هشت‌دی گزارش می‌دهد:

بافت تاریخی رودسر دستخوش ساخت‌وسازهای ناهمگون + عکس

به‌تازگی شاهد ساخت سازه‌ای جدید مقابل ساختمان شهرداری رودسر هستیم که هیچ تناسب و سنخیتی با بافت تاریخی پیرامونی خود ندارد؛ این در حالی است که به گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان رودسر ساخت این سازه بدون مکاتبه و مجوز این سازمان در حال ساخت است.

بافت تاریخی رودسر دستخوش ساخت‌وسازهای ناهمگون + عکس

به گزارش هشت‌دی رودسر از دیرباز شهری پیشرو و دارای فرهنگ بسیار غنی بوده است.

این شهر با قدمتی کهن دارای بافت تاریخی و بناهایی است که در فهرست آثار ملی قرار دارد. ثبت روستای قاسم‌آباد این شهرستان به‌عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی نمونه‌ای بر این ادعا است.

 میدان شهرداری رودسر نیز با بناهای تاریخی پیرامون خود گویای این امر است.

عمارت شهرداری رودسر مربوط به دوره پهلوی اول که در ضلع جنوب غربی مجموعه میدان شهرداری واقع شده، این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این در حالی است که به‌تازگی شاهد ساخت سازه‌ای جدید مقابل ساختمان شهرداری رودسر هستیم، ساخت این سازه علاوه بر اینکه هیچ تناسب و سنخیتی با بناهای اطراف خود نداشته، بلکه بافت تاریخی پیرامونی خود را نیز به چالش خواهد کشید.

مجوزی از سازمان میراث‌فرهنگی رودسر اخذ نشده است

لیلا رئوف، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان رودسر در همین رابطه در پاسخ به سؤال خبرنگار هشت‌دی مبنی بر اینکه آیا اداره میراث‌فرهنگی از ساخت این سازه در پیرامون بافت تاریخی شهرداری رودسر اطلاعی داشته و مجوزی صادر شده است؟ گفت: ساخت این سازه بدون مکاتبه و مجوز میراث‌فرهنگی در حال ساخت است و هیچ‌گونه هماهنگی صورت نگرفته است.

حال سؤالات زیادی در این خصوص مطرح است.

 با توجه به قدمت بافت بناهای تاریخی رودسر که در ارزیابی کارشناسان سازمان یونسکو در قبول ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد مؤثر بوده، ساخت سازه و دست‌کاری نمای میدان شهرداری این شهر چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟

چرا به هنگام ساخت این سازه هیچ‌گونه مجوزی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی رودسر اخذ نشده و چرا حتی از سوی سازمان مذکور ممانعتی برای ساخت این سازه صورت نگرفته است؟!

آیا بهتر نیست هزینه‌ای که صرف ساختن سازه‌ای می‌شود که به چالش‌کشیدن بافت تاریخی میدان شهرداری رودسر را به دنبال دارد، صرف آبادانی نقاط دیگر شهر شود؟!

چندی پیش درختی تنومند در میدان شهرداری رودسر در آتش کم‌توجهی‌های مدیران سوخت و یک درخت تنومند دیگر نیز به دلیل نامعلومی میان فضای سبز میدان خشک شد، آیا درخت یا نهالی به‌جای درختان نابود شده کاشته و جایگزین شده است؟! که حال این‌گونه فضای میدان شهرداری این شهر نیز بدون هیچ‌گونه پاسخی به افکار عمومی دستخوش تحولات شده است؟!

مریم بزرگی

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه