رئیس مرکز درمانی سوختگی ولایت رشت:

“کمپین چهارشنبه سوری” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل شد/ اگر سوختیم چه کنیم؟

رئیس مرکز درمانی ولایت رشت گفت: “کمپین چهارشنبه سوری” با هدف افزایش آگاهی مردم در ارتباط با حوادث چهارشنبه آخر سال تشکیل شد.

“کمپین چهارشنبه سوری” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل شد/ اگر سوختیم چه کنیم؟

به گزارش ۸دی، به نقل از تسنیم، اسماعیل نورصالحی ظهر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت: “کمپین چهارشنبه سوری” در دانشگاه علوم پزشکی گیلان  تشکیل شده و فعالیت خود را از تاریخ ۱۸ اسفند با هدف افزایش آگاهی مردم در ارتباط با حوادث چهارشنبه آخر سال  و کاهش حوادث آن آغاز می‌کند.

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی ولایت تصریح کرد: در تعریف سوختگی اگر پوست فردی در تماس با شعله آتش یا مایعات و مواد غذایی داغ و مواد شیمیایی و یا منابع الکتریکی آسیب ببیند فرد دچار سوختگی در ۴ درجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد علل سوختگی کودکان تماس با مایعات داغ است افزود: با افزایش سن، سوختگی در اثر تماس با آتش افزایش می‌یابد و ۱۳ درصد کودکان زیر ۴ سال به‌خاطر تماس با شعله آتش دچار سوختگی می‌شوند.

نورصالحی با بیان اینکه ۲ درصد از کودکان دچار سوختگی الکتریکی و مواد شیمیایی می‌شوند گفت: ۵ درصد از سوختگی‌ها به‌دلیل کودک آزاری رخ می‌دهد و بیشترین مکان بروز سوختگی در حمام و آشپزخانه است.

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی ولایت عنوان کرد: در سوختگی درجه یک مثل آفتاب سوختگی قسمت سطحی پوست درگیر شده و بعد از چند روز بهبودی حاصل می‌شود اما در کودکان بروز سوختگی درجه یک نیاز به ویزیت پزشک دارد.

وی با اشاره به اینکه در حالت سطحی سوختگی درجه ۲  لایه اولیه پوست درگیر شده و تاول بروز می‌کند خاطرنشان کرد: در حالت عمقی سوختگی درجه ۲، پوست به رنگ سفید مرمری در آمده و تاول و دردی وجود نداشته و به درمان جراحی و گرافت پوستی نیاز است.

نورصالحی با بیان اینکه در سوختگی درجه ۳ پوست رنگ پریده می‌شود افزود: در سوختگی درجه ۴ پوست به رنگ قهوه‌ای درآمده که ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را درگیر ساخته و نیازمند درمان جراحی و پیوند پوستی است.

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی ولایت با تاکید بر اینکه نخستین کار بعد از بروز سوختگی این است که عضو سوخته را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر آب سرد نگهداریم گفت: با شستشوی پوست آسیب دیده زیر آب سرد سبب کاهش ترشح هیستامین‌ها شده، از تورم شدید عضو پیشگیری کاسته شده و مانع از پیشرفت سوختگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خود درمانی در سوختگی‌ها آسیب‌ها را بیشتر می‌کند و  دانستنن مراقبت صحیح در درمان و بهبودی موثر است افزود: استفاده از خمیر دندان روی عضو آسیب دیده یک باور کاملاً غلط است.

نورصالحی با بیان اینکه اقدام دوم بعد از شستشوی عضو سوخته این است که انگشتر و دستبند را از آن خارج سازیم چون عضو دچار تورم می‌شود گفت: اگر لباس به عضو سوخته چسبیده است به هیچ وجه نباید لباس را از بدن جدا کنند و فقط باید دورتا دور لباس با قیچی برش داده شود و مصدوم به اولین مرکز درمانی انتقال یابد.

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی ولایت اظهار کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و خانواده‌ها باید با فرزندان خود صحبت کنند و آنها را متقاعد سازند که از شرکت در مراسم‌های غیر استاندارد چهارشنبه سوری خودداری کنند.

وی با توصیه به اینکه به هیچ وجه از لاستیک و هیزم برای افروختن آتش استفاده نشود افزود: از پرتاب مواد محترقه و ظرف‌های حشره کش داخل آتش‌های افروخته به‌شدت خودداری کنند.

نورصالحی با بیان اینکه افراد از نگهداری مواد محترقه در قوطی‌ها و ظروف شیشه‌ای خودداری کنند چون به‌شدت منفجر می‌شود گفت: از پرتاب کردن موشک‌ها در بالکن ساختمان‌ها و لابه‌لای درختان خودداری شود چرا که حریق‌های بزرگی به‌دنبال دارد.

رئیس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی ولایت بیان کرد: کپسول‌های اطفاء حریق حتماً در دسترس باشد و خانواده‌ها بر کودکان خود نظارت داشته و مراقب آن‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه توجه به نکات ایمنی در منازل از عوارض دردآور و هزینه‌های سنگین سوختگی‌ها می‌کاهد گفت: از قرار دادن ظرف غذا و ماهی‌تابه دسته دار در وسط اتاق و قسمت جلوی اجاق گاز خودداری شود چرا که کنجکاوی کودکان حادثه‌های تلخی را رقم می‌زند و خانواده‌ها با رعایت نکات ساده می‌توانند از بروز این حوادث پیشگیری کنند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه