بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نابسامانی چند صد میلیاردی دست و پنجه نرم می کند!/فعالیت فرهنگی دانشگاه محدود شده است به برگزاری برخی مناسبت های تقویمی خاص جهت رفع تکلیف!

ریاست محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک! با توجه به اجرایی شدن طرح تحول سلامت که نتایج قابل توجهی در حیطه ی درمان داشته، اما آن چیزی که همیشه باعث نگرانی عدالت خواهان بوده، عدم تفکیک کامل بخش خصوصی و دولتی است.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نابسامانی چند صد میلیاردی دست و پنجه نرم می کند!/فعالیت فرهنگی دانشگاه محدود شده است به برگزاری برخی مناسبت های تقویمی خاص جهت رفع تکلیف!

به گزارش ۸دی به نقل از پیک دانشجو بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به مناسبت انتصاب ریاست جدید دانشگاه بیانیه ای صادر کرد.

« همه ی مسئولین کشور، به خصوص مسئولین سطوح بالای کشور، به خداوند متعال توجه کنند، توسل کنند. کارهای سنگین، وظایف مهم، حقوق عمومی مردم، مسئولیت هایی است بر دوش آنها. این مسئولیت ها را با کمک پروردگار می شود به خوبی انجام داد. اگر توانستیم راه کمک الهی را به سوی خود و به روی خود باز کنیم ، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت که قابل حل نباشد. » (بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسئولان نظام ، ۹۲/۵/۱۸)

در روزهای پایانی سال ۹۴ عرصه ی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان شاهد تغییر و جابجایی در راس خود بود. در مراسم تودیع و معارفه ای که با حضور روسای ادوار گذشته دانشگاه، نمایندگان، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نماینده ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار گردید، از زحمات و تلاشهای جناب آقای دکتر برزیگر در طی دوسال و اندی مسئولیتشان تقدیر و تشکر به عمل آمد و جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک به عنوان ریاست جدید دانشگاه معارفه شدند.

بدون تردید تغییر و جابجایی در  مدیریت بخشهای مختلف کشور، روندی طبیعی و البته ضروری و لازم است. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به نوبه ی خود ضمن قدردانی از زحمات جناب آقای دکتر برزیگر طی این مدت سکانداری عرصه ی سلامت استان، برای جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک، آرزوی توفیق خدمت رسانی در عرصه ی مدیریت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان را دارد، و از خداوند متعال برای ایشان در این مسیر توفیق و گشایش مسئلت می نماید.

یکی از موارد لازم جهت بهبود مدیریت و وضعیت هر مجموعه کسب شناخت و اطلاع از شرایط و ظرفیت های موجود در آن مجموعه است. از این رو جهت برنامه ریزی و اقدام، بررسی و نگاه به عملکرد آنچه تا کنون در مجموعه اتفاق افتاده و ظرفیت هایى که در کنار مشکلات و نواقص وجود دارد، لازم می نماید. لذا به عنوان تشکلی دانشجویی، در آغازین روزهای ریاست جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک، بر آن شدیم به برخی از مشکلات و چالشهای پیش روی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از نگاه جنبش دانشجویی بپردازیم. امید است با درمیان گذاشتن این نگاه فصل جدیدی در مدیریت دانشگاه ایجاد گردد.

استاد ارجمند، جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک! اولین عامل مؤثر در بهبود وضعیت این سیستم، تربیت و آموزش مؤثر نیروهاست. و لازمه ی تحقق این موضوع اهتمام سیستم آموزشی پویای مجموعه است. با احترام به تمامی اعضای محترم هیئت علمی که این چنین در راستای تربیت خادمان عرصه ی بهداشت و درمان تلاش می کنند، متأسفانه تعداد قابل توجهی از اساتید بخش های مختلف، به بهانه ی مشغله های متعدد از جمله فعالیت درمانی در بخش خصوصی، در آموزش دانشجویان و همچنین تعهدات درمانی خود در بخش دولتی کم توجهی نموده و بعضاً پیش می آید که دانشجویان برخی از این اساتید را حتی یک بار هم ملاقات نکرده اند. در سیستمی که کوچکترین رفتار استاد می تواند الگویی برای آینده ی دانشجو قرار گیرد، این گونه رفتار ها می تواند خطری بزرگ برای تعهد و مسئولیت پذیری در آینده ی جامعه ی پزشکی باشد. لذا به نظر می رسد مهم ترین اولویت در ساماندهی آموزشی دانشگاه نظم دهی به حضور اساتید محترم دانشگاه باشد.

نظام آموزش پزشکی در بیمارستان های رشت مدت هاست رزیدنت محور شده و این مسئله نیز موجب کمرنگ شدن حضور اساتید در بخش های گوناگون وکاهش بار آموزشی در سطح پزشکی عمومی گردیده است.

روزگاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان به لحاظ رتبه بندی آموزشی از بهترین دانشگاه های تیپ ۲ محسوب می شد، اما علیرغم اینکه در سیستم رتبه بندی جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان به همراه بسیاری از دانشگاه های دیگر وارد دایره ی دانشگاه های تیپ ۱ کشور شده است، متأسفانه واقعیتی که دانشجویان شاهد آن هستند چیز دیگریست. بروزسازی اساتید و استفاده از سیستم های نوین آموزشی از جمله ادغام (Integration) دروس که در بسیاری از دانشگاه های بزرگ جهان و ایران نتایج قابل توجهی داشته است، می تواند به تدریج این خلاء آموزشی را جبران نماید.

یکی از مشکلاتی که دانشجویان در تمامی رشته ها از ابتدای ورود به دانشگاه با آن روبرو می شوند، مشخص نبودن مرجع مشخص برای مطالعه دروس است و دانشجویان عموماً به جزوه های دست نویسی پناه می برند که از اعتبار علمی کافی برخوردار نیستند. علیرغم وجود منابع مطالعاتی (references) مشهوری که در دنیا مطرح هستند، در بسیاری از دانشگاه های موفق جهان و ایران، کتابچه های مدونی توسط هر کدام از گروه های درسی شامل مواد لازم درسی تهیه می شود تا دانشجویان دچار سردرگمی نشوند و مطالبی را که یک دانشجوی علوم پزشکی به آن محتاج می شود، به درستی بیاموزند.

با وجود تاکید فراوان رهبر معظم انقلاب در به کارگیری و اهتمام مسئولین به مسائل دانشجویان ما شاهد رکود در عرصه ی نظرخواهی و مشارکت دانشجویان در رفع موانع آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و سایر مسائل و مشکلات دانشگاه در سالهای اخیر هستیم. در اکثر دانشکده ها دیگر هیچ گونه استفاده ای از کمیته ی مشورتی دانشجویی صورت نمی گیرد.

ریاست محترم دانشگاه ، جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک! در حوزه ی بهداشت، موفقیت های قابل توجهی طی این سالها در کشور و استان به دست آمد و از طرفی فرهنگ بالای مردم گیلان زمین باعث گردید بسیاری از شاخص های سلامت استان در سالهای گذشته ارتقای مناسبی یابد. البته فرآیندها از گذشته به درستی و کارشناسانه طراحی شده ولی متأسفانه در گذر زمان اجرا و انگیزش افراد برای عملیاتی نمودن این فرآیند ها به فراموشی سپرده شده و ناظران امر نیز جدیتی برای کنترل این وضعیت ندارند. این روند در دو،سه سال گذشته در جهت رشد و توسعه قرار گرفته است که با حمایت و تقویت این روند می توان به آن شتابی دوچندان داد.

بافت ویژه ی فرهنگی-جغرافیایی هر استان ایجاب می کند، برنامه ریزی های کشوری که از سوی وزارتخانه ابلاغ می شود، متناسب با هرمنطقه بومی سازی گردد تا حداکثر اثرگذاری را داشته باشد که متأسفانه توجه کافی به این امر در دانشگاه ما صورت نمی گیرد. از جمله چالش های دیگر بهداشتی استان، در حوزه ی سبک زندگی، تغییرات هرم جمعیتی و توزیع نامتناسب جمعیت است که متأسفانه توجه جدی به آن نشده است.

ریاست محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک! با توجه به اجرایی شدن طرح تحول سلامت که نتایج قابل توجهی در حیطه ی درمان داشته، اما آن چیزی که همیشه باعث نگرانی عدالت خواهان بوده، عدم تفکیک کامل بخش خصوصی و دولتی است. در حال حاضر بار اصلی درمان استان بر دوش درمانگران «تمام وقت جغرافیایی» قرار داده شده و متأسفانه هنوز هم شاهد حضور کمرنگ سایر درمانگران در بخش دولتی هستیم. هنوز هم عده ی کثیری از بیماران توسط برخی از درمانگران ترغیب به مراجعه به بخش خصوصی می شوند! و این نه تنها مغایر اصل عدالت است، بلکه ضربه ی سنگینی به اعتماد میان جامعه و سیستم درمانی وارد می کند و از سوی دیگر ضربه ی جبران ناپذیری به آموزش پزشکی می زند.

علی رغم فضای حاکم بر دولتهای نهم به بعد و توجه به مسائل حیطه ی بهداشت و درمان در سالهای اخیر و تخصیص منابع مالی فراوان به این بخش و اجرایی شدن طرح تحول سلامت در دولت یازدهم، دانشگاه علوم پزشکی گیلان با نابسامانی چند صد میلیاردی دست و پنجه نرم می کند! مجموعه ای که روزگاری در پرداخت مطالبات پرسنلی، خدماتی، عمرانی و … تقریبا به روز بوده، امروز در شرایطی قرار دارد که پرداخت معوقات بعضا به سال کشیده شده است!

استاد ارجمند! جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک! در حیطه ی تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تغییر مدیریت انجام شده در دوره ی گذشته شاهد تحولات بسیار موثر و فراوانی بودیم و بسیاری از انتظارات در فضاهای مختلف دانشجویی و هیئت علمی برآورده شده است.

بسیج دانشجویی همواره دغدغه مندی های بسیاری در زمینه ی پژوهشی داشته و سال های گذشته نیز بر این موضوعات و تاکید بر اولویت ها و حرکت بر روی این محور صحه گذاشته است. سال گذشته شاهد تغییرات بسیاری در زمینه های مختلف بودیم که میتوان به افزایش سرعت داوری طرح ها، تشکیل منظم جلسات کمیته اخلاق، برگزاری چندین همایش بین المللی با کیفیت بالا، برگزاری کرسی اخلاق پژوهشی دانشگاه های کشور به میزبانی دانشگاه، پیشرفت در موضوعات فناوری و شرکت های دانش بنیان، اولویت بندی جدید موضوعات پژوهشی، اعطای گرانت های پژوهشی و… اشاره نمود.

علی رغم وجود موانع و معضلاتی در عرصه ی پژوهش، هم اکنون بستر مناسبی جهت ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه فراهم آمده و می توان به اهداف بنیادین در زمینه های پژوهشی پرداخت. اما متاسفانه هنوز مشکلاتی نیز وجود دارد. یکی از معضلات عمده که در گذشته نیز وجود داشته است بحث اخلاق در پژوهش بوده که اقدامات خوبی برای احیا و توجه به این مهم صورت پذیرفته ولی کافی نیست و باید ارتقا یابد. در حال حاضر تسهیل روند داوری طرح ها بسیار امیدوار کننده است اما برای اجرای یک پژوهش موثر و کاربردی در جامعه تنها تسهیل تصویب پروژه ها کافی به نظر نمی رسد. در سال گذشته گرانت های بسیاری مصوب شد و بودجه های تخصیص یافته به این معاونت از منابع بالادستی با زحمت مسئولان فراهم آمد اما متاسفانه شاهد بودیم که در این واحد به کار نرفت و در جایی غیر از امور پژوهشی هزینه شد! این موضوع بسیار تاسف بار است که یک معاونت با قابلیت دریافت بودجه ی مناسبِ پژوهشی از منابع بالادستی، نتواند در امور مالی خود استقلال داشته باشد و توزیع بودجه مرکزی باعث اضمحلال بخش عظیمی از طرح ها، بی اعتمادی اعضای هیئت علمی و دانشجویان به معاونت مذکور و به تبع آن به دانشگاه و در نهایت زمین ماندن طرح های کاربردی برای ارتقای سیستم سلامت استان گیلان شود. لذا تخصیص و ارائه بودجه های مستقل به امور مالی واحد ها تنها راه برون رفت از این بحران است.

در خصوص ترجمان دانش و تولید علم علیرغم حرکت های بسیار خوب مدیریت فناوری و سلامت، که منجر به حضور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افتتاح واحد های فناوری سلامت در دانشگاه و استقرار شرکت ها شد ولی متاسفانه هیچ حمایت دیگری نه از معاونت و نه از شرکت ها به عمل نیامد. با این حال بسیج دانشجویی در این عرصه به عنوان پیشتاز در راستای اقتصاد مقاومتی موفق به بازگشایی مسیر شد و نخستین شرکت دانش بنیان که به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید را با حرکت جمعی از فارغ التحصیلان بسیجی از این دانشگاه پیگیری و به سرانجام نهایی رسانید؛ البته شایان ذکر است این حرکت نیز نیازمند حمایت های مادی و معنوی از سوی مجموعه ی دانشگاهی برای تولید محصولات خود می باشد.

معضل عمده ی دیگر که در سال های اخیر نمود بیشتری یافته است موضوع انگیزه ی محققان است که در مجموعه  دانشجویی بسیار آفت زا است و موجب کسالت در این قشر دانشگاهی شده است. این که در مجموعه ی دانشجویی، ما میزبان کنگره های کشوری نیستیم جای تاسف فراوان دارد. با نگاهی جامع به مجموعه های دانشجویی در سال های اخیر میزان تولید علم حتی بر روی کاغذ در دانشجویان بسیار کاهش یافته است که علت عمده ی آن عدم ایجاد خودباوری در دانشجویان، عدم برنامه ریزی برای ایده های دانشجویی و بها دادن به آن ها و عدم باور دانشجویان توسط مسئولین است که روز به روز وخیم تر می شود. این بیماری در مجموعه ی دانشگاه در حال حاضر علائم خود را نشان داده است و به سرعت نیاز به درمان دارد. هر چند که پیشگیری بهتر از درمان است اما کار مجموعه ی دانشجویی در عرصه پژوهشی به این جا رسیده است و در صورت عدم رسیدگی موجب از دست رفتن فضای پرنشاط و پرانگیزه دانشجویی خواهد شد. امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده و دادن بهای بیشتر به دانشجویان بتوانید در حل این معضل کوشا باشید و بدنه ی دانشجویی دانشگاه را احیا نمایید.

استاد ارجمند، جناب آقای دکتر یوسف زاده چابک! درست است که مسئله ی دارو و نظارت بر سیستم های توزیعی آن یک معضل کشوری است اما این معضل در استان گیلان به شکلی خاص در جریان است. نحوه ی توزیع ناصحیح داروها، عدم نظارت بر سیستم های عرضه کننده ی خدمات و محصولات موثر بر زندگی مردم در طول سال های اخیر منجر به ایجاد فرهنگ ها و الگوهای غلط و غیرعلمی در مردم شده است که در صورت نهادینه شدن، تغییر آن را بسیار دشوار می نماید.

و بالاخره بخش فرهنگ که چه زیبا رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان مظلوم ترین بخش ها یاد کرده اند و البته در دانشگاه علوم پزشکی گیلان این مظلومیت نمایان تر می باشد. امام خمینی (ره) می فرمایند : « فرهنگ مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است… آن چیزى که ملت‌ها را می ‏سازد فرهنگ صحیح است… اگر فرهنگ درست ‏بشود یک مملکت اصلاح می ‏شود.»

ای کاش ما اهمیت کار فرهنگی بنیادی را در اصلاح امور این دانشگاه نیز جدی می گرفتیم. کار فرهنگی نه صرفاً به معنای خاص امور معاونت فرهنگی-دانشجویی بلکه برنامه ریزی های بنیادی در همه ی بخش های دانشگاه مد نظر است. متأسفانه همیشه کمترین توجه مادی و معنوی به این بخش صورت گرفته و همان مقدار نیز در جهت صحیح به کار گرفته نشده است.

نگاه محوری به دانشجو به خاطر آرمان خواهی که در این قشر وجود دارد ، در این بخش می تواند نقش به سزایی ایفا نماید. اما متأسفانه همیشه به تشکل های دانشجویی به عنوان عاملی که می توانند بار اجرایی فعالیت های فرهنگی را از دوش دانشگاه بردارند نگاه شده است. در حالیکه هدایت محتوایی فرهنگ باید به دست دانشجو و تحت نظارت علما ، فاضلین و اساتید باشد و حمایت اجرایی و مالی بر عهده ی دانشگاه!

فعالیت فرهنگی دانشگاه در حال حاضر صرفاً محدود شده است به برگزاری برخی مناسبت های تقویمی خاص به جهت رفع تکلیف! حتی برای برگزاری برخی مسابقات ورزشی، جشن ها و عزاداری ها که معمولاً به عنوان حفظ ظاهر فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها پیگیری می گردد، دانشگاه منتظر حرکتی اجرایی از سوی تشکل ها می ماند.

متأسفانه به دلایل مختلف، فضای فعالیت فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به شدت خمود و راکد شده و تفاوتی میان آن با فضای مدرسه مشاهده نمی شود! باید برای دانشجو فضای مناسب جهت فعالیت فرهنگی فراهم گردد و با ایجاد فضای گفتگو میان سلایق مختلف فرهنگی، مشارکت همه ی اقشار دانشجویی را برای رسیدن به یک جامعه ی آرمانی جلب نمود.

چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از نشست های دانشگاهی خود بر این نکته تأکید داشته و می فرمایند : «یکى دیگر از کارهائى که باید در زمینه‏ى مسائل گوناگون اجتماعى و سیاسى و علمى انجام بگیرد، میدان دادن به دانشجوست براى اظهارنظر. از اظهار نظر هیچ نباید بیمناک بود. این کرسى‏هاى آزاداندیشى که ما گفتیم، در دانشگاهها باید تحقق پیدا کند و باید تشکیل بشود. اگر چنانچه بحث‌هاى مهم تخصصى در زمینه‏ى سیاسى، در زمینه‏هاى اجتماعى، در زمینه‏هاى گوناگون حتّى فکرى و مذهبى، در محیط‌هاى سالمى بین صاحبان توان و قدرتِ بحث مطرح بشود، مطمئناً ضایعاتى که از کشاندن این بحثها به محیطهاى عمومى و اجتماعى ممکن است پیش بیاید، دیگر پیش نخواهد آمد. »

در زمینه ی نیازمندی های رفاهی، دانشجویان در خوابگاه ها و همچنین بیمارستان ها از بی کیفیتی غذا، بی نظمی ایاب و ذهاب و بی احترامی رنج می برند. متأسفانه گاهی غفلت می شود که صاحبان اصلی دانشگاه، دانشجویان هستند. باید به دانشجو فرصت داد و حتی آموزش داد که تبدیل به فردی مطالبه گر و البته منطقی گردد، نه آنکه حقوق اساسی اش را از او مخفی کنیم. تا زمانی که مسئولین با دانشجو به عنوان ناظم مدرسه برخورد نمایند، دانشجو شخصیت لازم برای درک احساس مسئولیت خود در جامعه را به دست نمی آورد و در نهایت نتیجه ای جز گسترش بی تعهدی و بی تفاوتی در جامعه به بار نخواهد آمد.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند : « من بارها گفته ام ؛ از آن روزی باید ترسید که جوان ما ، دانشجوی ما در دانشگاه انگیزه ی طرح مسئله، طرح سؤال، طرح درخواست نداشته باشد. همه ی همت ما باید این باشد که این روحیه ی مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینه های گوناگون را در نسل جوان کشورمان گسترش بدهیم….جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است؛ و تشویق بشود بر این مطالبه. »

امیدواریم طی مدتی که حضرت عالی ریاست این دانشگاه را بر عهده دارید، با حفظ استقلال دانشگاه در تصمیم گیری ها، با درایت، دقت نظر و کسب مشورت از صاحبان اندیشه و تجربه و کارشناسان واقعی و دلسوز، و انتخاب و انتصاب سرپنجه های اجرایی متعهد، باتجربه، با انگیزه و مشورت پذیر، موجب اصلاح مشکلات دانشگاه شوید و بدین وسیله شاهد گام هایی مؤثر در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه