مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن در گیلان راه اندازی می شود

رشت_ مدیر کل سازمان بهزیستی گیلان در آستانه فرارسیدن روز جهانی معلولان خبر داد: ایجاد دو مرکز توانبخشی برای بیماران روانی مزمن در دستور کار بهزیستی گیلان قرار دارد.

مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن در گیلان راه اندازی می شود

به گزارش ۸دی، محمد رضا پارسی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، با بیان اینکه توانایی افراد معلول در بسیاری از موارد بسیار بالاتر از افراد عادی است، اظهار کرد؛ فراهم آوردن شرایط فعالیت و شکوفایی توانای این قشر از جامعه از الزامات است.

وی با اشاره به تلاش های انجام  شده برای توسعه مراکز درمانی توسط خیرین برای معلولان گفت: ایجاد دو مرکز توانبخشی برای بیماران روانی مزمن به صورت جداگانه برای مردان و زنان مورد برنامه ریزی سازمان بهزیستی قرار دارد.

پارسی از احداث «پارک فرشتگان دیوار ۴۷» در شهر رضوانشهر خبر داد و افزود؛ این پارک که برگرفته از طرح یک شهروند رضوانشهری است با معرفی افراد سندرم دان در ۱۲ ام ماه جاری برای اولین بار در این شهر افتتاح می شود.

مدیر کل بهزیستی گیلان تصریح کرد: این طرح بیانگر چگونگی مشارکت افراد معلول در جامعه است.

به گفته پارسی انجمن سندرم دان در گیلان کمتر از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر نیز پرونده بیش از ۶۷۰ نفر از این افراد در بانک اطلاعاتی بهزیستی موجود است.

وی مسائل مربوط به درمان افراد با سندرم دان را در اولویت سازمان بهزیستی اعلام کرد و افزود: پرداخت مستمری ماهانه به این افراد از اولویت های انجمن سندرم دان است.

مدیر کل بهزیستی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار و ۸۰۰ نفر از خدمات بهزیستی استان استفاده می کنند، اظهار کرد؛ از این تعداد سه هزار نفر معلولیت بینایی، ۱۵ هزار نفر معلول جسمی و حرکتی، ۱۱ هزار نفر معلول ذهنی و پنج هزار نفر نیز دارای معلولیت  شنوایی هستند.

پارسی ادامه داد: سه هزار نفر نیز دارای حالت روانی مزمن هستند که از ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

وی بر پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی با بهره مندی از  مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در سطح استان تاکید کرد و گفت: انجام این مشاوره ها قبل از ازدواج باید الزامی شود تا شاهد تولد نوزادان با معلولیت های ژنیتیکی نباشیم.

مدیر کل سازمان بهزیستی گیلان بر لزوم پیشگیری از معلولیت های ناشی از حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و افزود:  لازم است راهکارهایی برای کاهش حوادث جاده ای اندیشیده شود زیرا عواقب این تصادفات در زندگی فردی و اجتماعی افراد بسیار پررنگ است.

پارسی همچنین جلوگیری از معلولیت های بینایی بعد از تولد را با پیشگیری از بیماری تنبلی چشم اجرایی دانست و بیان کرد: در بسیاری از معلویت ها با رعایت موارد پیشگیری شاهد حفظ سلامت افراد خواهیم بود.

وی با اشاره به قابلیت ها و توانایی های افراد معلول گفت: بر آن هستیم تا از توانایی های این افراد در زمینه های موسیقی و فرهنگی در مراسم مختلف استفاده کنیم.

این مسئول همچنین در زمینه حمایت از اشتغال معلولان افزود؛ این افراد می توانند از وام خود اشتغالی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد بهره مند شوند.

مدیر کل سازمان بهزیستی گیلان در راستای حمایت بیشتر از معلولان شاغل خاطر نشان کرد: مبلغ حق بیمه کارفرما که باید توسط کارگر پرداخت شود توسط اداره بهزیستی تقبل و پرداخت می شود تا جامعه به این باور برسد که معلولان نیز توانایی اشتغال و دریافت دستمزد را دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه