رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور کنیا:

همکاری ایران با قاره آفریقا ریشه تاریخی دارد

رئیس جمهور گفت: همکاری ایران با قاره آفریقا ریشه تاریخی دارد و معتقدیم این روابط می‌تواند میان دو ملت ایران و کنیا روز به روز توسعه یابد.

همکاری ایران با قاره آفریقا ریشه تاریخی دارد

به گزارش هشت‌دی  آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» صبح روز چهارشنبه پس از مذاکرات هیات های ایران کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا و امضای پنج سند همکاری بین دو کشور در نشست خبری مشترک با «ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا، اظهار داشت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم و معتقدیم این روابط می‌تواند بین دو ملت اسران و کنیا روزبه‌روز توسعه پیدا کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: قاره آفریقا، قاره ظرفیت‌هاست. نگاه ایران به آفریقا، نگاه کشورهای دارای ظرفیت، استعداد، منابع طبیعی و معدنی است. ما هم دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم. تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند به ارتقای دو کشور کمک کند.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری، ایران توانسته است در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها ایستادگی کرده و در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری و اقتصادی ‌پیشرفت کند.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: ما امروز در حوزه مواد پتروشیمی، کشاورزی، علم و فناوری، دارای تجربیاتی هستیم که از حوزه‌های مهم همکاری بین ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ‌همچنین در حوزه شیلات هم می‌توان همکاری خوبی با کنیا داشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه معتقدیم همکاری‌های ما خاص دو کشور نخواهد بود، تصریح کرد: همچنان که ایران اسلامی با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه همکاری دارد، کنیا هم با کشورهای شرق آفریقا ارتباط دارد و ارتباط دو کشور زمینه این همکاری‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: این سفر که نقطه عطفی در روابط ما است، می‌تواند بازار خوبی برای محصولات ایران در کنیا و شرق آفریقا ایجاد کند. در تبادلات و گفتوگوهایی که با رئیس جمهور کنیا داشتیم، روسای جمهور دو کشور باید زمینه را برای گسترش روابط دوکشور فراهم کند.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: موضع‌ مشترک ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر، حوزه‌ای است که ما می‌توانیم در همکاری داشته باشیم. هیچ مانعی بر سر توسعه روابط نمی‌بینیم. این امر می‌تواند به گسترش و توسعه روابط کمک کند

وی ضمن قدردانی از استقبال دولت و مردم کنیا، اظهار کرد: به زودی می توانیم رئیس جمهور کنیا را در تهران میزبانی کنیم و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون روابط با کنیا باشیم و امیدواریم رابط به سطح قابل قبولی توسعه یابد.

وی در سخنانی با قدردانی از میزبانی دولت و مردم کنیا، ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه بیش از پیش روابط تهران و نایروبی باشیم.

رئیس جمهور کنیا:‌ کنیا با آغوش باز تجار و سرمایه گذاران ایرانی را می‌پذیرد

«ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور کنیا  نیز در این نشست خبری در سخنانی با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت: توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

وی افزود: امروز پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت، دام‌پروری و سرمایه گذاری بین ایران و کنیا امضا شد.

رئیس جمهور کنیا با تاکید بر اینکه آغوش این کشور برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است، افزود: کنیا فضای مناسبی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

روتو با ابراز امیدواری از همکاری با ایران در زمینه ایجاد کارخانه مونتاژ خودرو در این کشور اظهار داشت: اطمینان دارم که این پروژه‌ها متوقف نخواهند بود.

رئیس جمهور کنیا سفر آیت الله رئیسی به نایروبی را بسیار مثمرثمر و فرصت فوق‌العاده‌ای برای کشورش دانست که سبب تقویت پیوندهای دوستی و همبستگی میان دو کشور و دو ملت ایران و کنیا می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه