مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان:

کاشت پالونیا در گیلان پیگرد قانونی دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درخصوص کاشت و توسعه گونه غیربومی درخت پالونیا هشدار داد و گفت: کاشت این درخت جرم است و پیگرد قانونی دارد.

کاشت پالونیا در گیلان پیگرد قانونی دارد

به گزارش هشت‌دی، حمزه عشوری امروز درخصوص کاشت و توسعه گونه غیربومی درخت پالونیا اظهار کرد: پالونیا با نام علمی Paulownia درختی آسیب‌زا با برگ‌های بزرگ و گل‌های خوشه‌ای به رنگ سفید مایل به بنفش است که بومی کشور چین است و در میان مردم کشور چین به درخت امپراطور و درخت نوروز شهرت دارد.

وی با تاکید بر این موضوع که شاید این درخت دارای مقاومت بسیار، نور پسند و رشد سریعی باشد اما گیاهی به شدت تهاجمی است و از طریق بذر خود به‌طور گسترده به زمین‌های اطراف حمله می‌کند، افزود: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه‌های طبیعی می‌شود، ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه این گونه در اکوسیستم‌های جنگلی در سایه خوب رشد نمی‌کند و با دارا بودن ریشه‌های قوی و برگ‌های بزرگ از رشد گونه‌های بومی جلوگیری می‌کند، درباره کشت این نوع درخت در استان تصریح کرد: به استناد مواد ۱، ۶، ۷ قانون بهسازی محیط زیست؛ حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هرگونه آلودگی و اقدام مخرب منتج به برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست را ضروری می‌داند و نیز بند (ب) ماده ۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی به صراحت گونه‌های بیگانه بدون کسب مجوز را، جرم محسوب می‌نماید.

عشوری با بیان اینکه ریشه‌های این درخت نزدیک به سطح خاک رشد می‌کند و باعث آسیب رساندن به ابنیه‌های بتنی و سازه‌ها می‌شود، تاکید کرد: کاشت گونه مذکور در فضای سبز شهری و در مجاورت مناطق تحت مدیریت که منجر به تخریب و آلوده نمودن زیستگاه‌های طبیعی می‌شود از طرف این سازمان جرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

این مسئول با توجه به قابلیت رشد گسترده و انشعابات ریشه‌های این گیاه در اعماق خاک و خطر آسیب‌رسانی جدی به تأسیسات زیرزمینی و زیربنایی و همچنین بدلیل مصرف بیش از حد آب توسط این گونه مهاجم از مردم خواست تا از ورود، کشت و توسعه آن در سطح استان جلوگیری و در صورت مواجهه، نسبت به حذف و جایگزینی آن با گونه‌های بومی استان اقدام نمایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در پایان خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پالونیا گونه مهاجم است و کاشت این درخت بدون مطالعه و آسیب‌شناسی دقیق به صلاح تعادل بوم شناسی منطقه نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه