روایت نمایندگان از جلسه کمیسیون ویژه امنیت ملی:

ظریف: اعتراف می کنم اعتمادم به جان کری اشتباه بود !

محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به نوع نگاه و خوشبینی‌اش به آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اعتراف کرده و گفته در این‌باره اشتباه کرده است.

ظریف: اعتراف می کنم اعتمادم به جان کری اشتباه بود !

به گزارش ۸دی، باز هم محمدجواد ظریف، باز هم برجام و باز هم سخن از اعترافات مهمی که نه در پیشگاه مردم، بلکه در خفا و در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام شده است. گویا پس از ماجرای اذعان ۳ سال قبل ظریف به اشتباه بودن مکالمه طولانی‌مدتش با جان کری و گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما، حالا یک بار دیگر بخشی از محتوای جلسه ظریف با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. گویا باز هم محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به نوع نگاه و خوشبینی‌اش به آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای اعتراف کرده و گفته در این‌باره اشتباه کرده است. او گفته اعتمادش به قول جان کری درباره تحریم‌های ISA اشتباه بوده و به این اشتباه اعتراف کرده است. این اعترافات ظریف را جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی منتشر کرده است. کریمی‌قدوسی روز گذشته برگه‌هایی را میان خبرنگاران توزیع کرد که مربوط به جلسه روز دوشنبه ظریف و معاونانش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، روز دوشنبه ۲۹ آذرماه محمدجواد ظریف و تعدادی از معاونانش به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفتند تا درباره جدیدترین وضعیت برجام بویژه پس از تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ISA و چگونگی این پیشامد که خلاف پیش‌بینی‌های برجامی بود، توضیحاتی به نمایندگان مردم بدهند. روز سه‌شنبه سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به رسم همیشه، توضیحاتی درباره محتوای این جلسه ارائه کرد که در واقع روایت رسمی و کلی این جلسه بود.
با این حال اما دیروز، جواد کریمی‌قدوسی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی، برگه‌هایی را به خبرنگاران داد که حاوی برخی رئوس اظهارات منتسب به ظریف در جلسه مذکور بود. اظهاراتی که بسیار مهم و قابل تامل است.
براساس روایت کریمی‌قدوسی از جلسه روز دوشنبه در کمیسیون امنیت ملی، رئوس سخنان ظریف در این جلسه به شرح ذیل است:
* من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم.
* به حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد کردم.
* اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم.
* می‌پذیرم اشتباه کردم.
* مسؤولیت آن را می‌پذیرم.
* ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم.
* این اشتباه بزرگی بود که من کردم.
* به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم: «شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است».
* قبلا جان کری، وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.
این اظهارات آنقدر قابل تامل و تکان‌دهنده است که در واقع می‌تواند به معنای یک فصل‌الخطاب درباره کلیت مذاکرات هسته‌ای و برجام تلقی شود. با این حال این اعترافات تکان‌دهنده را نه ظریف و به صورت رسمی، بلکه یک عضو کمیسیون امنیت ملی از قول ظریف نقل کرده است.
اقدامی که با انتقاد تند حامیان دولت مواجه شد و آنان انتشار اظهارات ظریف در جلسه داخلی کمیسیون امنیت ملی را غیراخلاقی دانستند. آنها البته به این موضوع نیز اشاره کردند که کریمی‌قدوسی در جلسه دوشنبه ظریف و اعضای کمیسیون امنیت ملی حضور نداشته است. با این حال اما عدم حضور کریمی‌قدوسی در این جلسه به معنای عدم دسترسی او به متن و محتوای ضبط شده جلسه نیست. کریمی‌قدوسی درباره این اقدامش یعنی انتشار برخی اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی نیز توضیح داده است. کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برخی اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه روز دوشنبه ۲۹ آذرماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره نقض عهد آمریکا در اجرای برجام گفت: من به این دلیل این اظهارات را بازگو می‌کنم که اخیراً مسؤولیت جزئیات مذاکرات را هم به گردن رهبر معظم انقلاب انداخته‌اند، در حالی که حضرت آقا بارها تأکید کردند در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کنند. وی با اشاره به برخی اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای ظریف در این جلسه با صراحت گفت من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسؤولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم، به جان کری بعد از نقض عهد اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت گفتم شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آقای ظریف این نکته را هم در کمیسیون گفت که قبلاً جان کری و ارنست مونیز به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود، ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم. کریمی‌قدوسی ادامه داد: برجام در شرایطی تصویب شد که در گام اول مذاکره توسط دولت صورت گرفت، در گام دوم موضوع در شورایعالی امنیت ملی بررسی و رفع ایراد شد و در گام سوم نیز مجلس با شروطی آن را تصویب کرد و در نهایت در گام چهارم، رهبر معظم انقلاب با شروطی آن را تایید و ابلاغ کردند. وی گفت: آقای روحانی هم پس از فرمان مشروط رهبر انقلاب، به ایشان نامه نوشت و قول داد نقض عهد آمریکا را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تأکید رهبر انقلاب همواره این بود که برجام هم توسط دولت آمریکا و هم توسط سنا و کنگره تایید شود و تضمین کتبی از رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شود که تا امروز این مشکلات را نداشته باشیم اما آقای ظریف در جلسه اخیر کمیسیون با صراحت گفت اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم. کریمی‌قدوسی تأکید کرد: ما البته گفتن این حرف‌ها را نشانه قدرت آقای ظریف می‌دانیم و از ایشان تشکر می‌کنیم اما انتقاد داریم که از روز اول همه چیز را طبقه‌بندی شده اعلام کردند، در حالی که رهبر انقلاب اصل را بر محرمیت مردم و اطلاع‌رسانی گذاشتند.
واکنش نمایندگان
افشاگری کریمی‌قدوسی درباره اعترافات منتسب به ظریف، در مجلس شورای اسلامی نیز با واکنش‌هایی همراه شد. رسانه‌های حامی دولت به دنبال آن بودند تا در تماس با اعضای کمیسیون امنیت ملی بویژه آن دسته از اعضایی که حامی دولت هستند، این اظهارات کریمی‌قدوسی را زیر سوال ببرند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اما در واکنش مطالبی را مطرح کرد که به مذاق حامیان دولت مطلوب نیامد. نقوی در جواب درخواست‌ها برای تکذیب اظهارات کریمی‌قدوسی، گفت که او نیازی به این کار احساس نمی‌کند و پیش از این، روایت رسمی کمیسیون از این دیدار را اعلام کرده است. اما علیرضا رحیمی از حامیان دولت در کمیسیون امنیت ملی، درخواست رسانه‌های حامی دولت را اجابت کرد. رحیمی در حاشیه جلسه علنی بعدازظهر دیروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، ‌اظهار کرد: به‌رغم اینکه این جلسه جزو جلسات منظم بود اما کاملاً محرمانه بود و آقای دکتر ظریف تأکید داشت مطالبی که مطرح می‌کنم برای آگاهی‌بخشی اعضای کمیسیون است. رحیمی در ادامه درباره افشاگری کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: اولاً کمیسیون سخنگو دارد و ایشان گزارش جلسات را مطرح می‌کند. کمااینکه گزارش این جلسه را نیز سخنگو به رسانه‌ها داده و خلاصه آن از طریق سیما به اطلاع مردم رسیده است و اینکه یکی از اعضای کمیسیون که در جلسه حضور نداشته بخواهد نقل قول غیرمسؤولانه‌ای از جلسه داشته باشد غیراخلاقی و خلاف پروتکل کمیسیون است زیرا وقتی کمیسیون سخنگو و رئیس دارد جایی برای اظهارنظر اعضا باقی نخواهد ماند. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اظهارات غیرمسؤولانه درباره صحبت‌های آقای ظریف اجحاف به وزیر و همچنین کمیسیون است و یک اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است زیرا آنچه به نقل از آقای دکتر ظریف مطرح شده کذب محض است و مطلقاً در کمیسیون مطرح نشده است. عضو کمیسیون  امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: آقای ظریف در جلسه روز دوشنبه کمیسیون امنیت گزارشی از روند اقدامات خود در برجام را ارائه کرد. ایشان آنقدر شهامت و بزرگی دارد که نه‌تنها با مسؤولان بلکه با مردم درباره محدودیت‌ها و شرایط موجود صحبت کند و شهامت و صداقت ایشان در برخورد با مردم و مسؤولان مثال‌زدنی است. واکنش‌ها به افشای اعترافات منتسب به ظریف در کمیسیون امنیت ملی البته به این موارد محدود نشد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهارات دقیقی مطرح کرد. ذوالنور درباره انتشار محتوای جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه گفت: ما با وزیر امور خارجه جلسه‌ای داشتیم که قرار بود محتوای جلسه را منتشر نکنیم؛ لذا اگر بگوییم، خلاف است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تکذیبیه‌هایی که از سوی یکی از اعضای کمیسیون امنیت پیرامون مطالب مطرح شده در این جلسه اعلام می‌شود، مبنا ندارد. وی افزود: اگر این مطالب اشتباه است، وزیر امور خارجه باید تکذیب کند. آقای کریمی قدوسی که مطالب جلسه را منتشر کرده، یا سند دارد یا ندارد. آقای وزیر می‌تواند مطالب منتشر شده درباره جلسه را تکذیب کند.
واکنش بی‌ادبانه سخنگوی جنجالی
بعدازظهر دیروز سرانجام سخنگوی دستگاه دیپلماسی به انتشار اعترافات محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی واکنش نشان داد. بهرام قاسمی که چندی پیش با اظهاراتی بی‌ادبانه و بی‌سابقه علیه منتقدان جنجال‌ساز شده بود؛ این‌بار نیز با استفاده از عبارت «نامبرده» برای کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد، اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی را تکذیب کرد.
او در این‌باره گفت: نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است. قاسمی تاکید کرد: نقل قول‌های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل‌قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نقل‌قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آنکه نقل قول‌های نادرست،صد درصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می‌شود.
هیأت رئیسه: کریمی‌قدوسی راست می‌گوید
اما تنها اندکی پس از واکنش وزارت امور خارجه به انتشار اعترافات ظریف، اظهارات کریمی‌قدوسی توسط هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تایید شد.  اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بعدازظهر دیروز از ارائه گزارش بازبینی نوار جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه به رئیس مجلس و تایید سخنان کریمی‌قدوسی از سوی ارزیابان خبر داد. رنجبرزاده اظهار داشت: عصر امروز (چهارشنبه) و در پایان جلسه هیأت‌رئیسه، به همراه دکتر لاریجانی در حال خروج بودیم که آقایان کریمی‌قدوسی، نعمتی و محبی‌نیا آمدند و آقای کریمی گفت «نوار کمیسیون امنیت ملی درباره اظهارات ظریف مورد بازبینی قرار گرفت و دقیقاً حرف‌هایی که بنده منتشر کردم، گفته شده بود؛ آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تایید کردند». وی ادامه داد: گفته‌های آقای کریمی قدوسی درباره اظهارات وزیر امور خارجه پیرامون برجام توسط آقای نعمتی و محبی‌نیا نیز تایید شد. با تایید اظهارات کریمی‌قدوسی درباره اعترافات ظریف، موضوع اعترافات وزیر امور خارجه مبنی بر اشتباهات او در برجام و اعتماد به آمریکایی‌ها بسیار مهم و قابل تامل است. این اعترافات می‌تواند به معنای یک مهر خاتمه بر اظهارنظرهای ناپخته و هیجانی چند سال اخیر غربگرایان درباره ضرورت رابطه با آمریکا باشد.

منبع: کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
واقعا اشتباه صورت گرفته است؟! چه اراده ای باعث شد در قبال وعده های توخالی شیطان بزرگ که سابقه37ساله دشمنی با ایران را دارد صنعت هسته ای را تقریبا نابود کنند و هر روز به مردم وعده گشایش و گل و بلبل دهند.؟ آقایان برای احداث یک واحد ساختمان با حرف قرارداد می بندند یا معامله را به تدریج پیش می برند؟ اگر آقای ظریف چنین اعترافی کرده باشد چگونه باید از وی و مدافعان سینه چاک مذاکره و برجام پذیرفت که اشتباه کرده اند؟
در حاشیه