آتش سنگین تکاوران نداجا در سواحل مکران/ از عملیات رزمی قایق‌های تندرو تا پرتاب موفقیت‌آمیز اژدر توسط بالگردهای نداجا

در دومین روز از رزمایش ولایت ۹۴ تکاوران نیروی دریایی ارتش اقدام به انجام عملیات دفاع ساحلی به همراه آتش سنگین توپ‌های مختلف کردند.

آتش سنگین تکاوران نداجا در سواحل مکران/ از عملیات رزمی قایق‌های تندرو تا پرتاب موفقیت‌آمیز اژدر توسط بالگردهای نداجا

به گزارش ۸دی، در دومین روز از مرحله اصلی رزمایش دریایی ولایت ۹۴ که در آب‌های جنوبی کشور و سواحل مکران تا مدار ۱۰ درجه شمالی در اقیانوس هند در حال برگزاری است، عملیات دفاع ساحلی تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش اجرا شد.

در این بخش از رزمایش، تکاوران نیروی دریایی با قایق‌های تندرو و سلاح‌های سبک و سنگین اقدام به اجرای آتش سنگین علیه دشمن فرضی کردند.

در همین راستا ۲ فروند بالگرد نداجا نیز چندین چترباز را در آسمان رها کردند تا اقدام به پاکسازی ساحل کنند.

قایق‌های تندروی نداجا با توپ‌های ۱۰۷ میلی‌متری انواع تیربار،‌ دوش پرتاب، کاتیوشا آتش سنگینی را در منطقه رزمایش ایجاد کردند.

همچنین برخی شناورهای نیروی دریایی اقدام به انجام عملیاتی مین ریزی کردند.

قایق‌های شرکت کننده در این بخش از رزمایش شناورهای تندروی کلاس شهاب، رعد و عاشورا بودند.

امیر سیاری فرمانده نیروی دریای ارتش در حاشیه این بخش از رزمایش اظهار داشت: اگر دشمن بتواند از ناوشکن‌ها، ناوها و موشک‌های ساحل به دریای ما عبور کند در ۲۴ مایلی ساحل با جهنمی از آتش روبرو خواهد شد.

وی تاکید کرد: هیچ جنبنده‌ای قادر نخواهد شد با چنین حجم آتشی به سواحل ما برسد.

پرتاب موفقیت‌آمیز اژدر توسط بالگردهای نداجا

همچنین در این رزمایش تعدادی از اژدرهای بهینه شده نیروی دریایی ارتش به منظور انهدام اهداف زیرسطحی توسط بالگردهای SH3D با موفقیت پرتاب و اهداف متحرک زیرسطحی را منهدم ساختند.

امیر موسوی سخنگوی رزمایش درباره پرتاب این اژدرها گفت: این اقدام که قبلا مورد آزمایش قرار گرفته بود برای نخستین بار در این رزمایش و در قالب تمرینات تاکتیکی توسط یگان‌های عملیاتی به کار گرفته شده است.

وی افزود: در این مرحله از رزمایش با فرض اینکه دشمن در راستای آسیب‌رساندن به خطوط مواصلاتی و منطقه عبور و مرور کشتی‌ها اقدام به مین‌ریزی دریایی کرده، نیروی دریایی ارتش به منظورر عبور بی‌خطر کشتی‌های تجاری و نفت‌کش خودی و باز نگه داشتن این خطوط با بهره‌گیری از بالگردهای RH اقدام به مین‌روبی در محدود تنگه هرمز کرد.

امیر موسوی گفت: در راستای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از حملات شیمیایی، موشکی و هوایی دشمن اقدامات پدافندی مناسبی با حضور فعال تیم‌های مهندسی و یگان‌های جنگ نوین در حال انجام است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تخریب برخی از امکان مسکونی و آسیب‌رسیدن به مردم عادی تیم‌های آمادی و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش با حضور فعال در منطقه نسبت به ارائه نیازهای اولیه و ضروری مردم اقدام کردند و با بهره‌گیری از سامانه‌های تله‌مدیسن و برقراری ارتباط با مراکز درمانی و پیش‌بینی بیمارستان‌های سیار به مداوای مجروحین پرداختند.

عملیات مین‌روبی و مین‌ریزی در حوالی تنگه هرمز

انجام عملیات های مین روبی، مین ریزی و سقوط آزاد چتربازان از دیگر اقدامات امروز یگان هوا دریا بود.

در این مرحله با فرض اینکه دشمن در راستای آسیب رساندن به خود مواصلاتی و منطقه عبور و مرور کشتی‌ها اقدام مین‌ریزی دریایی کرده است نیروی دریایی ارتش به منظور عبور بی‌خطر کشتی‌های تجاری و نفت‌کش خودی و باز نگهداشتن این خطوط با استفاده از بالگردهای RH اقدام به مین‌روبی در محدوده تنگه هرمز کردند همچنین نیروی دریایی ارتش با بهره گیری از انواع پهپادهای گشت و شناسایی دوربرد توانست نسبت به شناسایی کامل یگان‌های شناور دشمن در دریا و تصویربرداری از آنها اقدام کنند.

ناوگروه سی و هشتم ارتش به رزمایش پیوست

ناوگروه سی و هشتم نیروی دریایی که اخیرا به همراه تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر به ماموریت آبهای آزاد رفته بود، در رزمایش ولایت ۹۴ حاضر شد.

در تصاویر منتشر شده، ناوشکن نقدی در میان تعدادی از ناوشکن ها و ناوچه های موشک انداز نیروی دریایی دیده می شود.

ناوشکن نقدی با شماره بدنه ۸۲ در میانه تصویر

در این تصویر علاوه بر ۵ فروند ناوچه موشک‌انداز کلاس پیکان، ناوشکن‌های جماران (با شماره۷۶) سبلان (با شماره ۷۳) البرز (با شماره۷۲) و نقدی (با شماره ۸۲) نیز دیده می‌شود.

ناوگروه سی و هشتم نداجا متشکل از ناوهای نقدی، بوشهر و لاوان با حضور دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمین(ره) ارتش عصر روز ۳۰ دی ماه از بندرعباس راهی ماموریت آبهای آزاد شده بود.
منبع: فارس-تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه