دستورالعمل برنامه‌های اوقات فراغت جوانان ابلاغ شد

طبق اعلام مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، دستورالعمل برنامه‌های اوقات فراغت جوانان ابلاغ شد.

دستورالعمل برنامه‌های اوقات فراغت جوانان ابلاغ شد

به گزارش هشت‌دی، مجتبی تاجیک امروز در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: معاونت امور جوانان به عنوان متولی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه اوقات فراغت با در نظر گرفتن اقتضائات دوره جوانی و توجه به نیازهای متنوع جوانان کشور مانند توانمندسازی، مهارت‌آموزی، نوجویی، هویت‌یابی، و توجه به توزیع عادلانه و بهره مندی حداکثری جوانان از برنامه‌های فراغتی، دستورالعمل پیشنهادی و حمایت از برنامه‌های سالانه اوقات فراغت در سراسر کشور را ابلاغ کرده است.

وی در ادامه افزود: در این دستورالعمل به موضوعات مأموریت‌ها و مستندات قانونی، سیاست‌ها، ملاحظات کلی برنامه‌های فراغتی، الزامات اجرایی برنامه‌های فراغتی، سرفصل‌های اجرایی برنامه‌های فراغتی سال ۱۴۰۲، نشاط و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، مهارت و اشتغال‌پذیری و دستورالعمل برنامه‌های فراغتی ویژه دهه ولایت پرداخته شده است.

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اداره کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان در جهت اهداف و برنامه‌های مصوب در راستای بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی، برنامه‌های ملی ارتقای هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان و اتخاذ سیاست‌های حمایتی را برای اشتغال جوانان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کرده است.

تاجیک درباره سرفصل‌های اجرایی برنامه‌های فراغتی سال‌جاری اینگونه توضیح داد و گفت: آشنایی با زبان و ادب فارسی، آشنایی با تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی، آشنایی با شهدا، مفاخر و شخصیت‌های ملی و مذهبی، آییبن‌های سنتی و جشن‌های مناسبتی ملی و مذهبی و برنامه‌های روایت پیشرفت از جمله این برنامه‌هاست.

وی سیاست‌های اجرایی در راستای اجرای این دستورالعمل را توجه به اقتضائات و نیازهای ویژه جوانان با درنظرگرفتن تفاوت‌های فرهنگی، قومی و جنسیتی و توجه به تناسب برنامه‌های فراغتی با زیست بوم جغرافیایی استان‌ها، استفاده از الگوهای نوین گذران اوقات فراغت به صورت خلاقانه، فعال و جمعی، ارتقای هویت دینی، ملی و انقلابی در جوانان و حفظ و ارتقای یکپارچگی بین هویت ایرانی و اسلامی، بهبود و اصلاح سبک زندگی جوانان منطبق بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی با تاکید از استفاده غایت محور از فرصت فراغت و بسترسازی به منظور افزایش کمی و کیفی مصرف فرهنگی در بین جوانان عنوان کرد.

این مسئول ادامه داد: در بخش نشاط و مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز برنامه‌هایی همچون فعالیت‌های محیط زیستی به صورت گروهی، فعالیت‌های خیرخواهانه جمعی، انجام فعالیت‌های تفریحی گروهی و خانوادگی، برنامه‌های خلاقانه جمعی، گفت و گو جوانان در ۲ سطح گفتگو با مسئولان و جوانان پیش‌بینی شده است.

تاجیک بیان کرد: سرفصل‌ها برنامه‌های اوقات فراغت متناظر با مأموریت‌های محوله به معاونت امور جوانان و اداره کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان بر اساس اسنادبالادستی تدوین شده و همچنین مطالعات اسنادی موجود در کشور در حوزه فراغت شامل سند ملی برنامه اوقات فراغت، برنامه ارتقای هویت و دیگر برنامه‌ها بوده است. همچنین برگزاری رویدادهای ایده‌پردازی در فرایندهای تدوین و اجرای برنامه فراغتی به منظور افزایش مشارکت جوانان در تعریف و اجرای برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان خاطرنشان کرد: اغلب برنامه‌های تدوین شده در این دستوالعمل براساس مؤلفه‌های اصلی و مورد وفاق اجتماعی علمی تدوین شده است که امیدواریم در مجموع با توجه به دقتی که در تدوین دستورالعمل شده، شاهد بهبود کمی و کیفی در وضعیت و شیوه‌های گذران اوقات فراغت جوانان باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه