کنگره علیه تیک تاک

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را مصوب کرد که در صورت نهایی شدن در مجلس سنا می‌تواند به ممنوع شدن استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک در این کشور منجر شود.

کنگره علیه تیک تاک

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، کانال تلگرامی آن چه که باید در مورد ایالات متحده امریکا دانست، مطلبی با عنوان کنگره علیه تیک تاک منتشر کرد و نوشت: مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را مصوب کرد که در صورت نهایی شدن در مجلس سنا می‌تواند به ممنوع شدن استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک در این کشور منجر شود.

این طرح به شرکت بایت دنس که مالک شبکه اجتماعی تیک ‌تاک است، شش ماه فرصت می‌دهد که تمامی زیرساخت‌های کنترلی و نظارتی خود را واگذار کند و در غیر این صورت باید منتظر ممنوع شدن اپلیکیشن خود در داخل خاک آمریکا باشد.

این طرح روز چهارشنبه با رای فراجناحی و قاطع نمایندگان کنگره آمریکا تصویب شد و اکنون برای تبدیل شدن به قانون باید توسط سناتورهای کنگره هم تصویب و سپس برای امضای جو بایدن و اجرا به کاخ ‌سفید ارسال شود.

نمایندگان کنگره آمریکا سال‌هاست که نگران دسترسی دولت چین به اطلاعات صدها میلیون کاربر آمریکایی تیک ‌تاک هستند و بارها با احضار مدیرعامل این شبکه اجتماعی خواستار شفاف شدن تدابیر امنیتی تیک تاک برای جلوگیری از جاسوسی و استفاده دولت چین از این اپلیکیشن شده‌اند.

دفتر مرکزی شرکت بایت دنس (مالک تیک تاک) در پکن مستقر است و به همین علت باید تابع قوانین امنیتی و اطلاعاتی دولت چین باشد و چنانچه آنها رسما درخواست دسترسی به اطلاعات تیک تاک را طرح کنند، این شرکت چاره‌ای جز متابعت از قانون ندارد.

ناظران می‌گویند تیک تاک همچون دیگر شبکه‌های اجتماعی اطلاعات فراوانی از کاربران در اختیار دارد.

مثلا اینکه شما چقدر و چه مدت فیلم خاصی را تماشا می‌کند و در مورد کدام فیلم اظهارنظر می ‌کنید یا به آن علاقه نشان می‌دهید همگی توسط اپلیکیشن قابل دسترسی و اندازه ‌گیری است. اگر حساب کاربری داشته باشید سن و مکان و نوع ابزار شما را نیز می‌دانند و حتی آهنگ و ریتم تایپ کردن شما را هم می‌شناسند. کوکی‌های موجود در تیک‌ تاک فعالیت‌های شما را در هر جای دیگری در اینترنت رصد می‌کند و زیر نظر دارد و البته همه شبکه‌های اجتماعی عظیم هم چنین کارهایی می‌کنند.

تا اینجای کار همه شبکه ‌های اجتماعی در مظان اتهام «استفاده یا سوءاستفاده» از اطلاعات کاربران هستند اما آن چه مستمسک لایحه نمایندگان کنگره آمریکا برای تهدید تیک ‌تاک به ممنوعیت قرار گرفته، قوانین دولت چین است که از نظر سیاستمداران آمریکایی، مغایر اصول حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران است و به پکن ممکن است اجازه دهد که از این ابرداده‌ها برای مقاصد خود سود جوید یا مثلا از مخالفان خود جاسوسی کند.

تیک تاک بارها سعی کرده نمایندگان کنگره را متقاعد کند که برای امنیت داده‌های ۱۵۰ میلیون کاربر امریکایی خود تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته و برای مثال دسترسی کارکنان شرکت مادر – بایت دنس – که مقر آن در پکن است را به فایل‌های کاربران آمریکایی مسدود کرده است.

با این حال، یک تحقیق که توسط روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در ماه ژانویه گذشته صورت گرفت نشان داد اقدامات تیک تاک «با اختلالاتی» روبروست. تحقیق وال استریت ژورنال می‌گفت تیک تاک به طور غیررسمی اطلاعاتی را از داخل خاک آمریکا با شرکت بایت دنس در داخل چین به اشتراک گذاشته است.

یک مورد برجسته دیگر که نمایندگان کنگره را حساس کرد این بود که کارکنان شرکت بایت‌دنس در داخل چین توانسته بودند به اطلاعات یک روزنامه‌نگار دسترسی پیدا کنند و منابع خبری او را ردگیری کنند.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه