دبیر انجمن کشتی‌گیله‌مردی‌کشور در گفتگو با 8دی:

کشتی گیله مردی ریشه در اعتقادات ما دارد / فقدان خانه کشتی بزرگترین نقص این ورزش تازه تاسیس است

دبیر انجمن کشتی گیله مردی کشور کشتی گیله مردی را یک ورزش اعتقادی یاد کرد و گفت: با این که این ورزش بسیار مردمی و بدون حاشیه است ، نواقص و ناتوانی های بالایی را نیز متحمل می شود.

کشتی گیله مردی ریشه در اعتقادات ما دارد / فقدان خانه کشتی بزرگترین نقص این ورزش تازه تاسیس است

محمدرضا قربانی در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه کشتی گیله مردی بعد ورزش فوتبال بیشترین تماشاگر را دارد، گفت: در برخی از مواقع کشتی گیله مردی تماشاگرانی به مراتب بیشتر از فوتبال را به خود دیده با این تفاوت که در فوتبال کج اخلاقی هایی ماند شکستن صندلی ها و درگیری ها نیز وجود دارد.
وی مسئله اعتقادی در کشته گیله مردی را وجه تمایز با سایر ورزشها دانست و گفت: در این ورزش تماشاگران سی شب پول بیلیط می دهند، مسابقه را می بینند و به پهلوان برتر نیز دوران می دهند و تا پاسی از شب هم در میدان بدون هیچ گونه مسائل حاشیه ای می مانند.
دبیر انجمن کشتی گیله مردی کشور با اشاره بر اینکه پهلوانان و تماشاگران با سلام و صلوات میدان کشتی را ترک می کنند، افزود: این مسئله به خاطر این است که کشتی گیله مردی ریشه در اعتقاد ما دارد.
این پیشکسوت کشتی گیله مردی گیلان با اشاره بر اینکه وقتی پهلوانان به میدان می آیند ابتدا به سوی قبله مسلمین و سپس به سوی حرم حضرت علی ابن موسی الرضا عرض ارادت روانه می کنند، گفت: ما هیچ گونه مسئله حاشیه ساز در کشتی نداریم اما این ورزش سال های سال است که مظلوم واقع شده است.
قربانی با اشاره بر اینکه همه تلاش هایی را برای استحقاق حق کشتی گیله مردی انجام دادیم اما منجر به نتیجه نشد، گفت: متاسفانه نتوانستیم همچون کشتی باچوخه مشهد و مثل لوچوی مازندران کشتی ما را قانون مند کنیم.
وی با اظهار خرسندی بیان داشت: با اعلام این خبر که با تلاش های فردین معصومی بعنوان رئیس انجمن کشتی گیله مردی کشور از بازی های بومی و محلی خارج شد.
قربانی با اعلام اینکه ما ۷۲ بازی بومی محلی در گیلان داریم، افزود: گرودو بازی، قیش بازی و طناب بازی و همچنین کشتی گیله مردی با این عظمت و این همه سازکار یک رشته بازی بود اما اخیرا یک رشته ورزش تبدیل شده است.
دبیر انجمن کشتی گیله مردی کشور با بیان اینکه در اینده برنامه داریم قوانینی را برای این رشته ورزشی تدوین کنیم، گفت: با حضور پهلوانان نامی در کنار جهان پهلوان معصومی قوانین این رشته ورزشی نوشته خواهد شد.
وی از روی آوردن کشتی کاران آزاد به کشتی گیله مردی خبر داد و گفت: فردین معصومی یکی از کشتی گیران گیله مردی بود که به رده جهانی راه پیدا کرد.
این پیشکسوت کشتی گیله مردی گیلان با بیان اینکه استان گیلان از استعداد های خوبی در کشتی گیله مردی برخوردار است، گفت: تمام تلاش دست اندرکاران کشتی گیله مردی این است که ورزشکاران این ورزش به رقابت های جهانی راه پیدا کند.
قربانی فقدان خانه کشتی را از بزرگترین نواقص کشتی گیله مردی بر شمرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات کشتی گیله مردی عدم وجود جایگاه کشتی گیله مردی در غرب و شرق گیلان است.
وی با بیان اینکه زمینی که در اختیار ورزشکاران اکنون است اهدایی یکماهه است، بیان داشت: اینکه سال بعد جایگاهی برای برگزاری کشتی گیله مردی در اختیار ورزشکاران این حرفه باشد یا خیر یکی از دغدغه های بزرگ این ورزش است.
قربانی وجود خانه کشتی را عامل جلوگیری در سرگردانی تماشاگران و ورزشکاران گیله مردی دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات کشتی گیله مردی نبود قانون مدون در این رشته است.
دبیر انجمن کشتی گیله مردی کشور در ادامه این مطلب افزود: نبود قانون یکسان باعث می شود که قضاوت در میدان های مختلف باهم تفاوت داشته باشند.
این پیشکسوت کشتی گیله مردی آینده این ورزش را بسیار پر ثمر دانست و گفت: این ورزش در خون و گوشت مردم گیلان و غرب مازندران وجود دارد و در آینده از همه جای کشور دارای پهلوان خواهد بود.
قربانی با بیان اینکه حدود سه ماه است که این ورزش دارای انجمن شده است، گفت: با فعال تر شدن انجمن کشتی گیله مردی قانون مند خواهد شد و حتم به یقین دارای بودجه نیز خواهد بود.
وی در پایان با بیان اینکه هنوز اساس نامه کشتی گیله مردی مورد تایید فدراسیون قرار نگرفته است، گفت: پس از تایید فدراسیون کشتی بر این رشته باید استاندارهای مربوط به مربی و ورزشکاران و غیره در آن لحاظ شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه