رئیس کمیته امداد:

۱۱میلیون نفر زیر خط فقر داریم/ ۸۱۲ هزار تومان حداقل حقوق است

رئیس کمیته امداد گفت: در حال حاضر ۸۱۲ هزار تومان حداقل حقوق است که با این احتساب، ۱۱ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و اگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حداقل حقوق باشد، این رقم بیشتر هم می‌شود.

۱۱میلیون نفر زیر خط فقر داریم/ ۸۱۲ هزار تومان حداقل حقوق است

به گزارش ۸دی به نقل از فارس  پرویز فتاح در برنامه تیتر امشب گفت: آخرین آمار مستمری‌بگیران کمیته امداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده است که جمعیت آنها بالغ بر ۴ میلیون نفر می‌شود و این تعداد افراد زیاد باعث شده تا کمک‌های ما کم باشد.

وی افزود: تنها راه این است که این خانوارها توانمند شوند و مردم هم کمک‌های خودشان را بیشتر کنند؛ ما نمی‌خواهیم به درآمدهای نفتی وابسته باشیم بلکه می‌خواهیم فرهنگ دینی کمک به مستمندان را در جامعه پررنگ کنیم. مستمری که از کمیته به خانواده‌های نیازمند می‌رسد چندان بالا نیست و امداد باید مشکل را حل کند و خدمتی ارائه دهد، مثلاً اگر درمان را حل کنیم آیا باید مستمری هم بدهیم، کسی که جهیزیه می‌خواهد آیا باید مستمری هم بگیرد، ما به دنبال ارائه خدمت هستیم که مورد موافقت دولت و مجلس است؛ ما خبر نداریم که افراد تحت پوشش یارانه می‌گیرند یا خیر، ما در کشور یک میلیون حامی داریم که به حساب ایتام پولی را واریز می‌کنند.

فتاح افزود: ما حدود ۲۰۰ هزار یتیم داریم که مستمری می‌دهیم، تمام خانواده‌های تحت پوشش که کودک زیر ۶ سال دارند مبلغ ۷۵ هزار تومان برای تغذیه کودک دریافت می‌کنند؛ ماموریت ما توانمندی افراد تحت پوشش است، ما کسانی را داریم که در حال حاضر یکی از مسئولان مملکتی شده که از بچه‌های کمیته امداد بوده و خودش هم در حال حاضر حامی کمیته امداد شده است.

فتاح گفت: ما امسال ۱۰ درصد از تحت پوشش خود را کاهش داده‌ایم زیرا این افراد عملاً توانمند شده‌اند و دیگر نیازی به حمایت ما ندارند و حدود ۳۴۰ هزار خانوار را زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی برده‌ایم و فرانشیز آن را ما می‌پردازیم که بعد از بازنشستگی اتوماتیک‌وار از سیستم خارج می‌شود و بازنشسته می‌شوند.

خط فقر را نمی‌توانیم اعلام کنیم

وی افزود: علت اینکه نمی‌توانیم خط فقر را اعلام کنیم تغییر نمودارهای ماست؛ در حقیقت بار عمده بر دوش مردم است که اگر نبودند آمار افراد نیازمند ما بیشتر بود؛ ما خیریه‌ها را مزاحم نمی‌دانیم بلکه وظیفه خود می‌دانیم تا با آنها همکاری کنیم، در حال حاضر ۸۱۲ هزار تومان حداقل حقوق است که ۱۱ میلیون نفر زیر خط فقرند که اگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یا بیشتر حداقل حقوق باشد، این عدد افزایش می‌یابد.

فتاح گفت: مبلغ مستمری مددجویان هنوز به تصویب قطعی نرسیده است اما حدود متوسط پرداختی از ۵۳ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان برای ۵ نفر به بالاست و قرار است ماهانه به ۱۸۰ هزار تومان برای هر خانواده برسد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: قرار بود ۵۰ درصد حقوق پایه به مددجویان اختصاص یابد اما ۲۰ درصد مصوبه مجلس به عملیاتی شدن نزدیک‌تر است.

فتاح، گفت: مصوبه ۵۰ درصد در برنامه ۵ ساله بود و در برنامه سالانه قرار نگرفت و سیستم بانکی موظف شده حداقل ۱۰۰ هزار شغل برای مددجویان در نظر بگیرد و ۸۷۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته بود و مجلس ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای این طرح تصویب کرده است.

منابع بانکی سال آینده دو برابر شده است

رئیس کمیته امداد امام (ره) افزود: برای سال آینده منابع بانکی و قرض‌الحسنه کمیته امداد از دو برابر بیشتر شده است و بانک‌ها در این اوضاع با کمیته امداد همکاری صد درصدی داشته‌اند.

فتاح گفت: کمیته امداد بودجه‌اش هم از دولت و هم از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و کمک‌های ما به خانواده ها از طریق کمک‌های مردمی است.

وی ادامه داد: امسال بخشی از درآمدها به وام قرض الحسنه اختصاص داده شده است تا ۲۰ هزار میلیارد تومان از وام‌ها از طریق منابع امدادی پرداخت می‌شود و مابقی از کمک‌های دولتی پرداخت می‌شود.

ما امانت دار مردمیم

فتاح افزود: بودجه کمیته امداد مدیریت می‌شود تا ابطال نشود و ما امانتدار مردم هستیم.

وی گفت: ما هم نظارت داخلی داریم و هم از طریق دفتر مقام معظم رهبری نظارت می‌شویم و یک اعتقادی میان کارمندان ما وجود دارد و تا حد امکان بیشترین درآمد به خانواده‌های نیازمند می‌رسد.

رئیس کمیته امداد امام (ره) گفت: تا سال گذشته همیشه حدود ۷۰ نفر در صف دریافت وام قرض‌الحسنه بودند که در حال حاضر با توجه به صرفه‌جویی‌ها این صف به صفر رسیده است

وی افزود: امسال حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند از محل ارزش افزوده در صندوق ما قرار بگیرد و عملا سرمایه صندوق کمیته امداد باشد.

مبالغ به خارج نمی‌فرستیم چون مشکل شرعی دارد

فتاح گفت: کمیته امداد دفاتری در خارج از کشور داشت که هزینه‌بر بود و ما برای کاهش هزینه‌ها در حال حاضر از نیروهای بومی در آن کشورها استفاده می کنیم، این صندوق‌ها در آن کشورها نصب می شود و به صورت محلی هم اداره می‌شود، ما مبالغی را از ایران برای خارج ارسال نمی‌کنیم زیرا این کار مشکل شرعی دارد و صحیح هم نیست.

فتاح افزود: امسال از محل صرفه‌جویی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان را به سمت جامعه هدف انتقال داده‌ایم و ۱۴۰ میلیارد تومان از محل صرفه‌جویی کسب کرده‌ایم و همین پول هم صرف خانوارهای نیازمند می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: ما همیشه برای هفته آخر سال هدایای مردمی را کسب می‌کردیم که در حال حاضر چند هفته‌ای است که شروع شده البته به صورت سنتی صورت نمی‌گیرد ما سال گذشته برای جشن نیکوکاری ۷۰ میلیارد تومان کسب کردیم که پیش‌بینی ما برای امسال ۱۰۰ میلیارد تومان است که تا هفته اول فروردین به خانواده‌های هدف می رسد.

وی با اشاره به اینکه در کمیته امداد اطلاعات مددجویان در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد، گفت: در صورت معرفی ما فرد را شناسایی می‌کنیم که در صورت نیازمند بودن فرد تحت پوشش قرار می‌گیرد، ما در تهران و در تمامی شهرها دفاتری داریم که افراد نیازمند را شناسایی می‌کنیم و در نهایت ساماندهی می‌کنند. ۸۸۷۷ شماره کمک ماست و با * ۸۸۷۷ # نیز مشترکین را وارد سامانه کمیته امداد می‌کند که هموطنان می‌توانند وجوه مورد نظر را تقدیم مددجویان کنند.

وی گفت: یکی از درخواست‌های جدی من از مجلس این است که چطور ما بیمه شخص ثالث را اجباری می‌کنیم اما برای انسان همچنین بیمه‌ای قائل نیستیم؛ حداقل ۶ میلیون نفر شاغل داریم که تحت پوشش بیمه نیستند، این باید قانون شود که در برنامه ششم این امر نهادینه و اجباری می‌شود تا اگر برای سرپرست خانواده اتفاقی افتاد خانوار آسیبی نبینند.

فتاح گفت: امسال دولت تاکنون ۹۶ درصد از بودجه ما را تخصیص داده و از سوی دیگر کمک‌های مردمی هم رشد ۲۰ درصدی داشته است، ما در تلاشیم تا صف جهیزیه را دیگر نداشته باشیم.

با وسعت فقر روبه‌رو هستیم

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: امسال ۲۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان می سازیم و ۲۰ هزار واحد را هم نوسازی می کنیم؛ در حال حاضر ما با وسعت فقر روبه‌رو هستیم که اگر بنیه اقتصادی کشور تقویت شود مشکلات ما هم حل می شود اما رکود و بیکاری به مشکلات ما می افزاید و از سوی دیگر دولت و مسئولین هم باید حمایت‌های بیشتری از ما داشته باشند اگر چه تاکنون حمایت‌های خوبی از ما داشته‌اند و ادامه روند آن ما را حمایت حداکثری از محرومین می‌رساند.

وی افزود: در صدقات تهران به دلیل وسعت و جمعیت پیشگام است و ۴۲ میلیارد تومان را شامل می‌شود، در زکات کردستان و سیستان و بلوچستان بیشترین زکات را می‌پردازند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه