این که فلان مرجع یا مجتهد بگوید فلانی مجتهد است، اعتبار قانونی ندارد/ فقهای شورای نگهبان غیر از قانون هیچ چیز دیگر را قبول ندارند

آیت الله یزدی با اشاره به این که در مساله احراز اجتهاد داوطلبان نمایندگی خبرگان قانون تکلیف را مشخص کرده است، گفت: فقهای شورای نگهبان تحت هیچ فشاری درباره هیچ کس حاضر نیستند نظر بدهند و ما غیر از قانون هیچ چیز دیگر را قبول نداریم.

این که فلان مرجع یا مجتهد بگوید فلانی مجتهد است، اعتبار قانونی ندارد/ فقهای شورای نگهبان غیر از قانون هیچ چیز دیگر را قبول ندارند

به گزارش ۸دی، آیت الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان دقایقی پیش در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پنجم سخنان مهمی را در مورد انتخابات و شرایط احراز اجتهاد داوطلبان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بیان کرد.

 

آیت الله یزدی با توصیه همگان به رعایت قانون اظهار داشت: تشخیص اجتهاد کاری مشکل و فنی است، در فضای حوزه علما و اساتید گاهی اجازه اجتهاد به برخی از شاگردان و فضلا می دهند تحت عنوان امور حسبیه، وجوهات شرعیه و مسائلی از این دست که اعتبار آن در همان فضای خاص است نه در امور مربوط به مملکت و خبرگان.

 

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: در مساله احراز اجتهاد داوطلبان نمایندگی خبرگان قانون تکلیف را مشخص و تاکید کرده احراز شرایط انتخاب شوندگان مجلس خبرگان به عهده فقهای شورای نگهبان است.

 

آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: ما از همه از حوزه های علمیه، بزرگان و مجتهدان درخواست می کنیم قانون رعایت شود و نباید بی‎جهت افکار عمومی را مشوش کرد.

 

عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: با صراحت عرض می کنم فقهای شورای نگهبان تحت هیچ فشاری درباره هیچ کس حاضر نیستند نظر بدهند و ما غیر از قانون هیچ چیز دیگر را قبول نداریم.

 

آیت الله یزدی با بیان این که مساله علمیت و اجتهاد داوطلبان نمایندگی خبرگان امروز از مسائل روز شده و در رسانه ها، سایت ها و شبکه های اجتماع اظهار نظرهای زیادی در این باره می شود، گفت: اظهار نظرهایی می شود که فلانی اجتهاد دارد، فلان شخص ندارد، یا فلان فرد حرفی را درباره فلان شخص بیان کرده و ممکن است بخواهند فقهای شورای نگهبان را در مضیقه قرار دهند.

 

رییس مجلس خبرگان با تاکید بر این که تشخیص اجتهاد مربوط به فقهای شورای نگهبان است، گفت: اثبات علمیت و اظهار و نظرهایی که در گوشه و کنار و در رسانه ها مطرح می شود اعتبار قانونی ندارد و نمی شود به آنها اتکا داشت و اعتماد کرد؛ این مساله مربوط به فقهای شورای نگهبان است.

 

آیت الله یزدی یادآورشد: درباره احراز اجتهاد داوطلبان و افراد باید فقهای شورای نگهبان حکم به علمیت و اجتهاد افراد بکنند؛ والا این که استادش چیزی نوشته، جامعه مدرسین نوشته، جامعه روحانیت نوشته و یا فلان شخص مطلبی نوشته، اینها هیچ کدام اعتبار قانونی ندارد، بلکه تشخیص فقهای شورای نگهبان ملاک است.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از راه های تشخص امتحان و آزمون است که تاکنون دو نوبت امتحان عمومی برگزار شده، افرادی آمدند، افرادی هم نیامدند، تعدادی قبول شدند و تعدادی هم قبول نشدند و بعد از آن نیز شورای نگهبان به لحاظ دیگر مسائل صلاحیت افراد را بررسی می کند و اظهارات متفرقه در این بین فاقد اعتبار است.

 

آیت الله یزدی بیان کرد: یکی از مسائل دیگر شناخت فقهای شورای نگهبان از افراد است، با گفت وگوهایی که با افراد داشته اند، یا درس آنها را دیده اند و یا قدرت استنباط آنها را تشخیص داده و می دهند؛ البته این مساله در جلسه شورای نگهبان بیان می شود و برای آن استدلال و مدرک می آورند.

 

وی افزود: راه دیگری که برای احراز صلاحیت اجتهاد داوطلبان نمایندگی خبرگان وجود دارد، این است که طرف از سوی رهبری حکمی داشته باشد که اقتضای آن حکم اثبات علمیت و اجتهاد است، مثل ریاست قوه قضاییه.

 

آیت الله یزدی خاطرنشان کرد: با کمال احترامی که برای همگان بویژه بزرگان قائل هستیم، تاکید می کنیم این که فلان مرجع یا فلان مجتهد بگوید فلانی مجتهد است، این عتبار قانونی ندارد، هرچند محترم است و نمی شود به این دلیل که یک نفر کسی را تایید کرده قانون را کنار گذاشت.

 

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: با صراحت عرض می کنم، فقهای شورای نگهبان غیر از قانون هیچ چیز دیگر را قبول ندارند، اجازه اجتهاد برای امور حسبیه و شرعیه خوب است و نباید اجازه داد خارج از چارچوب قانون نکته ای گفته شود.

 

آیت الله یزدی با تاکید بر حضور گسترده و پرشور همگان در انتخابات اسفندماه، خاطرنشان کرد: همزمانی دو انتخابات خبرگان و مجلس مزایا و معایبی دارد و ممکن است یک انتخابات، انتخابات دیگر را تحت الشعاع قرار دهد، مردم باید به هر دو انتخابات توجه ویژه داشته باشند.

 

رییس جامعه مدرسین همچنین از ارائه لیست انتخاباتی جامعه مدرسین برای مجلس خبرگان رهبری خبر داد و گفت: جامعه مدرسین لیستی را تهیه کرده که اعلام خواهد شد؛ امیدواریم بتوانیم با جامعه روحانیت مبارز نیز لیست مشترک داشته باشیم؛ اگر لیست مشترک ارائه شد با توجه به جایگاه برجسته این دو نهاد برجسته حوزوی، به مردم توصیه می شود که به این فهرست توجه خاص داشته باشند.

 

وی با اشاره به تفاوت های مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برای آب و نان، اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی کار می کند، اما خبرگان کلید اسلامیت نظام را در دست دارد و تز ولایت فقیه کلید آن در دست خبرگان است.

 

آیت الله یزدی با تشریح وظایف مهم مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شاید عامه مردم کمتر به اهمیت نقش و جایگاه خبرگان واقف باشند، اگر می خواهیم اسلامیت نظام و نظر امام و رهبری را مورد توجه قرار دهیم باید به این مجلس توجه ویژه ای داشته باشیم.

 

رییس در بخش دیگری از سخنان خود در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: قانون و قانون گرایی در کشور بر همه چیز مقدم است، در یک کشور هفتاد و چند میلیونی اختلاف سلیقه و نظر در تمام سطوح وجود دارد؛ وجود این اختلافات اگر با صمیمیت و همدلی همراه باشد، می تواند موجب تکامل باشد، امیدواریم همه مردم و مخصوصا مسؤولان اجرایی و نظارتی در این انتخابات جز قانون به هیچ چیز توجه نکنند.

 

وی بیان داشت: اجازه ندهید گرایش های حزبی و گروهی و دوست ها وارد انتخابات شود؛ امیدواریم این انتخابات حماسه جدیدی در کشور باشد و با حضور حداکثری مردم همراه گردد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه