علی ارجمندی

ارتباط معنا دار رزم آرا و دولت روحانی! / با تفکر «آبگوشت بزپاش مئابانه» کشور پیشرفت نمی کند

با نگاه «آبگوشت بزپاش مئابانه» که مدل جدید همان تفکر تقی زاده ای است نمی توان کشور را در رشته های علمی پیشرفته کرد بلکه ابتدا باید رزم آراهای زمان را از چهره دولت زدود.

ارتباط معنا دار رزم آرا و دولت روحانی! / با تفکر «آبگوشت بزپاش مئابانه» کشور پیشرفت نمی کند

به گزارش ۸دی، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ماسال، مطرح شدن متن کتاب محمود سریع القلم، بازوی فکری دولت حجت الاسلام روحانی مبنی بر اینکه تنها راه برای بهبود فرهنگ ایرانی اصلاح فکر ایران است! در کنار صحبت اکبر ترکان مشاور دکتر روحانی در سال گذشته مبنی بر اینکه «توانایی ایران فقط در درست کردن آبگوشت بزپاش!» و نیز نعمت زاده وزیر صنعت روحانی برای توجیه عمل گوشش در خارج از کشور و بیان اینکه توانایی این جراحی ۸۰ سال بعد وارد کشوری مثل ایران می شود (۱) و … ما رو به یاد نطق معروف رزم آرا می اندازند که ایران را فقط در حد ساختن آفتابه لولهنگ می دانست.

این نوع نگاه، نشانه ی عدم خودباوری نسبت به ایران و ایرانی در دولت تدبیر امید است و همین نگاه عاملی برای سقوط رتبه علمی رو به جلوی ایران در دولت فعلی شده است تا جایی که کشورمان از رتبه علمی ۱۵ در جهان، در دولت فعلی به رتبه ۱۷ تنزل پیدا کرده و جای خود را به کشورهای تایوان و روسیه داده است.

نگاهی به نمودارهای رشد علمی کشور تا سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که رشد علمی کشور تا آن زمان سرعت فزاینده ای داشته است.

 

 این رشد فزاینده باعث شده تا در آن زمان بر اساس داده‌های آی.اس.آی نیز یک پیش‌بینی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) صورت بگیرد. بر این اساس  یک نمودار ترسیم و میزان تولید علم ایران در هر سال را نشان داده شد و تا سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی صورت گرفت که در زیر قابل مشاهده است:

اما این پیش بینی به دلایل متعدد از جمله حاشیه سازی های مختلف در وزارت علوم تحقیقات و فناوری و نگاه سیاست کارانه به جای برنامه ریزی های علمی به سمت تحقق پیش نرفته است و بر اساس آن کشورهای رقیب ایران در منطقه راه را برای نزدیک شدن به ایران و حتی سبقت از رتبه علمی کشورمان باز دیده اند.

و نکته پایانی اینکه با نگاه «آبگوشت بزپاش مئابانه» که مدل جدید همان تفکر تقی زاده ای(۲)  است نمی توان کشور را در رشته های علمی پیشرفته کرد؛ بلکه برای رشد علمی کشور ابتدا باید رزم آراهای زمان را از چهره دولت زدود و سپس و بدور از تفکر شعاری، تنها اقدام و عمل کرد.

تدبیر-آبگوشتی1

پی نوشت:

(۱) این سخن پراکنی با واقعیت علمی موجود کشور مغایرت کامل دارد: هر چند مدت زیادی از این ماجرا گذشته است اما جناب نعمت زاده! گاهی خوب است یک مدیر در سطح اول کشور کمی به فکر انگیزه جوانان ملتش بوده و نیز آشنایی حداقلی با محیط علمی کشورش داشته باشد، همان موقع که این موضوع مطرح شد حتی جناب دکتر متصدی زرندی، رییس دپارتمان جراحی گوش بیمارستان امیر اعلم با مستندات بیان کرد که ما در چنین جراحی های حساس حلزون گوش، حتی از میانگین استاندارد جهانی هم فراتر هستیم، پس این نگاه و حرف شما که امروزه به دیگر اعضای کابینه هم سرایت کرده یا جاهلانه است و یا خائنانه.

(۲) « ما باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه