تأثیر واردات خودرو کارکرده بر روند کاهش قیمت بازار خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران تهران با اشاره به اهمیت واردات در تکمیل نیاز بازار گفت: با تأیید نهایی این مصوبه، بازار تا ۱۵درصد ریزشی می‌شود.

تأثیر واردات خودرو کارکرده بر روند کاهش قیمت بازار خودرو

به گزارش هشت‌دی به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ قیمت خودروها در بازار تقریباً ثابت شده است و برای برخی خودروها و در یک محدود خاص نوسان‌های پنج تا پانزده‌ میلیونی وجود دارد، روند و تعداد معاملات در بازار بهبود یافته است و کاهش قیمت برخی از خودروها مونتاژی هنوز ادامه‌دار است.

اگر خودروهای کارکرده وارد بازار شود، قیمت‌ها به‌شدت ریزش می‌کند

جلال رشیدی ‌کوچی، نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که واردات خودروهای کارکرده روی قیمت‌ها در بازار چقدر اثرگذار است به راه دانا اظهار کرد: من اعتقاد دارم که اگر خودروهای کارکرده وارد کشور شود، قیمت‌ها به‌شدت ریزشی می‌ شود، چون فردی که امروز ب‌ام‌و سوار است و خودرو او ۲۰ میلیارد تومان باشد، وقتی ببیند قرار است یک ب‌ام‌و مدل ۲۰۲۲ با قیمت یکی دو میلیارد تومان وارد کشور شود، ۱۸ میلیارد تومان قطعاً به ضرر این فرد خواهد بود، بنابراین این فرد هم خودرو را وارد بازار می‌کند. آخرین‌ مدل خودروهای وارداتی که وارد کشور شد، مربوط به ۲۰۱۷ بود.

رشیدی کوچی افزود: این خودروهایی که در ایران برای ما آرزو شده، آن طرف خلیج‌ فارس ازدم‌ قسط به مردم می‌فروشند. یعنی در آنجا خودرو را قسطی برمی‌دارید می‌آورید. ما باید به این سمت برویم.

لایحه واردات خودروهای کارکرده در نوبت بررسی در شورای نگهبان

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود درباره لایحه واردات خودروهای کارکرده، گفت: این مصوبه در نوبت بررسی در شورای نگهبان است و هنوز ما بررسی خود را درباره این لایحه آغاز نکردیم.

ممنوعیت واردات خودرو یک تصمیم اشتباه بود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز طی چند روز گذشته درباره این موضوع گفت: ممنوعیت واردات خودرو دسته دوم یک تصمیم اشتباه بود.

وی با اشاره به اینکه برای واردات خودرو مهم تخصیص ارز است، گفت: اگر از پتانسیل اقتصادی و ارزی مردم استفاده کنیم معضل حل می‌شود در غیر این صورت این سیاست اقتصادی در قیمت نهایی بی‌اثر خواهد بود.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره این موضوع به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا اظهار کرد: بازار خودرو طی هفته‌های اخیر نوسان داشته است و با ریزش نرخ دلار و ورود به کانال ۴۷ هزار تومان شاهد ریزش در بازار خودرو بودیم. اما با جهش نرخ دلار بار دیگر قیمت خودرو نیز افزایش پیدا کرد.

وی افزود: با انتشار خبر مربوط به تصویب لایحه واردات خودروهای دست‌دوم، شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها بودیم و طی هفته گذشته نیز قیمت‌ها تغییر چندانی نکردند و در محدوده خود ثبات داشتند. اکثر خودروها طی دو روز گذشته ریزش کردند.

وی گفت: خبر مربوط به واردات خودروهای دست‌دوم باعث ریزش تا ۲۰ میلیون تومان در روز یکشنبه و تا ۱۰ میلیون تومان دیگر در روز دوشنبه شد. اما به‌طورکلی، قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته که با کاهش نرخ دلار ریزش بسیاری تجربه کرده بود.

وی افزود: اگر ارز در کانال ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان باقی بماند، تا زمانی که واردات خودرو عملیاتی شود، قیمت خودرو در بازار بر همین مدار خواهد چرخید. اما اگر خبر برسد که ثبت سفارش برای واردات خودروهای دست‌دوم انجام شده، قیمت‌ها نیز ریزش خواهند کرد.

وی توضیح داد: با تأیید شورای نگهبان بازار در انتظار تعرفه واردات باقی نمی‌ماند و همان روز ریزش دست‌کم ۱۰ تا ۱۵ درصدی را خواهد داشت. به‌هرحال دولت برای تنظیم بازار این کار را انجام خواهد داد و ثبت سفارش با سرعت انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تعرفه واردات خودرو گفت: وقتی تعرفه ۱۷۰درصدی برای خودرو در نظر گرفته می‌شود، یعنی اگر خودرویی ۱۰ هزار دلار قیمت داشته باشد، در کشور حدود ۳۰ هزار دلار تمام می‌شود؛ بنابراین حتی با تعرفه ۱۷۰درصدی هم شاهد تأثیرگذاری ورود خودروهای جدید بر بازار خواهیم بود.

وی افزود: اگر واردات خودروهای دست‌دوم با تعرفه کمتر از ۵۰درصد انجام شود، قیمت خودروهای مونتاژی به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین بیشترین کاهش قیمت با این میزان تعرفه مربوط به خودروهای مونتاژی خواهد بود و بعد از آن، خودروهای درجه‌یک ایران‌خودرو، مانند هایما، دنا پلاس، تارا و ۲۰۷ ریزش قیمت خواهند داشت. ضمن این‌که اگر روند واردات خودروهای دست‌دوم ادامه‌دار باشد، قیمت‌ها در بازار به‌شدت دستخوش تغییر خواهند شد.

قیمت روز خودروهای پر تیراژ

به گزارش راه دانا، هم اکنون قیمت برخی محصولات پر فروش به شرح زیر است، توضیح اینکه قیمت‌ها بر مبنای (میلیون تومان) آورده شده است.
پراید وانت: ۲۷۵
ساینا ‌اس: ۳۵۰
کوئیک آر سقف قرمز: ۳۴۰
شاهین: ۵۸۰
سورن پلاس دوگانه: ۶۰۵
پارس سال: ۵۱۵
پژو ۲۰۶ پاناروما: ۵۵۵
پژو ۲۰۷ پانوراما: ۶۹۵
دنا پلاس توربو اتوماتیک: ۸۵۰
تیگارد: ۱۳۵۰
فونیکس تیگو ۷ پرو: ۱۸۵۰
فیدلیتی ۷ نفره: ۱۸۵۰
جک S۵ جدید: ۱۵۳۰
پیکاپ جک تی ۸: ۱۶۰۰

 آمار تولید خودروسازان در بهار ۱۴۰۲

به گزارش راه دانا؛ مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تولید حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد خبر داد و گفت: شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم.

وی به تولید حدود ۲۷۷ هزار دستگاه خودروی سواری در این مدت اشاره کرد که ۸۵.۲ درصد از کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد که تداوم این روند نیز به نوعی موثر می تواند در کاهش قیمت خودرو موثر باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه