یادداشت| سید محمدحسین جعفری

کودتای ۲۸ مرداد؛ دشمنی از جنس آمریکایی

آنچه لازم است در سالروز کودتای ۲۸ مرداد بدان اشاره کنیم؛ بررسی رابطه و تعامل پیش از آبان سال ۵۸ است. برشی از تاریخ معاصر ایران و مواجهه با اولین دولتی که رجال آن دستان سیاستمداران آمریکایی را برای دوستی فشردند.

کودتای ۲۸ مرداد؛ دشمنی از جنس آمریکایی

 هشت‌دی: امروز جریان تبلیغاتی و پروپاگاندایی خارج‌نشین و غرب‌گرا در عملیاتی هماهنگ و با تشکیل کمپین گسترده دشمنی علیه ملت ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی با القا و جلوه‌دادن آمریکا به‌عنوان منجی موعود در تلاش است نسل امروز جامعه ایرانی را مأیوس از راه طی شده گذشته نماید. دقیقاً در تضاد مفهومی که در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبری حکیم انقلاب قرائت شد و معظم له به‌خوبی مسیر گذشته و انتظار برای طی نمودن مسیر آینده را ترسیم نمودند.

اما امروز در ایران و در تابستان ۱۴۰۲ پس از شکست توافق برجام هنوز عده‌ای کاسه التماس و استیصال در دست گرفته و چشم‌انتظار مذاکرهٔ مستقیم بین دولت ایران و آمریکا هستند تا دولت انقلابی تسلیم گشته و در نظم جدید و نوین جهانی عرصه میدان را واگذار و در پازل تمدن‌سازی غرب بازی کند. جیغ و فریاد این جماعت متکی به کدخدا مدام آبان سال ۵۸ را یادآوری می‌کند و مقصر وضع موجود را دانشجویانی می‌داند که به بهانه افشای اسرار آمریکایی و اثبات جاسوسی آن‌ها درهای سفارت را باز نمودند.

آنچه لازم است که امروز و در سالروز کودتای ۲۸ مرداد بدان اشاره کنیم بررسی رابطه و تعامل پیش از آبان سال ۵۸ است. برشی از تاریخ معاصر ایران و مواجهه با اولین دولتی که رجال آن دستان سیاستمداران آمریکایی را برای دوستی فشردند.

دکتر محمد مصدق، تربیت‌یافته خانواده‌ای قجری و نماد ملی‌گرایی در ایران معاصر، در جریان روزهای منتهی به ۲۸ مرداد آن زمان که خیابان‌های تهران را در اشغال عناصر توده‌ای دید مجدداً با متحد استراتژیک خود آمریکا تماس گرفت و اعلام کرد می‌خواهد کنار بکشد؛ اما غافل از آنکه آمریکایی‌ها قدرت‌گرفتن یک دیکتاتور نظامی را به نجات مصدق ترجیح می‌دادند. در واقع آن‌ها نمی‌توانستند ثانیه‌ای پایگاه خود در منطقه را از حضور شاه مقبول یا نخست‌وزیر مقبول خالی بگذارند تا طعمهٔ شوروی کمونیست شود و توده‌ای‌ها در تهران رژهٔ پیروزی بروند.

به‌این‌ترتیب تشکیلات سری انگلیس و آمریکا در ایران با اردوکشی خیابانی جمعیت‌های مدنظر در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از زاهدی حمایت کرده و با محاصره و دستگیری مصدق، اشغال پایگاه رادیو و اعلام نخست‌وزیری زاهدی، پرونده دولت مصدق را بستند.

مصدق شخصیت خاکستری تاریخ ایران که از سوی امام راحل مورد انتقاد شدید قرار داشت با تکیه و اعتماد به آمریکایی‌ها دیگربار خط بطلانی برای استقلال دولتش کشید و دیگربار وابستگی به غرب و آمریکا را عیان نمود. روایتی مستند از دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در سال‌های گذشته با انتشار ۳۷۵ قطعه سند اثبات می‌کند که طبق آن دولت آمریکا ۵ میلیون دلار برای انجام کودتا در اختیار زاهدی قرار داده و ” کرمیت روزولت ” به‌عنوان یکی از مقامات سیا جهت نظارت بر انجام کودتا در تهران حضور داشته است.

آمریکایی‌ها در روز پس از واقعه، همواره خود را منجی پهلوی اعلام نموده و این اقدام خود را پس از گذشت سالیان، اقدامی متعارف در قالب جنگ سرد عنوان می‌نمودند، هر چند که به نفرت مردم ایران از خود بدین خاطر اذعان داشتند. (کلینتون، هیلاری. (۲۰۱۴). تصمیم‌های دشوار)

مروری بر کودتای ۲۸ مرداد بدین جهت حائز اهمیت است که با تورق تاریخ و بازخوانی اولین دشمنی‌های آمریکا در ایران پس از جنگ جهانی دوم، در می‌یابیم سنگ اول در آغاز جنگ و پایان تعامل را آمریکا به سمت ایران پرتاب کرد و چه در ماجرای کمک به شاه فراری، حمله طبس، شلیک به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج‌فارس، مذاکرات الجزایر و… بارها سنگ‌اندازی کینه‌توزانه خود را تکرار کرد و در ادامه این رفتار خصمانه و قدیمی تاکنون نیز لحظه‌ای از مواضع سلطه‌گرانه خویش فروگذار نکرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه