مسئول حوزه‌های علمیه خواهران گیلان در گفتگو با هشت‌دی:

مسجد می‌تواند مبدأ تحولات و حرکت‌های جمعی باشد

مسئول حوزه‌های علمیه خواهران گیلان، گفت: مسجد اتاق فکر اتخاذ تصمیمات بزرگ، مبدأ تمامی حرکت‌های جمعی، تبادل اخبار و ارائه تحلیل از جامعه، تمرکز بر اجتماع و پرهیز از تفرقه، محل دعوت به خیرات و رسیدگی به یکدیگر می‌تواند باشد.

مسجد می‌تواند مبدأ تحولات و حرکت‌های جمعی باشد

حجت‌الاسلام مرتضی حبیبی در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به شاخصه‌های بارز مساجد تراز انقلاب، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در حقیقت احیاگر نظامی بر پایه اسلام است که پیش از این توسط پیامبر اکرم (ص) بنا شده بود؛ از این رو تمام کارکردهایی که در جامعه نبوی برای مسجد متعرف شده بود در انقلاب ما نیز متصور است لذا مسجد در جامعه پیامبر، طیف وسیعی از فعالیت‌های فردی و اجتماعی را تحت پوشش قرار می‌داد.

مسجد اتاق فکر اتخاذ تصمیمات بزرگ

وی به ویژگی‌های مسجد هم‌پایه نظام اسلامی نبوی و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مسجد می‌تواند محل اتاق فکر اتخاذ تصمیم‌های بزرگ، مبدأ تمامی حرکت‌های جمعی مثل جهاد، تبادل اخبار و ارائه تحلیل از جامعه، تمرکز بر اجتماع و پرهیز از تفرقه، محل دعوت به خیرات و رسیدگی به ضعفای جامعه و … باشد.

مسئول حوزه‌های علمیه خواهران استان گیلان تصریح کرد: متأسفانه نه تنها در استان گیلان بلکه در کل کشور با بسیاری از شاخص‌های آرمانی مسجد تراز انقلاب فاصله داریم البته این به معنی نیست که در مسیر کسب این شاخص‌ها نیستیم اما به دلایل متعدد هنوز با معیارها فاصله داریم.

حجت‌الاسلام حبیبی با اشاره به راهکارهایی برای داشتن مسجد تراز و هم‌پایه نظام اسلامی بیان کرد: سپردن امور تأسیس و اداره مسجد به مردم با به رسمیت شناختن تمام ذائقه‌ها و سلایق فکری فرهنگی با تشکیل امنایی از تمام طیف‌ها از جمله موارد امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه اداره مالی مسجد باید از طریق اعانات مردمی تأمین شود گفت: بدین وسیله مردم می‌توانند نقش خود در اداره مسجد به خوبی احساس کنند این در حالی است که ایجاد منابع پایدار مالی برای مسجد باعث بی‌نیازی مسجد از مردم در تأمین اقتصادی خود و در نتیجه تقلیل سطح ارتباط مردم با مسجد شده است.

تقویت ارکان مساجد در فعال‌سازی بیشتر آن نقش دارد

مسئول حوزه‌های علمیه خواهران گیلان ادامه داد: تقویت ارکان اداره مسجد مانند امام جماعت روزآمد، امنای کاربلد و دلسوز، تأمین فضاهای مناسب مثل مهد کودک، تمیزی و زیبایی در عین سادگی، جناحی نکردن مساجد و … نیز در فعال‌سازی بیشتر مساجد نقش دارند.

حجت‌الاسلام حبیبی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی ادیان حتی شادترین مراسمات مثل ازدواج در مکان‌های مذهبی برگزار می‌شود در حالی که ما مسجد را به چند فعالیت خاص محدود کردیم، در معنای امروزی مسجد در اسلام به مفهوم «کانون» یا «پایگاه» نزدیک‌تر است لذا می‌توان تمامی فعالیت‌های فردی و اجتماعی از تعلیم و تربیت گرفته تا حل و فصل اختلافات و حتی مدیریت مالی و اقتصادی جامعه مثل صندوق‌های مالی را به سوی مساجد سوق داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه