانتینی و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی بیان کرد و گفت: مجموعه بهشت کاکتوس‌ها در مساحتی بالغ‌بر ۵۰۰ مترمربع به صورت سرپوشیده در خیابان فارابی احداث شده است.

هوشنگ نوروزی با بیان اینکه روزانه دهها نفر از گردشگران داخلی و خارجی از این نمایشگاه دیدن می‌کنند، یادآور شد: برخی گردشگران خارجی از کشورهای روسیه، گرجستان، آذربایجان و آلمان با مراجعه به این نمایشگاه و بازدید از انواع مختلف گونه‌های پیوندی تعدادی از کاکتوس‌ها را جهت نگه‌داری خریداری می‌کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه