پوشش بانوان ایرانی قبل از اسلام هم بگونه ای بود که لباس آنها تا مچ پا بود

در تمام سنگ نوشته ها و حکاکی های کاخ ها چیزی که به وضوح نمایان است پوشش بانوان ایرانی است

پوشش بانوان ایرانی قبل از اسلام هم بگونه ای بود که لباس آنها تا مچ پا بود

به گزارش ۸دی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:  فیروز فاضلی در این همایش خطاب به دست اندرکاران برگزاری همایش گفت: فعالیت در این عرصه حساس و سخت است و عده ای قلیلی عیب بین به دنبال عیب یابی از فعالیت های شما هستند پس باید در فعالیت های خودتان بسیار حساس و دقیق عمل کنید.

وی در ادامه گفت: ریشه شناسی کلمه مد نشان می دهد که این کلمه یک واژه فرانسوی است و انگلیسی زبان ها به جای آن از فشن استفاده می کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کلمه مد در زبان فرانسوی به معنای طرز ، شیوه و نگرش است و در فرهنگ های لغت دهخدا و معین در کنار این معانی تازه و زودگذر نیز به آن اضافه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به پوشش در اسطوره ها و تاریخ ایران باستان گفت: در تمام سنگ نوشته ها و حکاکی های  کاخ ها چیزی که به وضوح نمایان است پوشش بانوان ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد : پوشش بانوان ایرانی قبل از اسلام هم بگونه ای بود که لباس آنها تا مچ پا بود و چادر مستطیلی شکلی را بر دوش خود می گذاشتند که چادر از همین جا شکل گرفت و برای همین است که می گویند چادر ریشه ایرانی دارد.

فاضلی با اشاره این نکته که پوشش در آیین اسلام اهمیت زیادی دارد و در آیات مختلفی به این موضوع اشاره شده است.

وی با اشاره به این آیات گفت: در تفاسیر مختلف آمده که شغل حضرت ادریس و حضرت مریم خیاطی بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این همایش با بیان اینکه درهمه جای دنیا به کسانی که هویت خود را پاس می دارند، احترام می گذارند، اظهارکرد: درلباس های سنتی ما بسیاری ازمسائل فرهنگی رعایت شده است.

وی عنوان کرد: لباس در واقع دیدن و لحاظ زمان، مکان و هویت اسلامی ایرانی است.

فاضلی با اشاره به استفاده طراحان روز جهان از طرح ها و نقوش اسلامی و ایرانی در طراحی لباس های خود خطاب طراحان لباس حاضر در همایش گفت: اصل این است که خودمان را باور کنیم اگرخود را باور نکنیم مد و لباس، ازجای دیگری می آید.

اولین همایش مد و پوشش اسلامی ایرانی، ساعت صبح دوشنبه امروز در سالن اجتماعات هتل المپیک رشت همراه با رونمایی از پوستر و فراخوان اولین جشنواره مد و لباس اسلامی ایرانی “روجا” برگزار شد

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه