در جلسه شورا مطرح شد؛

شهردار رشت به ثبات مدیریتی اعتقاد ندارد/اعضای شورای شهر با جابجایی بودجه برای خرید اتوبوس مخالفت کردند

اعضای شورای اسلامی شهر رشت با دو فوریت لایحه شهرداری مبنی بر تامین منابع مالی برای خرید اتوبوس های خط «بی.آر.تی» مخالفت کردند و پذیرش درخواست شهرداری را منوط به بررسی بیشتر دانستند.

شهردار رشت به ثبات مدیریتی اعتقاد ندارد/اعضای شورای شهر با جابجایی بودجه برای خرید اتوبوس مخالفت کردند

به گزارش ۸دی، در صد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی رشت که با یک ساعت و نیم تاخیر به دلیل نبودن تعداد کافی اعضا شامگاه یکشنبه برگزار شد، اعضای شورا با دو فوریت لایحه شهرداری مبنی بر جابجایی برخی کدهای بودجه سال جاری برای تامین منابع مالی خرید اتوبوس مخالفت کردند.

در این لایحه که برای دفاع از آن معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری در شورا حضور یافت، شهرداری خواستار تامین بودجه ۱۳۸ میلیارد ریالی از کدها ی مختلف برای خرید اتوبوس برای خط ویژه بی. آر. تی و همچنین تبدیل اتوبوس های گازسوز به دیزلی شد. از جمله کدهایی که برای این منظور از سوی شهرداری اعلام شد و مورد اعتراض اعضا قرار گرفت، اعتبار نقدی بازنگری طرح و رفع گره ترافیکی شهرک حمیدیان، اعتبار غیرنقدی طراحی و ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهرود و لندفیل سراوان بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت با توضیح قرارداد خرید اتوبوس، بودجه لازم را برای تامین مبلغ موردنیاز برای عوارض گمرکی اتوبوس های خریداری شده عنوان و اظهار کرد: در قراردادی که سال ۹۳ با شرکت مونتاژکننده اتوبوس ها بسته شد عوارض گمرکی پلاک کردن آن ها لحاظ نشده بود زیرا قرار بر این بود که با پلاک منطقه آزاد اتوبوس ها پلاک شوند اما بنا بر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی چنین امکانی وجود ندارد.

فرامرز جمشید پور افزود: لذا هم اکنون به ۱۰۸ میلیارد ریال برای عوارض گمرکی و پلاک گذاری ملی اتوبوس های خریداری شده نیاز داریم. علاوه بر این با تعمیر ۶۰ دستگاه اتوبوس موجود در سازمان اتوبوسرانی امکان اضافه شدن این اتوبوس ها به ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد که برای تعمیرات نیز به ۳۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی تاکید کرد: تامین این مبلع می تواند به تسریع در ورود اتوبوس ها به شهر رشت و افزوده شدن تعداد اتوبوس های قابل استفاده در سطح شهر کمک قابل توجهی کند.

با این توضیحات، رئیس شورا نسبت به سلیقه ای عمل کردن پروژه ها و تامین منابع مالی برای آن ها ابراز نارضایتی کرد و گفت: بسیاری از پروژه های اولویت دار در بودجه ۹۴ از سوی شورا تایید و تصویب شده است که متاسفانه نسبت به عملی شدن آن هیچ اقدامی از سوی شهرداری صورت نمی گیرد.

محمدعلی رفیعی نوده ادامه داد: با وجود اینکه ورود اتوبوس ها به شهر رشت با پلاک منطقه آزاد نیازی به استعلام از پلیس راهنمایی و رانندگی نداشت اما شهرداری چنین فضایی را به دور از آینده نگری ایجاد و هم اکنون نسبت به تامین عوارض گمرکی خواستار افزایش بودجه است.

عضو دیگر شورا نیز با تایید اینکه ورود اتوبوس ها برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ضروری است بیان کرد: غفلت شهرداری در انعقاد قرارداد خرید اتوبوس ها مشخص است و متاسفانه نسبت به این غفلت، هزینه گزافی برای ورود اتوبوس ها به شهر متحمل شده است.

محمدحسین واثق کارگرنیا افزود: شهر رشت دارای این ظرفیت است که از منافع وجود منطقه آزاد انزلی برخوردار شود و متاسفانه این مهم نیازمند پیگیری و دقت نظر شهرداری بود تا امروز شاهد تعلل لایحه شورا مبنی بر خرید اتوبوس ها نباشیم.

در مقابل مخالفت وی، عضو دیگر شورا با بیان اینکه باید برای وضعیت موجود تصمیم گیری کرد گفت: با نزدیک شدن به پایان سال و آماده شدن ایستگاه های اتوبوس بی. آر. تی باید نسبت به تامین اعتبار لازم برای خرید اتوبوس ها اقدام کرد.

امیرحسین علوی تصریح کرد: اگرچه خرید اتوبوس ها با حواشی متعددی رو به رو بوده اما نیاز است که هر چه زودتر نسبت به لایحه فوق تصمیم گیری درستی صورت گیرد.

با این اظهارنظرات، دو فرویت لایحه فوق رای نیاورد و با یک فوریت مقرر شد طی یک هفته با تشکیل کمیسیون های مشترک حمل و نقل و ترافیک و برنامه و بودجه نسبت به این لایحه بررسی های لازم صورت گیرد.

شهردار به ثبات مدیریتی اعتقاد ندارد

همچنین در جلسه صی و سی و یکم شورای رشت،  عضو شورای رشت نسبت به نبود ثبات مدیریتی در مسئولیت های مختلف شهرداری اعتراض کرد. فرهاد شوقی با اشاره به تغییراتی که اخیرا در بدنه شهرداری صورت گرفته اظهار کرد: متاسفانه شهردار نسبت به ثبات مدیریتی عقیده ای ندارد و با وجود تذکرات و تاکیدات شورا به تغییر آنی و مداوم مدیران و معاونان ادامه می دهد.

وی خواستار پیگیری جدی تر اعضای شورا نسبت به تغییرات مداوم در مسئولیت های شهرداری شد و با اشاره به تشکیل چند کارگروه در شهرداری رشت گفت: متاسفانه با نزدیک شدن به پایان سال چند کارگروه در حال تشکیل شدن در بدنه شهرداری است که همچون سال گذشته پاداش ها و هزینه های زیادی را برای اعضای آن به همراه دارد.

شوقی افزود: در سال گذشته نیز تشکیل این کارگروه ها نزدیک به ایام نوروز سبب افزایش بار مالی به شهرداری شد در حالی که نیاز است یک روند منطقی برای تعیین پاداش ها در شهرداری وجود داشته باشد و از صرف هزینه های اینچنینی و غیرضروری جلوگیری شود.

عضو دیگر شورا نیز در نطق پیش از دستور این جلسه با اشاره به ضرورت آماده سازی شهر همگام با رسیدن به ایام تعطیلات نوروزی گفت: باید تدابیر ویژه ای برای رفت و روب شهر و همچنین جلوگیری از حفاری ها در سطح شهر اندیشید.

اسماعیل حاجی پور بر وصول مطالبات شهرداری و رسیدگی به کارکنان آن در روزهای پایانی سال تاکید کرد و افزود: وصول مطالبات و پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان شهرداری و همچنین مطالبات پیمانکاران نیازمند سرعت عمل و همت بیشتری از سوی شهرداری است.

اعضای شورای رشت همچنین در این جلسه از حضور پررنگ شهروندان رشتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان تقدیر کردند و خواستار توجه بیشتر نمایندگان به وعده های خود به شهروندان به ویژه در شهر رشت شدند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه