استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با هشت‌دی:

دانشگاه مرجع علمی، سیاسی و اندیشه‌ای برای جامعه تلقی می‌شود

استاد‌ دانشگاه گیلان با اشاره به اهمیت تعامل دوسویه بین دانشگاه و جامعه، گفت: دانشگاه جدای از مردم نیست و یک مرجع علمی، سیاسی و اندیشه‌ای برای جامعه تلقی می‌شود و از یک جایگاه مطلوب و نقش تعیین‌کننده در این راستا برخوردار است.

دانشگاه مرجع علمی، سیاسی و اندیشه‌ای برای جامعه تلقی می‌شود

به گزارش هشت‌دی، پس از پیروزی انقلاب به ویژه در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ بحث تحول در جامعه آموزش عالی کشور تحت عنوان انقلاب‌ فرهنگی توسط رهبر‌ کبیر‌ انقلاب مطرح شد. در این ایام دانشگاه‌ها عملاً به محل تجمع معترضان و گروه‌های مختلف سیاسی تبدیل شده بود سبب شد تا حضرت امام‌ (ره) با اهداف متعالی به دنبال پاکسازی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از گروه‌های سیاسی غربزده اعم از اساتید و دانشجویان و درصدد بومی‌سازی این مراکز در جهت رشد و توسعه کشور باشد.

نجات از غربزدگی، پرورش معلم‌های متعهد و عامل تربیت نسل آینده و تصفیه دانشگاه از عوامل غربزده، تربیت موافق زمان، مطلع‌سازی دانشجویان از مسائل روز، ایجاد اعتماد به نفس و استقلال نفسانی در دانشجو، ورود بانوان به عرصه تربیت و تعلیم، نفی مدرک‌گرایی و تربیت مردمی دانشجویان، وحدت حوزه و دانشگاه از اهداف و چشم انداز رهبر‌ کبیر‌ انقلاب در راستای اعلام انقلاب‌ فرهنگی در کشور بود.

ایرج شاکری‌نیا در گفتگو با هشت‌دی، با اشاره به ماهیت انقلاب‌ فرهنگی، اظهار کرد: در کلام شهید‌ بهشتی، انقلاب‌اسلامی یک انقلاب‌فرهنگی بود لذا این انقلاب با سبقه فرهنگی نیازمند تغییراتی اساسی در زیرساخت‌های فکری، فرهنگی و تغییر بنیادین بود که دانشگاه‌ها ذیل این موارد قرار گرفت.

وی به رویکرد دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب دانشگاه‌ها، به محل تجمع گروه‌های غیر همسو با انقلاب و اتاق‌های توطئه و جنگ در تدارک غائله‌ها و گروهک‌ها و مزدوران استکبار جهانی مبدل شده بود و این ضدیت و زاویه با نظام مشخص و واضح بود و دانشجو به جای اینکه با فراغ بال به تفکر، تحقیق و پژوهش بپردازد دچار نوعی سیاست‌زدگی و از اهداف اصلی دور مانده بود از طرفی بسیاری از نهادها و مجموعه‌های دانشگاهی در امتداد همان سیستم در حرکت بودند لذا نیاز به یک تغییر و تحول جدی در نظام آموزشی کشور احساس می‌شد که فرمان انقلاب‌ فرهنگی توسط رهبر‌ کبیر‌ انقلاب صادر شد که خوشبختانه شاهد تحقق بسیاری از این اهداف از جمله پرورش نیروی نخبه و متفکر و اندیشمند در عین حال انقلابی بودیم.

این استاد‌ دانشگاه با اشاره به اهمیت تعامل دوسویه بین دانشگاه و جامعه، بیان کرد: دانشگاه جدای از مردم نیست و یک مرجع علمی، سیاسی و اندیشه‌ای برای جامعه تلقی می‌شود و از یک جایگاه مطلوب و نقش تعیین‌کننده در این راستا برخوردار است.

شاکری‌نیا تصریح کرد: دانشگاه نیز در همه حال موظف به حفاظت از این جایگاه در جهت خدمت به اندیشه، تفکر، فناوری و نوآوری است لذا دانشجویان در رشته‌های مختلف فنی‌مهندسی تا علوم‌انسانی دارای ارتباط تنگانگی با جامعه و برطرف‌نمودن نیازهای موجود هستند که این نیاز‌ها دارای گستردگی فراوانی است از جمله نیاز به فناوری، تکنولوژی و ابزار برای توسعه کشور که یکی از وظایف دانشگاه‌ها در راستای خدمات‌رسانی و اجرایی‌کردن آن به شمار می‌رود و نیاز به علوم‌انسانی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد و … است که در این راستا نیازمند تربیت متخصصان در دانشگاه و حوزه در جهت تامین بخشی از خوراک فکری جامعه هستیم.

نیازمند تربیت و حضور دانشمندان متناسب با نیازهای بومی، منطقه‌ای و ملی هستیم

وی بر اهمیت تامین‌ نیازهای جامعه متناسب با دیدگاه بومی، منطقه‌ای و ملی تاکید کرد و گفت: نیازمند تربیت و حضور دانشمندان در حوزه‌های متناسب با نیازهای بومی، منطقه‌ای و ملی هستیم که این تشخیص، رصد و احصاء توسط اساتید دانشگاهی صورت می‌گیرد تا در کنار نیازهای مادی، به نیروی انسانی متعهد به وظایف و تامین نیازهای کشور توجه داشته باشیم.

این استاد‌ دانشگاه با اشاره به عملکرد دانشگاه‌ها در راستای منویات رهبر‌ کبیر‌ انقلاب پس از گذشت چهار دهه، اظهار کرد: خوشبختانه تا حدودی شاهد تحقق این اهداف در دانشگاه‌ها بودیم اما کماکان این ظرفیت تا مسیر قله وجود دارد.

برخی دیدگاه‌های سیاست‌زده و جناحی در دانشگاه‌ها سبب دورشدن از اهداف متعالی انقلاب شده است

شاکری‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: برخی دیدگاه‌های سیاست‌زده و جناحی در دانشگاه‌ها سبب دورشدن از اهداف متعالی انقلاب شده است تا آن‌طوری که باید و شاید، شاهد عمق‌نگری و تحلیل دانشجویان از مسائل مهم کشور نباشیم لذا باید تلاش شود تا در مسیر انحرافی قرار نگیریم که در غیر اینصورت از اهداف متعالی دور خواهیم شد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه