رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح کرد:

بانک‌های ناتراز را یا احیا می‌کنیم یا منحل

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برنامه اصلاح و سیاست‌گذاری احیای بانک‌های ناتراز آماده و ابلاغ شده است، گفت: امیدواریم بانک‌ها به سمت انحلال نروند چرا که برای کشور هزینه دارند.

بانک‌های ناتراز را یا احیا می‌کنیم یا منحل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» محمدرضا فرزین در مراسم اختتامیه همایش اقتصاد ایران با اشاره به اینکه نگاهی که در چند ماه اخیر چندین بار در جمع فعالان اقتصادی از جمله نمایندگان مجلس و اعضای اتاق بازرگانی هم مطرح شده کسری تراز تجاری کشور در کنار بحث ناترازی است، اظهار کرد: در چند ماه گذشته با یک جهش بیش از حد پولی و نرخ ارز مواجه شدیم.

وی در ادامه افزود: در فروردین رشد پایه پولی ما به ۴۲/۵۲ درصد و نرخ رشد نقدینگی به ۳۳/۱ درصد رسید. طبیعی است که بانک مرکزی نیازمند ابزاری برای کنترل این شرایط است و سیاست‌های مالی و پولی مهم‌ترین ابزار ما دراین‌خصوص بوده است. کنترل ترازنامه بانک‌ها که مرتب از آن استفاده می‌کنیم نرخ قانونی عملیات بازار باز و تقویت نظارت بر بانک‌ها ابزاری در اختیار بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی بود.

کاهش تورم در سال ۱۴۰۳

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: یکی از مسائلی که این روزها رسانه‌ها به آن می‌پردازند رشد پایه پولی است که بین رشد نقدینگی و پایه پولی در بلندمدت رابطه‌ای است؛ اما در کوتاه‌مدت هیچ رابطه‌ای وجود ندارد. اگرچه معتقدیم که باید دو نرخ رشد کاهش یابد. ما در شهریورماه موفق شدیم که رشد نقدینگی را به ۲۶/۹ کاهش دهیم و در مهرماه ۲۶/۴ و در آبان ۲۶/۲ درصد شد و تلاش می‌کنیم کاهش سرعت آن را در ماه‌های آخر سال برای عدم آسیب به بخش واقعی اقتصاد را شتاب ببخشیم. نرخ رشد دیگر هم رشد پایه پولی است که در ماه گذشته ۳۹/۶ درصد شد درحالی‌که در ابتدای سال به بیش از ۴۰ درصد رسیده بود و تا پایان سال به زیر ۳۰ درصد می‌رسانیم که به نرخ رشد نقدینگی برسد و با این شرایط وارد سال خوبی خواهیم شد که قطعاً بر تورم هم اثر مستقیم دارد.

فرزین بیان کرد: خود این سیاست علاوه بر اینکه باعث کاهش تورم می‌شود، در سال آینده آثار آن را می‌بینم از سوی دیگر سبب کاهش افزایش ناترازی بانک‌ها هم می‌شود.

انحلال ۳ مؤسسه اعتباری

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در خصوص توقف و انحلال برنامه مشخصی داشتیم که سه مؤسسه باید منحل می‌شد که نور منحل شد و کارهای انحلال توسعه نیز انجام شده و برای مؤسسه دیگری هم انجام می‌شود. مؤسسه نور ۲۵۰ شعبه داشت و عدد ناترازی آن ۵۰ همت بود با حجمی از تخلفات که طی سالیان زیادی اتفاق افتاده بود. در این مؤسسه دارایی‌های منجمد را به بانک ملی منتقل نکردیم و این مدل جدیدی از انتقال بود که فقط دارایی‌ها را منتقل کردیم به همین دلیل انحلال مؤسسه نور خیلی بدون هزینه و حواشی برای مردم بود بخشی از دارایی‌های آن نیز به دلیل مباحث حقوقی در بانک مرکزی ساماندهی شد.

فرزین افزود: در دو مؤسسه دیگر نیز که منحل می‌شوند بعد از انحلال اطلاع‌رسانی می‌کنیم چرا که همه تلاش ما این است که به شهرت و قوام نظام مالی و یا آن مؤسسه خدشه‌ای وارد نشود و درعین‌حال سیاست‌های نظارتی و اصلاحی نیز برای سایر بانک‌ها در حال پیگیری است و امیدواریم بانک‌ها به سمت انحلال نروند چرا که برای کشور هزینه دارند.

وی با اشاره به اینکه برنامۀ اول بانک مرکزی احیا، ساماندهی و اصلاح بانک‌های ناتراز است و در مرحلۀ دوم اگر عملیات احیا و ساماندهی به نتیجه مطلوب نرسید برنامۀ توقف و انحلال موسسۀ اعتباری یا بانک را اجرا می‌کنیم، ادامه داد: اکنون به ۸ بانک برنامۀ اصلاحی دادیم و به‌طور مرتب عملکرد آن‌ها را پایش می‌کنیم و محدودیت‌هایی مثل پرداخت تسهیلات و پرداخت سود به سهامدار در نظر گرفته‌ایم تا به سمت کاهش ناترازی حرکت کنند.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین گفت: مسئله بعدی، مسئله تراز تجاری است؛ گمرک ماهانه گزارشی را منتشر و روی جلد می‌نویسد که تراز تجاری کشور که خواستیم اصلاح شود که این تراز تجاری گمرک کشور است نه تراز تجاری کشور که این توسط بانک مرکزی ارائه می‌شود؛ یعنی در تراز پرداخت‌های بانک مرکزی منتشر می‌کنیم. آنچه در تراز تجاری گمرک است نه خدمات و نه نفت است و درست است؛ اما برگه منتشر شده آمار آبان‌ماه که تراز گمرکی کشور ۱۰ میلیارد دلار منفی شده است که در این گزارش رشد صادرات منفی ۱/۶ و رشد واردات ۱۲/۴ درصد بوده است که باید ببینیم چه اتفاقی دراین‌خصوص افتاده است.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: به‌طورکلی تراز تجاری کشور در ۶ ماه ۱۱ میلیارد دلار مثبت بوده و حساب‌جاری که هم تراز تجاری و هم تراز خدمات است که همیشه منفی است که ۶.۴ میلیارد دلار مثبت است و امیدواریم که این در سال جاری مثبت بماند؛ یعنی از محل درآمد ارزی بتوانیم با این اعداد مثبت درآمد بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: شادا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه