یادداشت| سیده‌فاطمه سیدمدلل‌کار

میرزای جنگلی نمونه بارز استکبارستیزی

میرزا کوچک جنگلی با ایستادگی در مقابل قدرت‌های پوشالی آن دوران، روحیه مبارزه با استکبار را در دل جوانان دمید. اگر مقاومت و نظریه مقاومت به‌درستی در جامعه تعریف شود، مسلمان‌ها هیچ‌گاه مورد ستم قرار نمی‌گیرند، با عزت زندگی می‌کنند و همواره در رأس خواهند بود.

میرزای جنگلی نمونه بارز استکبارستیزی

به گزارش هشت‌دی سیده‌فاطمه سیدمدلل‌کار نوشت: عالمان دینی به‌عنوان کسانی که می‌توانند برای جامعه بشری الگو باشند، باید در عرصه مقاومت حضور یابند. میرزا کوچک جنگلی دارای روحیه جهادی بود و تا پایان عمر این روحیه را حفظ کرد و به مقاومت در برابر بیگانگان پرداخت، در برابر دوستان عطوفت داشت و به دنبال آرمان حکومت اسلامی بود.

بصیرت سیاسی میرزا کوچک جنگلی از شاخصه‌های وی است. او یک روحانی فاضل و عالم به زمانه خود بود که درک و درد دینی داشت و برای او اسلامیت بسیار اهمیت داشت.

یکی از پژوهشگران فرانسوی از این شخصیت به‌عنوان یک قهرمان بزرگ و الگو نام می‌برد که در زمانه خودش نقش‌آفرین مهمی بوده است.

در قرآن کریم درباره جهاد و مقاومت آیات فراوانی است، این آیات در زمینه مقاومت و جهاد در قرآن وجود دارد که باید عملیاتی و اجرا شود. اگر به فلسفه مقاومت از منظر دین توجه کنیم، می‌بینیم که در آن سلطه‌گری و کشورگشایی نیست، بلکه جبهه مقاومت برای تحقق کلمه الهی و تحقق نظام توحیدی و مقابله با خودکامگی و زروزور و تزویر است.

اگر مقاومت و نظریه مقاومت به‌درستی در جامعه تعریف شود، مسلمان‌ها هیچ‌گاه مورد ستم قرار نمی‌گیرند، با عزت زندگی می‌کنند و همواره در رأس خواهند بود.

در هر کشور اسلامی که مقاومت بود؛ عزت و سرافرازی برای مسلمانان بیشتر ظهور داشته است.

این عالم فرزانه، مینیاتوری از یک انقلاب اسلامی کوچک را در گیلان تشکیل داده بود و با شاخصه‌هایی چون مجاهد بودن، مردم‌دوست و مردم‌دار بودن به مبانی دینی و اسلامی اعتقادی ویژه داشته است.

در جامعه ایرانی و خفقان آن دوران، میرزا کوچک جنگلی در مقابل قدرت‌های پوشالی آن دوران یعنی انگلیس و شوروی سابق ایستادگی کرده و آنان را شکست داد و این چنین شد که روحیه مبارزه با استکبار در دل جوانان آن دوران دمیده شد.

مبارزات میرزا جنگلی باعث امیدآفرینی و رمزگشایی برای مبارزات بعدی مجاهدان حق‌طلب برای پیروزی جبهه اسلامی گردید که نمونه آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که جنبش میرزا کوچک‌خان جنگلی زمینه‌ساز آن بوده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه