مترجم کتاب «جبهه ایرانی ـ انقلاب جهانی»:

میرزاکوچک خان بالاتر از زمان و مکان می‌اندیشید

 مترجم کتاب «جبهه ایرانی ـ انقلاب جهانی» با اشاره به اینکه در تحلیل شخصیت‌های تاریخی باید موقعیت زمانی را در نظر گرفت، گفت: میرزا از مفاخری بود که در دوره خود بالاتر از زمان و مکان می‌اندیشید و توان و قدرت وی مردمی بود.

میرزاکوچک خان بالاتر از زمان و مکان می‌اندیشید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، محمد نایب‌پور پیش از ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی معرفی و بررسی کتاب «جبهه ایرانی ـ انقلاب جهانی» با بیان اینکه روسیه در تحولات ایران تأثیر داشته و امروز نیز دارد؛ زیرا یک قدرت علمی است، گفت: ما درباره فرهنگ و تمدن خود کوتاهی کردیم و کاری که در سطح ارائه بین‌المللی باشد نداریم.

وی با بیان اینکه میرزا دولت و حکومت داشته و پیش‌قراول آن تا رودبار بوده است، تصریح کرد: برای شناخت میرزا باید اسناد و کتاب‌های مختلف درباره وی را خواند.

 مترجم کتاب «جبهه ایرانی ـ انقلاب جهانی»،  افزود: میرزا متعلق به ایران نیست و یک شخصیت جهانی است و این را زمانی می‌فهمیم که به روسیه برویم و ببینیم چند دکتر میرزاشناس داریم.

 نایب پور با اشاره به اینکه در تحلیل شخصیت‌های تاریخی باید موقعیت زمانی را در نظر گرفت، عنوان کرد: میرزا از مفاخری بود که در دوره خود بالاتر از زمان و مکان می‌اندیشید و توان و قدرت میرزا مردمی بود و او به دلیل خیانت سران کشورها کشته شد.

 این نویسنده بیان کرد: مطالعات شخصیت‌شناسی در ایران رنگ‌باخته است و دیگر کسی سراغ چنین کتاب‌هایی نمی‌رود.

 قیام میرزا جهانی است

 علی امیری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر نیز در این مراسم با بیان اینکه قیام میرزا یک حماسه محلی نیست، اظهار کرد: طبق اسناد بایگانی‌شده در آن مرزها، در بسیاری از کشورها ردپایی از مکاتبه با اعضای نهضت جنگل دیده می‌شود.

 وی افزود: اسناد این کتاب، رونویسی شده و تایپ شده ورژن اصلی است که دولت روسیه انجام داده است.

 مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان نیز در این مراسم اظهار کرد: این کتاب حاوی ۳۰۰ سند دولتی شوروی سابق است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه