چاپ قرآن با خط عثمان طه باید تغییر کند

آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید با گلایه از چاپ قرآن کریم با خط عثمان طه گفت: خواندن و نوشتن قرآن کریم با خط عثمان طه برای بسیاری از افرادی که می خواهند قرآن را آموزش ببینند دشوار است.

چاپ قرآن با خط عثمان طه باید تغییر کند
به گزارش ۸دی،، به نقل ازروابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، وی عصر شنبه در دیدار مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی افزود: خط نستعلیق، عروس خط هاست و در مسابقات بین المللی جابیفتد که اگر خطاطان هر کشوری بخواهند در برابر خط خوانا و زیبای خود، قرآن را بنویسند مانعی نباشد.
وی درادامه با اشاره به صفات ثبوتیه قرآن کریم گفت: خواندن قرآن کریم، آسان است ولی فهمیدن آن بسیار سخت است، قرآن، وزین و نفس گیر و دلپذیر می باشد، به گونه ای که وقتی بر پیامبر اسلام (ص) نازل می‎شد آن حضرت احساس خستگی می کردند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به آثار سلبی قرآن کریم نیز خاطرنشان کرد: قرآن سنگین است ولی دشوار نیست، آسان است ولی سبک نیست، بنابراین چنین کتاب دلپذیر را بچه ها می فهمند و می پذیرند، اما با خط عثمان طه به زحمت آن را می فهمند و می خوانند.
وی گفت: سعودی ها در چاپ قرآن کریم، خود را برتر می دانند، آنها چون به حرمین شریفین نزدیک هستند و قرآن چاپ می کنند، خود را به آنها وابسته می دانند، در حالی که دستشان خالی است.
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: قرآن ترجمه شده با زبان فارسی در کتابخانه مدینه موجود است و باید این را جا انداخت که هر ملتی می تواند قرآن کریم را طبق زبان و فرهنگ خود نگارش کند، به گونه ای که خواندن آن یکی باشد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور نیز در این دیدار گفت: در سه دهه گذشته ۸ هزار و ۷۴۹ مجوز چاپ و نشر قرآن کریم با تیراژ ۱۶۰ میلیون جلد صادر شده است.
سیدمهدی قره شیخ لو افزود: در این مدت ۴۰۱ هزار و ۶۶۶ جزء قرآن تصحیح شده است، ۶۰ مصحح قرآن در این دفتر مشغول فعالیت هستند که این افراد از بین قاریان و حافظان قرآن و افرادی که در رشته های علوم قرآن تحصیل کرده اند، انتخاب شده اند.
وی گفت: برای تصحیح یک جلد قرآن، یک میلیون حرف و حرکت را باید با چشم کنترل کرد تا اشکالی در چاپ به وجود نیاید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه