رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خبر داد:

نجات «حاجی» ۸۷ ساله ایرانی پس از ۹۰ دقیقه مرگ!

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: حاجی ۸۷ ساله ایرانی که دچار سکته و ایست کامل قلبی و تنفسی در مکه مکرمه شده بود در اقدامی معجزه‌گونه، پس از ۹۰ دقیقه عملیات احیاء توسط تیم درمان مرکز پزشکی حج و زیارت به زندگی برگشت.

نجات «حاجی» ۸۷ ساله ایرانی پس از ۹۰ دقیقه مرگ!

به گزارش هشت‌دی، سیدعلی مرعشی امروز در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: روز گذشته (یکشنبه) حدود ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تعدادی از حجاج ایرانی مستقر در هتل العلیان‌الماسی مکه، یکی از همسفران خود را در شرایط عدم هوشیاری به درمانگاه این هتل آوردند.

وی در ادامه افزود: بیمار یک مرد ۸۷ ساله با سابقه بیماری قلبی و در بدو ورود دچار ایست کامل قلبی و تنفسی بود که به سرعت عملیات احیاء با حضور یک تیم درمانی هلال‌احمر ایران در عربستان شامل متخصص طب اورژانس، سه نفر از همکاران پزشک عمومی و با همکاری پرستار درمانگاه و دارویار شروع شد.

 رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تصریح کرد: بیمار اینتوبه(لوله‌گذاری داخل نای) و ماساژ قلبی بلافاصله آغاز شد. با توجه به ریتم قلبی، بیمار در سه نوبت شوک با ۲۰۰ ژول دریافت کرد و ضمن اقدامات دارویی از جمله تزریق اپی‌نفرین با فاصله هر پنج دقیقه و نیز ۳۰۰ میلی آمیودارون، همزمان با اورژانس ۹۹۷ سعودی تماس گرفته شد.

مرعشی گفت: با همکاری خوب تیم، عملیات احیا تا رسیدن آمبولانس به مدت حدود ۲۵ دقیقه ادامه پیدا کرد و بیمار در شرایطی که هنوز نبض و تنفس نداشت با ادامه ماساژ قلبی و تنفس با امبوبگ و با آمبولانس سعودی به بیمارستان ملک فیصل انتقال یافت. در اورژانس بیمارستان نیز عملیات احیاء به مدت بیش از یک ساعت ادامه یافت و نهایتا به لطف خدا قلب بیمار برگشت. پس از آن، بیمار جهت تنفس به دستگاه تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) متصل و به بخش مراقبت‌های ویژه(ICU ) منتقل شد و در حال حاضر همان‌جا بستری است.

این مسئول در همین راستا از زحمات ارزشمند کادر درمان هلال‌احمر در درمانگاه هتل العلیان‌الماسی عربستان که با انجام عملیات احیای قلبی ریوی(CPR) موفق، جان یک زائر مسن دارای ریسک فاکتورهای متعدد و شرایط نامساعد در زمان مراجعه را نجات دادند، قدردانی کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در پایان خاطرنشان کرد: زنده ماندن این بیمار به معجزه‌ای شباهت دارد که پس از لطف و عنایت الهی، نتیجه اقدامات مناسب، صحیح و به‌موقع همکاران بوده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه