وعده انتقام سخت پوتین از داعش/ درخواست اولاند از ایران/ هدف بعدی داعش/ افزایش ترس از اقدامات تروریستی در کل اروپا

حدود یک هفته پس از گذشت حملات تروریستی اعضای داعش در پاریس که موجب کشته شدن حدود ۱۳۰ تن و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر شد، تحولات جدیدی در قبال این گروه تکفیری روی داده است.

وعده انتقام سخت پوتین از داعش/ درخواست اولاند از ایران/ هدف بعدی داعش/ افزایش ترس از اقدامات تروریستی در کل اروپا

به گزارش ۸دی،حدود یک هفته پس از گذشت حملات تروریستی اعضای داعش در پاریس که موجب کشته شدن حدود ۱۳۰ تن و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر شد، تحولات جدیدی در قبال این گروه تکفیری روی داده است.

دیروز بالاخره پس از دو هفته حدس و گمانه زنی، روسیه اعلام کرد که علت سقوط هواپیمای مسافربری این کشور در صحرای سینا بمب گذاری اعضای داعش بوده است. به نظر می رسد اگر چه از ابتدا بسیاری تاکید می کردند که دلیل سقوط هواپیما اقدامی تروریستی بوده اما مقامات روسیه به سختی تن به قبول این واقعیت دادند.

در این راستا الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس‌ امنیت فدرال روسیه، گفته است آثاری از مواد منفجره در لاشه هواپیما پیدا شده و انفجار ناشی از بمب داخل هواپیما بوده است. مقام‌های روسیه اعلام کردند جایزه‌ای معادل ۵۰‌میلیون دلار به هرکسی که اطلاعاتی درباره عاملان انفجار این هواپیما داشته باشد می‌دهند.
پس از اذعان کرملین به تروریستی بودن این حادثه، پوتین داعش را به انجام عملیات شدید‌تر تهدید و قول داد که عاملان این حمله را یافته و به مجازات خواهد رساند. پوتین گفت عاملان حمله به هواپیمای روسیه را در هر جای کره زمین که باشند پیدا خواهیم کرد و تنبیه می کنیم.

ساعاتی پس از تهدید پوتین، موشک‌های دوربرد روسیه، حلب و ادلب را هدف قرار دادند. همچنین عنوان شد که برای نخستین بار بمب‌افکن‌های مافوق صوت و دورپرواز Tu-۲۲ در حمله به مقرهای داعش در رقه و دیرالزور شرکت کرده اند.
همچنین بعد از رایزنی فرانسه و روسیه، پوتین به ناوهای جنگی روسی در دریای مدیترانه دستور داد که در حمله علیه داعش، با نیروی دریایی فرانسه به عنوان یک هم‌پیمان همکاری کنند. گفته می شود احتمالاً از این به بعد هماهنگی های بیشتری بین دو کشور در مبارزه با داعش صورت خواهد گرفت.

از سویی دیگر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از منابع دیپلماتیک از احتمال حضور ایران در ائتلاف ضد داعش به دنبال تقاضای فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه برای مشارکت بین‌المللی در نبرد علیه داعش خبر داد.

همچنین خوزه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر امورخارجه اسپانیا روز چهارشنبه اعلام کرد در حال حاضر توافق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در برابر تهدید تروریستی اروپا به منزله انتخاب بد از میان بد و بدتر است. این وزیر اسپانیایی هشدار داد باید این بحث جدلی «بشار باشد یا نباشد» را جایگزین اینکه « صلح یا جنگ باشد» کرد.

ترس از حملات داعش در اروپا و آمریکا افزایش یافته است
در پی حملات اخیر پاریس و تهدیدات پی در پی داعش برای حمله به کشورهای مختلف، در دانمارک، سوئد، آمریکا، روسیه، آلمان و حتی خود فرانسه به نیروهای امنیتی و پلیس حالت آماده باش داده شده است.
در همین راستا هزاران نیروی امنیتی آمریکا در خیابان های نیویورک همزمان با اتخاذ تدابیر بی سابقه امنیتی در این شهر مستقر شدند. مقامات آمریکایی همچنین یک نیروی ویژه در شهر نیویورک با پانصد و شصت نظامی مجهز به سلاح های پیشرفته برای مقابله با حملات احتمالی تروریستی تشکیل دادند.

همچنین پلیس سوئد روز چهارشنبه، ارزیابی خود را درباره تهدیدات تروریستی افزایش داد. به گزارش رویترز این سطح یک گام افزایش یافت و در مقیاسی از پنج، به چهار رسید و پلیس در بیانیه ای اعلام کرد: «یکی از علل این افزایش این است که پلیس امنیت، اطلاعات ملموسی دریافت کرده و تصمیم گرفته است که ما باید در چارچوب فعالیت های خود در زمینه مبارزه با تروریسم، اقدام کنیم».

سطح چهار بدین معناست که احتمال زیادی وجود دارد که «افرادی قصد و توانایی داشته باشند دست به یک حمله بزنند».

همچنین پلیس دانمارک روز چهارشنبه سطح تهدید را در کشور یک پله افزایش داد. در بیانیه پلیس دانمارک آمده است:«در پی حملات تروریستی پاریس، پلیس دانمارک سطح آمادگی داخلی خود» را بالا می برد. در این بیانیه، اوضاع نامطمئن در برخی کشورهای اروپایی به عنوان دلیل این امر ذکر شده است.

این در حالی است که پلیس در شهر هانوفر آلمان، روز سه‌شنبه پس از لغو دیدار فوتبال بین هلند و آلمان از کشف یک کامیون حاوی مواد منفجره در نزدیکی ورزشگاه محل برگزاری این دیدار دوستانه خبر داد. برخی منابع خبری می‌گویند خودروی حاوی مواد منفجره، آمبولانس بوده است.
در تحولی دیگر گروهک تروریستی داعش با انتشار یک پیام ویدئویی جدید، به طور مستقیم فرانسه، مغرب، الجزایر و تونس را تهدید به انجام اقدام های مرگبار کرد. ویدئوی جدید به مدت۱۱ دقیقه و ۴۱ ثانیه تحت عنوان جنگ با همه مشرکان منتشر و در پایان آن، عنوان ولایت صلاح الدین درج شده است. در فایل ویدئویی مذکور، یک عنصر داعش به نام غریب جزائری با بستن کمربند انفجاری و از داخل یک کامیون زره پوش، به طور مستقیم، فرانسه را مورد تهدید قرار می دهد و خطاب به کشورهای اروپایی می گوید: عملیات دیگری در راه است و ما با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده، انفجارها، سلاح های صدا خفه کن و کمربندهای انفجاری به شما حمله خواهیم کرد.
اوضاع میدانی در عراق و سوریه
اگر چه داعش در فضای رسانه ای و روانی در اروپا و آمریکا به شدت توانسته فضا را ناامن کند و احتمال اینکه در پی نقشه ریزی برای انجام عملیات های دیگر نیز باشد وجود دارد اما در عرصه میدانی و عملیاتی چندان اوضاع به نفع این گروه پیش نمی رود و اخیرا دچار شکست های متعددی در عراق و سوریه شده است.

در این راستا روز چهارشنبه خبرگزاری‌ها به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است گزارش دادند که شماری از سران داعش در حال ترک مقر فرماندهی این گروه تروریستی در شهر رقه سوریه و نقل‌ مکان به موصل واقع در شمال عراق هستند.

این اقدام در پی آنصورت می گیرد که نیروهای فرانسوی و روسی حمله‌های خود به مواضع داعش در رقه را شدت بخشیده‌اند. گزارش‌ها از سوریه حاکیست که در سه روز گذشته بیش از ۳۰ نفر از نیروهای داعش در رقه کشته شده‌اند.
این در حالی است ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه، از حمله سه‌شنبه شب ۱۰ جت جنگی فرانسه به مواضع داعش در رقه خبر داد. او همچنین گفت فرانسه به محض ورود ناو شارل دوگل به منطقه٬ ۳۶ جت جنگی آماده حمله به مواضع داعش خواهد داشت. ناو شارل دو گل که متعلق به نیروی دریایی فرانسه قرار است امروز پنجشنبه وارد منطقه شود.

گفته می شود تروریست‌های داعش در تلاش‌اند تا قدرت دفاعی خود را در رقه که پایتختشان محسوب می شود افزایش دهند تا بتوانند در برابر حملات رو به افزایش مقاومت کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از یکی از فعالان سوری می‌نویسد که داعشی ها در حال سنگرگیری در مناطقی هستند که محل زندگی شهروندان غیرنظامی است و از خروج شهروندان از این محلات نیز جلوگیری می‌کنند تا بتوانند از آنها به عنوان سپر انسانی در برابر حملات استفاده کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه