۵ دروغ نفتی برجامیون

برجامیون ادعا می‌کنند، جهش فروش نفت ایران به دلیل روی کار آمدن بایدن و تغییر سیاست دولت وی است درحالی‌که؛ طبق نمودار، این روند از دوره ترامپ آغاز شده و میزان صادرات از ۲۵۰ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

۵ دروغ نفتی برجامیون

به گزارش هشت‌دی یکی از فعالان رسانه ای با انتشار نموداری در صفحه توئیتر نوشت: بعد از خروج آمریکا از برجام صادرات نفت ایران به جای بازگشت به یک میلیون بشکه سابق به حدود صفر رسید. برخلاف ادعای برجامیون این افت شدید ربطی به کرونا نداشت و قبل از آن رخ داد، و دلیل آن هزینه برجام در نابودی زیرساخت دور زدن تحریم و تخریب رابطه با چین بود.

برجامیون ادعا می‌کنند، جهش فروش نفت ایران به دلیل روی کار آمدن بایدن و تغییر سیاست دولت وی است درحالیکه؛ طبق نمودار، این روند از دوره ترامپ آغاز شده و میزان صادرات از ۲۵۰ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود.

در نتیجه تحریم نفتی خارج از اراده دولت آمریکا تضعیف شده.

برجامیون ادعا می‌کنند، رسیدن درآمد نفتی ایران در دولت سیزدهم به سال اول اجرای برجام صرفا به دلیل افزایش قیمت جهانی نفته درحالیکه؛ طبق نمودار، رقم صادرات نفت در دولت فعلی از حدود ۰.۶ به ۱.۶ میلیون بشکه جهش یافته وگرنه درآمد نفتی کمتر از نصف بود.

برجامیون ادعا می‌کنند بعد از جنگ اوکراین، روسیه بازار نفت ایران در چین را تصاحب کرده درحالیکه؛ طبق نمودار، صادرات نفت ایران نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز شده و از حدود ۰.۹ به ۱.۶ میلیون بشکه در ماه می ۲۰۲۳ رسیده.

برخلاف ادعای برجامیون، دولت بایدن از ژوئن سال قبل تحریم‌های ماهانه دقیقی را بر شبکه فروش نفت ایران اعمال کرده. همچنین با مصادره نفتکش‌های ایران تلاش می‌کند جلوی افزایش صادرات را بگیرد ولی موفق نشده.

به بیان ساده، آمریکا «نمی‌تواند» اثرگذاری تحریم را حفظ کند نه اینکه نخواهد!

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه