ماجرای راب مالی بیخ پیدا کرد

تهران‌تایمز با انتشار نامه‌ای درون‌سازمانی از وزارت خارجه آمریکا که نشان می‌داد نماینده ویژه بایدن در امور ایران تعلیق شده است، باعث حیرت مقامات و کارشناسان بایدن شد.

ماجرای راب مالی بیخ پیدا کرد

به گزارش هشت‌دی، تعلیق راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، همچنان موردتوجه شدید سیاستمداران آمریکایی و گروه‌های دیگر است.

به نوشته تایمز اسرائیل، دو ماه پیش، گزارش شد که مالی به دلیل سوءاستفاده از مطالب طبقه‌بندی‌شده به مرخصی اجباری رفته است. اما زمانی که در هفته گذشته، روزنامه تهران‌تایمز نامه تعلیق مالی از وزارت امور خارجه ایالات متحده را منتشر کرد، آمریکایی‌ها در شوک فرورفتند.

در این نامه، ارین اسمارت، رئیس‌دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه اظهار داشت که «به این نتیجه رسیده که ادامه مجوز امنیت ملی شما به‌وضوح با منافع امنیت ملی سازگار نیست. مجوز امنیت ملی شما، از جمله مجوز امنیتی فوق‌محرمانه‌تان در انتظار تحقیقات، به حالت تعلیق درآمده است». او افزود که دلیل تعلیق مالی «دریافت اطلاعاتی در مورد شما است که نگرانی‌های امنیتی دررابطه‌با رفتار شخصی، مدیریت اطلاعات محرمانه و استفاده از فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند».

دولت بایدن در این موضوع سکوت کرده، اما صحت گزارش را انکار نکرده است و این باعث افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر معتبر بودن نامه شده است.

این افشاگری به‌سرعت خشم جمهوری‌خواهان کنگره را برانگیخت. مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی کنگره خواستار تحقیق در مورد چگونگی دست‌یافتن یک روزنامه ایرانی به چنین سند حساس سیاسی شد که از قضا، اولین مورد از این دوست نبوده است.

دراین‌بین، مالی در دو دانشگاه معتبر ییل و پرینستون به‌عنوان مدرس مشغول به کار شد. او در موضوعات دیپلماسی و روابط بین‌الملل تدریس خواهد کرد.

مالی تاکنون سکوت رسانه‌ای خود را حفظ کرده است. او در حساب کاربری X (توییتر سابق) خود که زمانی نسبتاً فعال بود، این جمله را به بیوگرافی خود اضافه کرده است: «در حال گذراندن مرخصی وزارت خارجه». آخرین توییتش در روز شنبه و در تمجید از بیل ریچاردسون، دیپلمات سابق و فرماندار سابق بود.

 پیش از آن، مالی در ۱۰ آگوست در توییتی درباره ایران، از خبر تبادل زندانیان آمریکایی در ایران استقبال کرد و نوشت: «می‌دانم همکارانم تا زمانی که زندانیان به خانه برنگردند آرام نخواهند گرفت».

یکی از دلایل نگرش مثبت مالی نسبت به همکارانش در وزارت خارجه ایالات متحده، دوستی نزدیک او با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکاست. آن‌ها در پاریس هم دبیرستانی بودند.

به‌عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به باراک اوباما، مالی نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران داشت. زمانی که جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، مالی به نقش خود به‌عنوان رابط با ایران بازگشت و با تب‌وتاب تلاش کرد تا این توافق را زنده کند. کسانی در اسرائیل هستند که می‌گویند او حاضر است تا حد تحریف واقعیت برای تحقق آن تلاش کند.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی که در مذاکرات با ایالات متحده شرکت داشت، ادعا کرده: «مالی داستان‌های زیادی می‌گفت. او اساساً یک میانجی مستقیم بین آمریکا و ایران بود. اغلب ما نمی‌دانستیم که ارزیابی‌هایی او برای وزارت خارجه برگرفته از کدام حقایق بود. به نظر می‌رسید که در برخی مواقع، این ارزیابی‌ها با واقعیت ارتباطی نداشته باشد. اما او همیشه از حمایت کامل بلینکن برخوردار بود».

بااین‌حال و در کمال تعجب، خود ایرانی‌ها هم از مالی انتقاد می‌کردند. تهران‌تایمز، روزنامه‌ای که نامه تعلیق مالی را منتشر کرد، در همان مقاله مدعی شد که او در تماس نزدیک با جامعه مهاجران ایرانی ساکن آمریکاست. این روزنامه خاطرنشان کرد که پسر مالی در اندیشکده مؤسسه کویینسی کار می‌کند که توسط تریتا پارسی، یک ایرانی بومی آمریکا که در ایالات متحده به هواداری از تهران متهم است، اداره می‌شود.

به ادعای تهران‌تایمز، مالی با ولی نصر و علی واعظ، دو تبعه برجسته ایرانی‌تبار در تماس نزدیک است. به گفته این روزنامه، این سه نفر در سال گذشته به اعتراضات در خیابان‌های ایران دامن زده و تلاش کردند از طریق چهره‌های اپوزیسیون محلی، انقلابی سیاسی ترتیب دهند.

جو بوچینو، سخنگوی سابق سنتکام که اوایل سال جاری از سمتش تعلیق شد، در مقاله‌ای به‌شدت از مالی انتقاد کرد. بوچینو در سایت خبری Real Clear Defence نوشت: در یک تلاش تهاجمی برای یک توافق هسته‌ای جدید با ایران، مالی موقعیت آمریکا در سراسر خاورمیانه را به خطر انداخت. اغلب فهم علاقه مالی به تندروهای ایرانی سخت بود. به نظر می‌رسد مالی به‌جای نزدیک‌شدن همراه با شک و فشار مناسب، بیشتر تمایل داشت با تهران مماشات کند.

 انتهای خبر/

منبع: اکو ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه