یادداشت| محمدرضا عوض‌نیا

چرا انتظار انتخاب جوانانی در راستای تحول‌خواهی در گیلان داریم؟

مبنای اصلی تشخیص نیاز به منابع انسانی مطرح شده در طرح شهید زین الدین، برنامه استاندار برای پیشرفت استان و شهرستان‌ها و اولویت‌های حاصل از آن است؛ حال منتقدان لیست معرفی شده در دو سال گذشته برنامه‌ای از جناب استاندار برای پیشرفت استان دیده‌اند که انتظار انتخاب جوانانی در راستای همان برنامه‌های تحولی داشته باشند؟

چرا انتظار انتخاب جوانانی در راستای تحول‌خواهی در گیلان داریم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، محمدرضا عوض‌نیا از فعالان سیاسی اجتماعی استان گیلان در یادداشتی پیرامون حواشی استخدام افرادی پیرامون در طرح شهید زین‌الدین نوشت: عنوانش بسیار زیباست، طرح شهید زین‌الدین،
هدفش هم زیباست: «با عنایت به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جوان‌سازی دولت و تشکیل دولت جوان انقلابی و دستور مؤکد ریاست محترم جمهوری مبنی بر تقویت اختیار استان‌ها در حوزه جذب».

اما در تاریخ ١۴٠١/١٠/١٩ نامه این مجوز از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به استانداری گیلان ارسال شد: برادر ارجمند، جناب آقای عباسی… برای پیشرفت متوازن و عادلانه استان، مجوز استخدام و به کارگیری ١٢٠ نفر از جوانان مؤمن، نخبه، متخصص، انقلابی، تحول‌خواه و واجد شرایط در جایگاه‌های مدیریتی و کارشناسی کلیدی در دستگاه‌های اجرایی استان به شرح ذیل صادر شد:

١. به کارگیری ١٠ نفر به‌صورت قرارداد کار معین به تشخیص استاندار در جایگاه‌های مدیرکل، فرماندار و بخشدار.

٢. استخدام پیمانی ١٠ نفر نخبه از میان نخبگان بومی استان برای جایگاه‌های کلیدی استان.

٣. استخدام پیمانی ١٠٠ نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی استانی.
در این رابطه مقتضی است دقت نظر لازم در فراخوان تمامی ظرفیت‌های انسانی استان و طی فرایندهای عادلانه.

اینها سرفصل‌های مجوز صادره برای استان گیلان است که در جای خودش باید مورد بررسی قرار گیرد ولی بندی که بدان توجه نشده: مدت اعتبار این مجوز از تاریخ صدور فقط یک‌سال بوده و پس از آن فاقد اعتبار خواهد بود.

فارغ از اینکه اساساً این کار از ریشه درست بوده یا خطاست به جای خود، به هر حال این دولت هم برای اینکه بتواند برای جبران ورود گسترده نیروهای تحمیلی ستادهای انتخاباتی در دولت‌های پیشین به ساختارهای مدیریتی کاری کرده و کمبود نیروی اجرایی متعهد و متخصص و جوان را جبران نماید، باید کاری کرده یا انقلابی در ساختار اداری و استخدامی کشور ایجاد نماید که قطعاً در شرایط فعلی ناممکن است، به هر حال این طرح شهید زین‌الدین، درست یا اشتباه به جای خود و نظر اهل فنش بماند؛ ولی با تمام این توضیحات و اشکالات باید به چند مسئله در خصوص اجرای این طرح در استان گیلان توجه کرد:

١. این طرح در سه سطح برای استان‌ها ابلاغ شده بود که بسیاری از استان‌ها از این ظرفیت به بهترین نحو ممکن استفاده کردند اما در گیلان بعد از گذشتن یک‌سال از این مجوز و پایان مهلت مقرر به دلیل عدم اهتمام استاندار محترم هیچ کاری برای شناسایی و آزمون و جذب ١٠ نفر نخبه بومی و ١٠٠ نفر عمومی انجام نگرفته و پس از پایان مهلت قانونی تنها ١٠ سهمیه شخص استاندار معرفی شدند که فقط اسامی نفرات مورد نظر آقای عباسی مورد انتقاد جدی بسیاری از جوانان استان قرار گرفت نه هدر رفتن تعداد ١١٠ سهمیه ویژه دیگر.

٢. اینکه قطعاً اگر نام هر جوان دیگری نیز در نامه یاد شده نوشته می‌شد مورد اعتراض بخشی از جوان‌ها قرار می‌گرفت طبیعی است؛ چون چهارچوبی برای تشخیص جوان مؤمن انقلابی برای گماشتن در مناصب سیاسی همچون فرمانداری و بخشداری وجود ندارد.

٣. نکته مهمی که مغفول مانده بند اول الزامات این مجوز است:
مبنای اصلی تشخیص نیاز به منابع انسانی مورد اشاره، برنامه استاندار برای پیشرفت  استان و شهرستان‌ها و اولویت‌های حاصل از آن است.

خب بنده و شمای منتقد اساساً در دوسال گذشته برنامه‌ای از جناب استاندار برای پیشرفت استان دیده‌ایم که انتظار انتخاب جوانانی در راستای همان برنامه‌های تحولی داشته باشیم؟ خیر، اصلاً چهارچوب گفتمانی برای کارها و انتخاب‌های ایشان مشاهده نشده و به جای تخریب نفرات انتخاب شده باید به ریشه این تفکر اجرایی که استان را به رکود کشانده بیش از این‌ها پرداخته شود؛ وگرنه چیزی که عیان است، کبوتر با کبوتر، باز با باز، چه حاجت به بیان است!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه