گفتگوی پوتین با رهبران بلاروس، قزاقستان، ازبکستان

ولادیمیر پوتین در جریان گفتگوی تلفنی بارهبران بلاروس، ازبکستان و قزاقستان، وضعیت کنونی در روسیه را برای آنها تشریح کرد و رجب اردوغان نیز با تاکید اینکه هیچ‌کس نباید از رویدادهای روسیه سود ببرد، از آمادگی ترکیه برای کمک به حل و فصل سریع اوضاع خبر داد.

گفتگوی پوتین با رهبران بلاروس، قزاقستان، ازبکستان

به گزارش هشت‌دی به نقل از خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز شنبه با الکساندر لوکاشنکو، شوکت میرضیایف و قاسم جومارت توکایف رهبران بلاروس، ازبکستان و قزاقستان گفتگوی تلفنی داشت.

دبیر مطبوعاتی پوتین گفت: «رئیس‌جمهور همتایان خود را در جریان اوضاع کنونی در روسیه قرار داد.»

طبق اطلاعات دفتر ریاست جمهوری قزاقستان، توکایف با اشاره به اینکه رویدادهای جاری در روسیه یک امر داخلی این کشور است، تاکید کرد: «اصول قانون اساسی و حاکمیت قانون شرط ضروری برای حفظ نظم و قانون در کشور است. این اساس امنیت جامعه و توسعه موفقیت آمیز آن است.

اردوغان بر حمایت کامل از رهبری روسیه تاکید کرد

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کرملین، ولادیمیر پوتی همچنین با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود تلفنی گفتگو کرد. طی این مذاکرات، رئیس جمهوری ترکیه از اقدامات رهبری روسیه در پس زمینه رویدادهای جاری حمایت کامل کرده است.

در این گزارش آمده است: «رئیس‌جمهور روسیه وضعیت کشور در ارتباط با تلاش برای شورش مسلحانه را برای همتای ترک خود تشریح کرد. »

این گفتگوی تلفنی به ابتکار عمل طرف ترکیه ای انجام شد.

رجب طیب اردوغان در جریان گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، تاکید کرد که هیچ‌کس نباید از رویدادهای روسیه سود ببرد. طبق گزارش پورتال خبری جمهوریت،  رئیس جمهور اردوغان بر اهمیت اقدام بر اساس عقل سلیم تاکید کرد و یادآور شد که هیچکس نباید از حوادث روسیه سود ببرد. اردوغان در عین حال گفت: ترکیه آماده است تا در شرایط صلح و آرامش به حل و فصل سریع اوضاع کمک کند.

تلاش برای شکاف در جامعه و افروختن آتش جنگ داخلی شکست خورد

 سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه ابراز عقیده کرد که تلاش برای شورش مسلحانه وحشتناک ترین جنایتی است که با هیچ شایستگی در گذشته قابل توجیه نیست.

وی در کانال تلگرام خود نوشت: «تلاش برای شورش مسلحانه، خیانت، و ضربه زدن به یک ارتش در حال جنگ، وحشتناک ترین جنایتی است که با هیچ شایستگی در گذشته قابل توجیه نخواهد بود. دشمنان ما هرگز نتوانسته‌اند روسیه را با زور اسلحه شکست دهند، بنابراین آنها روی تجزیه کشور ما از درون شرط‌ بندی کردند.»

ناریشکین تاکید کرد، ولی تلاش برای ایجاد شکاف در جامعه، بیدار کردن سیاه ترین آرزوها و افروختن آتش یک جنگ داخلی برادرکشی نیز محکوم به شکست است. به گفته وی، شهروندان روس ها بلوغ مدنی و توانایی تشخیص حقیقت از دروغ را نشان داده‌اند.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه از هموطنان خود خواست تا پیرامون ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه متحد شوند و از ارتش حمایت کنند.

حمایت کامل همه فراکسیون‌های پارلمانی از ولادیمیر پوتین 

ولادیمیر شامانوف، نائب رئیس دومای دولتی روسیه اعلام کرد که تمامی فراکسیون‌های پارلمانی به اتفاق آرا از اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حمایت می‌کنند. و تمامی نمایندگان با اتحاد کامل هر اقدام لازمی را انجام می‌دهند تا حوادث کنونی توسعه بیشتری پیدا نکند.

وی نیروهای نظامی واگنر چکا را به توقف خصومت فرا خوانده و تاکید کرد: «تنها با اتحاد می توان به وظایف تعیین شده از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح دست یافت. و امروز بیش از هر زمان دیگری روسیه به یک جامعه یکپارچه نیاز دارد. و ما باید در اتحاد باشیم.»

پیش از این ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه نیز گفته بود که نمایندگان پارلمان سفلی روسیه خواستار همبستگی تمامی نیروهای مسلح و حمایت قاطع از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هستند.

به عقیده وی، نیروهای شرکت نظامی “واگنر” باید “تنها انتخاب درست” را انجام دهند: در کنار مردم و در کنار قانون بمانند و از دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح  پیروی کنند. و هر اقدام دیگری خیانت به روسیه است.

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز تاکید کرد که پارلمان اعلای روسیه بطور کامل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمایت می کند. وی تاکید کرد که قدرت چنین کشور بزرگ و چند ملیتی مانند روسیه در اتحاد و عدم تحمل تاریخی در برابر خیانت و تحریکات نهفته است.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز خواستار جمع شدن همه نیروها در اطراف رئیس جمهور شد تا “دشمن خارجی و داخلی که تشنه تجزیه روسیه هستند” ناامید شوند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه