ناامنی اجتماعی و بهداشتی در کمین مردم

به گزارش ۸دی ، یکی از مخاطبان پایگاه اطلاع‌رسانی آستان‌خبر در تماسی تلفنی با اعلام نارضایتی از حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر گفت: چند شب پیش زمان بازگشت به منزل، فریاد مادر و دختری را شنیدم که از ترس یکی از همین سگ‌های ولگرد پا به فرار گذاشته بودند. این شهروند آستانه‌ای با اشاره […]

ناامنی اجتماعی و بهداشتی در کمین مردم

به گزارش ۸دی ، یکی از مخاطبان پایگاه اطلاع‌رسانی آستان‌خبر در تماسی تلفنی با اعلام نارضایتی از حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر گفت: چند شب پیش زمان بازگشت به منزل، فریاد مادر و دختری را شنیدم که از ترس یکی از همین سگ‌های ولگرد پا به فرار گذاشته بودند.

این شهروند آستانه‌ای با اشاره به اینکه حضور سگ‌های ولگرد محدود به منطقه‌ای خاص در شهر نمی‌شود بیان کرد: در این چند وقت به‌خصوص در شب‌ها حتی در مناطق به‌اصطلاح بالاشهر نیز شاهد حضور سگ‌های ولگرد و پاره کردن کیسه‌های زباله و ریختن فضولاتشان در سطح شهر هستیم.

در همین رابطه یکی از کارشناسان بهداشت و درمان درباره آثار مخرب حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر اظهار کرد: سگ‌های ولگرد موجب انتقال بیش از ۱۰۰ نوع بیماری به‌عنوان مخزن و میزبان واسطه هستند که مهم‌ترین آن‌ها هاری، کیست هیداتیک، سالک، تب کریمه کنگو و بیماری‌های روده‌ای و انگلی است.

وی افزود: حیوان گزیدگی توسط سگ‌ها نیز خطر ابتلای انسان به بیماری هاری را در پی دارد که این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و باید فرد سگ‌گزیده بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و تحت مراقبت ویژه نظیر دریافت واکسن ضد هاری و تزریق سرم قرار گیرد.

یکی از کارشناسان مذهبی شهرستان نیز با اشاره به موضوع نجاست سگ گفت: در کتاب وسائل الشیعه می‌خوانیم که از امام صادق (ع) درباره سگ سؤال شد که آن حضرت فرمودند: نجس است. آب نیم‌خوردۀ سگ را دور بریزید و با آن وضو نگیرید، ظرف آب را ابتدا با خاک و سپس با آب بشویید.

حال مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و شیوع بیماری‌های مشترک و قابل‌انتقال بین حیوان و انسان از یک طرف، هزینه‌های اتلاف و آسیب روحی و روانی برای مردم و از تحت شعاع قرارگرفتن امنیت فرهنگی، بهداشتی و مذهبی مردم از طرف دیگر آستانه‌اشرفیه را تهدید می‌کند.

انتظار می‌رود که مسئولان شهرستان نسبت به این خواسته به‌حق مردم آستانه‌اشرفیه برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، اقدامات لازم را انجام داده تا هرچه سریع‌تر شاهد از بین رفتن این ناامنی اجتماعی ـ بهداشتی و فراهم شدن بسترهای آسایش روحی و روانی شهروندان باشیم.

البته ناگفته نماند که مسئولان با توجه به ادعای جذب توریسم مذهبی در شهرستان و چهارمین شهر مذهبی خواندن آستانه‌اشرفیه باید اهتمام ویژه‌ای در فراهم کردن حداقل‌های آیتم یک شهر مسافر پذیر یعنی پاکیزگی و خوش‌سیمایی شهر توجه و اهتمام مضاعفی داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه