اولین ایرانی که موز دید

ناصرالدین‌شاه قاجار در سفری که به بریتانیا داشت برای نخستین‌بار موز دید تا اولین ایرانی باشد که با این میوه روبرو می‌شود.

اولین ایرانی که موز دید

به گزارش هشت‌دی ناصرالدین‌شاه به نوشتن خاطرات روزانۀ خود اهتمامی جدی داشت و این کار را در سفرهای دور و درازش هم ترک نمی‌کرد. خود او نام یادداشت‌هایش را «روزنامه» گذاشته بود؛ این روزنامه‌ها جزئیاتی بسیار جالب و خواندنی از کارها و احوالات روزمرۀ شاه و درباریانش را در اختیار ما می‌گذارند. در اینجا گزیده‌ای از خاطرات دو روز از سفر سوم شاه به فرنگستان را می‌خوانید.

سومین سفر ناصرالدین‌شاه به اروپا در فروردین سال ۱۲۶۸ شمسی آغاز شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس عازم کشورهای آلمان، هلند، بلژیک و انگلستان شد.

در اینجا گزیده‌ای از روزنامۀ خاطرات او در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیست و سوم و بیست و چهارم تیرماه سال ۱۲۶۸ شمسی (ذی‌القعده سال ۱۳۰۶ قمری) را می‌خوانید که مربوط است به حضور شاه در شهر لیورپول و عزیمت با کشتی به مقصد منچستر:

حاجی باقر تاجری است خراسانی که معامله فیروزه می‌کند… همیشه به همراهان ما اظهار بلدیت می‌کرده و سفارش می‌کرده است که اینجا جیب‌بر زیاد دارد متوجه خودتان باشید… وقتی در گار [ایستگاه] ایرانی‌ها به استقبال ما آمده بودند ساعت شصت تومانی خود او را جیب‌بر برد و خبر نشد.

پلیس انگلیس خیلی نقل دارد، اولاً مردمان قدبلند قوی‌هیکل و پرقوت، هر یک پهلوانی هستند، همه یک‌قَد و باشکوه… مواجب آن‌ها هم زیاد است، مثلاً نفری پانصد تومان که دیگر آسوده هستند و کاری جز عمل انتظام ندارند، لباس آن‌ها ماهوت سورمه‌ای خوب… شنل به جهت باران تا نصف تنه آن‌ها را می‌گیرد… تسلط آن‌ها هم به رعیت زیاد است… عدد آن‌ها زیاد نیست، مثلاً در بیرمنگام پانصد هزار جمعیت هست سیصدنفری پلیس دارد و منظم است، یک نفر پلیس جمعیت را مثل جوجه بغل می‌کند رد می‌کند و نافذ الحکم است، حقیقت خیلی نقل دارد…

امروز باید برویم به منچستر… سوار کشتی شدیم، کشتی بخاری بزرگ حاضر کرده بودند… از عرشه تا سفلای کشتی به یک طالارچه رفتیم که میزی گذاشته بودند. همه قسم میوه در آن میز بود از گرمسیرات افریق و… آورده بودند، خربزه، طالبی، عناس [آناناس]، چلیک [توت‌فرنگی]، پال که موز می‌گویند و در اینجاها بسیار است؛ شبیه است به بامیه، اما قدری بزرگ‌تر و زردرنگ، پوست او را که می‌کنند مغز سفیدرنگ نرمی دارد خوش‌مزه و معطر است؛ موز به وضع خوشه است، پنج تا ده تا به هم متصل است؛ اما، چون خیلی باید حرارت داشته باشد ما نخوردیم… .

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه