جدال وزارت علوم با دانشجویان انقلابی؛

آیا خاتمی مرجع تقلید است؟ / توقیف نشریه دانشجویی بدون شاکی خصوصی و به اتهام توهین به سران فتنه

نشریه قلم در حالی به اتهام توهین به سران فتنه توقیف میشود اما براساس قانون نمی توان بدون شاکی خصوصی نشریه ای را محکوم کرد.

آیا خاتمی مرجع تقلید است؟ / توقیف نشریه دانشجویی بدون شاکی خصوصی و به اتهام توهین به سران فتنه

به گزارش ۸دی به نقل از ماسال نیوز، مدیر مسئول معزول نشریه دانشجویی قلم از توقیف این نشریه  توسط کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی به اتهام توهین و تهمت به یکی از سران فتنه، خبر داد.

محمد سعید ابراهیمی در توضیح این حکم به خبرنگار ماسال نیوز گفت: دو بار نامه تفهیم اتهام برای این تیتر دریافت نمودیم که در هر کدام عناوین مختلفی ذکر شده بود؛ بدین ترتیب که در نامه اول، اتهامات توهین و افترا و در دومین نامه عناوین اتهامی تهمت، توهین و تحقیر  مطرح شده بود. عاقبه الامر نیز به علت آنچه توهین و تهمت به آقای محمد خاتمی نامیده شد حکم به توقیف نشریه به مدت دو ماه صادر شد.

ض

ابراهیمی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته جالب توجه اینجاست که در خلال جلسه کمیته ناظر بر نشریات، یکی از حضار می گوید: “اصلا یک نشریه به چه حقی بیانیه داده است؟”. این سخن ایشان ناظر به بیانیه گاهنامه قلم در راستای تبیین موضوع تفهیم اتهام ناروای نشریه بوده است.د ر پاسخ به این سوال ایشان دو نکته را ذکر می کنم. اول آنکه همانگونه که در بیانیه ادعا کرده بودیم تفهیم اتهام به عنوان افترا ناروا بوده و کمیته نیز مجبور شد این عنوان را از حکم محکومیت حذف نماید. ثانیا صدور بیانیه حق انحصاری نهادها و سازمان ها و اشخاص خاص نیست و همگان می توانند مبادرت به این امر ورزند.جالب است که منادیان آزادی بیان، اکنون منکر “آزادی بیانیه” شده اند.

وی در خاتمه اظهار داشت: با وجود شکستن “قلم” ها و بستن دهان ها، به حول الهی، متوقف نشده و سنگر روشنگری را خالی نخواهیم کرد.

نشریه دانشجویی قلم توبیخ به اتهام توهین به سران فتنه ماسال نیوز2

نشریه دانشجویی قلم از سوی کمیته ناشر بر نشریات دانشگاه فردوسی مشهد بدون وجود شاکی خصوصی و به صورت غیرقانونی به اتهام واهی توهین به محمد خاتمی متهم و در جریان رسیدگی به این اتهام واهی نهایتا در روزهای  گذشته ان نشریه را به دو ماه تعلیق محکوم کرد.

گفتنی است به موجب مواد ۲۳و۳۰ قانون مطبوعات و نیز ماده ۳۲ دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، تعقیب و رسیدگی به جرایم توهین، افترا، تهمت و…منوط به وجود شاکی خصوصی(ذینفع) می باشد. البته مواد ۲۶ و ۲۷ قانون مطبوعات، در سه حالت استثنایی رسیدگی به این جرایم را متوقف به شکایت خصوصی ندانسته است؛ توهین به دین اسلام، رهبری یا مراجع مسلّم تقلید. طبیعتا ‌محمدخاتمی، مصداق هیچ یک از موارد سه گانه نیست و کمیته مزبور که در جایگاه مدعی العموم قرار دارد، شأن خود را به وکیل مدافع سران فتنه تنزّل داده است.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه