فعال اقتصادی استان گیلان در گفتگو با 8دی مطرح کرد؛

پشت پرده‌ی مافیای چای در گیلان / ۳۰۰۰ تن چای در معرض نابودی

فعال اقتصادی گفت: بازار فروش چای هم اکنون به بازار سیاه مبتلا شده است و فروش معمولا مافیایی بوده و این مافیا با چای سنواتی به سلامت مردم آسیب می زند.

پشت پرده‌ی مافیای چای در گیلان / ۳۰۰۰ تن چای در معرض نابودی

صاحب رهبر صبح امروز در گفتگو با ۸دی با بیان اینکه چای از محصولات استراتژیک اقتصادی استان گیلان است که باید دولت در مراحل کاشت، داشت و برداشت آن از چایکاران حمایت کند اظهار داشت: مسئولان باید برای تمام این مراحل برنامه‌ی حمایتی ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر بوته‌ی چای حدود ۷۰ سال عمر مفید دارد افزود: حدود ۸۰ درصد چای کشت شده در رودسر و املش مبتلا به مرض نماتد زخم ریشه هستند و به نظر من اولین اولویت در رسیدگی به مشکلات چای درمان این مرض با تغییر بوته‌های چای و نوسازی زهکشی‌ها است.

این فعال اقتصادی هزینه‌ کودهای شیمیایی، داشت و هرس هر بوته چای را بالا دانست و گفت: سازمان چای علاوه بر کمک به چایکاران در این زمینه‌ها، باید در فروش محصولات نیز حمایت های لازم را داشته باشد و هم اکنون به نظر می رسد حمایت لازم از چایکاران انجام نمی شود.

وی تأکید کرد: بازار فروش چای هم اکنون به سودجویان، دلالان و بازار سیاه مبتلا شده است و فروش معمولا مافیایی بوده و این مافیا با چای سنواتی به سلامت مردم آسیب می‌زند.

رهبر با بیان اینکه چایکاران به امید فروش و کسب درآمد چای را می‌چینند افزود: متأسفانه در زمان فروش از چایکاران حمایت لازم انجام نمی‌شود به نحوی که الان ما با چین چهارم چای مواجه هستیم اما دولت تنها تا چین دوم با چایکاران تسویه حساب کرده است و ۳ هزار تن چای ممتاز و قلم درجه‌ی یک نیز روی دست کارخانه داران و فروشندگان اصلی مانده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: این چای باقیمانده روی دست عرضه کنندگان اصلی در صورت اهمال مسئولان تبدیل به چای سنواتی می‌شود و متأسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح در زمان برداشت شاهد جمع شدن چای و تبدیل شدن آن به چای سنواتی بوده ایم و به نظر من تبدیل شدن چای به چای سنواتی نابودی چای است.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری استاندار گیلان مقرر شد چای سنواتی معدوم شود گفت: متأسفانه با پیگیری برخی مسئولان و با حکم دادگاه بخشی از چای سنواتی غیرسالم در خارج از کشور به فروش رفته و در بازارها عرضه شد.

رهبر تأکید کرد: ما برای فروش چای درجه‌ی یک شمال و چای سالم بدون اسانس راهکار و برنامه داریم تا حتی یک کیلو چای در کارخانه‌ها باقی نماند و در این مسیر حرکت کردیم اما متأسفانه دست‌هایی که پول و قدرت داشتند و با مافیا بودند نگذاشتند به کشاورزان و تولید کشور کمک کنیم.

وی ادامه داد: این مافیا هم اکنون در واردات، صادرات فعالیت می‌کند و از سوزن طب سنتی تا برنج و چای داخلی و خارجی را وارد و صادر می‌کند.

این فعال اقتصادی و صنعتی افزود: مقابله با مافیای چای توسط دستگاههای نظارتی امروز اهمیت بسیاری دارد و در حال حاضر در همه‌ی مسائل صنعت چای مشکلات جدی داریم. متأسفانه مسولان مربوطه هم تا امروز ۸۰ درصد  شعار می‌دهند و تنها ۲۰ درصد عمل می کنند.

رهبر در پایان گفت: کمترین توجه به کشاورزان منطقه رودسر و املش می‌شود و عدم توجه به کشاورز و تولیدکننده موجب دلسردی آنها شده است و عده‌ی زیادی باغهای چای شان را رها کردند و پس از مدتی این باغها را به عنوان زمین برای ویلاسازی فروختند و این امر نابودی چای، بیکاری، فقر و هزار داستان دیگر را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه