مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان مطرح کرد:

لزوم ترویج فرهنگ کتاب با ابزارهای هنری

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان یکی از راهکارهای رواج کتاب و کتابخوانی را استفاده از ابزارهای هنری و چندرسانه‌ای دانست و گفت: هنرهای تجسمی یک ظرفیت برای ترویج فرهنگ کتاب است.

لزوم ترویج فرهنگ کتاب با ابزارهای هنری

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» امیرحسین طاهری امروز در آیین تجلیل از فعالان و خادمان کتاب و نشر استان گیلان، از نویسندگان و ناشران به‌عنوان سکانداران فرهنگ کتاب و کتابخوانی یاد کرد و گفت: کتاب هم در فرهنگ دینی و اسلامی ما و هم در فرهنگ بومی و ملی ما جایگاه والایی دارد و کتب ارزنده‌ای همچون قرآن و نهج‌البلاغه و شاهنامه و آثار فاخر نظم و نثر داریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه خیلی از کتاب‌های فرهنگی و تاریخی ما آنچنان در جامعه رواج ندارد، عنوان کرد: یکی از راهکارهای رواج کتاب و کتابخوانی، استفاده از ابزارهای هنری و چندرسانه‌ای است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هنرهای تجسمی را یک ظرفیت برای ترویج فرهنگ کتاب دانست و متذکر شد: بخشی از مسائل و مشکلات حوزه کتاب و نشر جنبه ملی دارد که یکی از این مشکلات در صدور مجوز نشر است.

طاهری با بیان اینکه صدور مجوز نشر کتاب از شهریورماه امسال از اختیار استان‌ها خارج شده و توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود، تصریح کرد: برای چاپ کتب به زبان گیلکی باید مجوز استانی صادر شود.

وی همچنین به ناشران استان قول مساعد داد که پیگیری لازم را برای تسریع در دریافت مجوز در دستور کار قرار دهد و خاطرنشان کرد: خرید حمایتی کتاب نیز مستقیم در اختیار وزارت ارشاد بوده و کلیه کتب مستقیم از انتشاراتی‌ها خریداری می‌شود و این اختیار از ادارات کل استان‌ها گرفته شده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان رونمایی از کتاب و نقد کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی و برپایی نمایشگاه کتاب و… را از جمله برنامه‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: آماده چاپ کتاب‌هایی هستیم که به دنبال تقویت فرهنگ و هنر و تاریخ گیلان هستند.

وی برگزاری مسابقات فاخر کتابخوانی را هم موجب تقویت خرید کتاب از کتابفروشی‌ها و هم موجب ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و اضافه کرد: خرید کتاب برای مدارس نیز با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در دستور کار قرار دارد.

طاهری با تأکید بر لزوم برگزاری رویدادهای شهر و روستای دوستدار کتاب و معرفی پایتخت کتاب و هفته کتاب و…، یادآور شد: پیگیر اخذ مجوز مؤسسه کتاب و کتابخوانی در گیلان هستیم؛ در این راستا رسانه ها به‌ویژه صدا و سیما نقش مهمی در معرفی کتاب دارند.

قاسم مصفا، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز، با اشاره به چالش‌های حوزه کتاب و نشر به‌ویژه در سال‌های اخیر، اظهار کرد: حوزه نشر کتاب هم از لحاظ فنی و هم از نظر مخاطب با مشکلاتی مواجه است.

وی یکی از تأثیرگذارترین چالش های حوزه نشر کتاب را نوسان قیمت کاغذ دانست و بیان کرد: افزایش روزافزون قیمت کاغذ موجب شده هم مؤلفین توان چاپ کتاب خود را نداشته باشند و هم ناشران نتوانند کتاب‌های خود را بفروشند.

معاون اداره کل ارشاد اسلامی گیلان یکی از برنامه‌های بلندمدت وزارت ارشاد را خودکفایی در تولید کاغذ دانست و تأکید کرد: در کشور از گذشته چند شرکت فعال در حوزه تولید کاغذ داشتیم، اما این کاغذها سفید نبود و در چاپ کتاب مورداستفاده قرار نمی‌گرفت؛ به دنبال تحریم‌های ظالمانه و محدودیت واردات کاغذ، وزارت ارشاد با همکاری وزارت صمت اقدام به راه‌اندازی و تجهیز کارخانجات تولید کاغذ کرده و امیدواریم بخش اعظم این تولیدات به حوزه نشر کتاب و روزنامه اختصاص پیدا کند.
مصفا با اشاره به ضربه کرونا به حوزه فرهنگ و هنر، خاطرنشان کرد: متأسفانه نمایشگاه‌های کتاب بیشتر جنبه آموزشی و کنکوری گرفته و از هدف تعریف شده دور شده بود؛ البته وزارت ارشاد با تمهیدات لازم بعد از پاندمی کرونا، نمایشگاه‌های کتاب را به سمت مخاطب هدایت کرده و شاهد نتایج مثبتی هستیم.
وی با اشاره به سابقه طولانی گیلان در عرصه کتاب و کتابخوانی و نشر، ادامه داد: مؤلفین و ناشرین گیلانی صاحب‌سبک هستند و علیرغم همه مشکلات اقتصادی، از کشور عقب نیستیم و لذا باید قدردان فعالان حوزه کتاب و نشر در استان باشیم و از آنان حمایت کنیم.

انتهای خبر/

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه