چرا دشمن از توسعه فناوری ایران ناراحت است؟

تبیین دستاوردهای فضایی؛ از ماهواره‌بر تا ماهواره‌ + فیلم

دستاوردهای فضایی کشور در عصر جمهوری اسلامی شگفت‌انگیز و غیرقابل باور برای دشمنان این آب و خاک است.

تبیین دستاوردهای فضایی؛ از ماهواره‌بر تا ماهواره‌ + فیلم

به گزارش هشت‌دی، ایران از سال‌های بعد از جنگ تمرکز ویژه‌ای بر دانش فضایی داشته و سعی داشته با بومی‌سازی تکنولوژی‌های به روز دنیا در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد، یکی از این تلاش‌ها در سال ۱۳۷۷ بود اما تلاش ایران برای بومی‌سازی تکنولوژی در آن زمان ناکام ماند.

براری دبیر وقت شورای عالی فضایی در سال ۹۸ در این باره به رسانه‌ها گفته بود:  «۱۵ سال پیش ما با کشور ایتالیا یک ماهواره را طراحی و تولید کردیم که قرار بود آن‌ها آن را پرتاب کنند، اما این کار را نکردند؛ چراکه نمی‌خواستند اعتماد به نفس مهندسان ایرانی با پرتاب ماهواره افزایش پیدا کند، این در حالی است که قرار بود ماهواره مشترک ایران و ایتالیا در مدار ۶۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در گذشته ماهواره‌های ایرانی توانایی قرار گرفتن در مدار ۳۶ هزار کیلومتری را داشتند، اما اکنون ماهواره‌های ما در مدار ژئو و در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرند.»

اما تلاش‌های ایران در سال ۸۶ و ۸۷ به ثمر نشست به نحوی که سال ۸۷ برای نخستین بار  ایران یک ماهواره‌بر را طراحی کرده که توانست نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر ماهواره ما را در مسیر مدار قرار دهد. البته آن موقع نخستین گام‌های ساخت ماهواره‌بر را تجربه می‌کردیم، اما امروز ما وارد فاز دیگری در طراحی و تولید ماهواره شده‌ایم، به طوری که اکنون حرکت ما در مدار عملیاتی است.

به طور مثال ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر سال ۹۷ در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، در صورتی که تا قبل از آن ماهواره ایران نهایتاً با کمک ماهواره‌بر ۲۵۰ کیلومتر می‌توانست در مدار قرار گیرد. این به این معنی است که در ۳ حوزه ارتفاع مداری دو برابر رشد کردیم. در حوزه طول عمر مداری ۲۵ برابر رشد داشته‌ایم و در حوزه وزن ماهواره‌بر نیز ۵ برابر شاهد رشد هستیم.

ماهواره‌بر مهم‌ترین فناوری برای صنعت فضایی

یکی از مهم‌ترین فناوری‌های مورد نیاز صنعت فضایی، ماهواره‌بر بوده که ایران نیز توانسته است در این زمینه نیز موفق عمل کند. ماهواره‌بر سیمرغ بیش از ۸۰ تن وزن داشته و می‌تواند در مدار ۸۰۰ کیلومتری قرار گرفته و ۱۴۰ تن وزن را نیز حمل کند، سرعت ماهواره‌بر نیز یکی از موارد مهمی است که باید با نگاه تخصصی ساخته شود و ماهواره‌بر سیمرغ در این زمینه نیز موفق بوده و توانسته با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه حرکت کند.

آخرین دستاورد فضایی ایران

آخرین دستاورد فضایی ایران ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد قائم است، همانطور که می‌دانید سوخت جامد بسیار مهم‌تر و اساسی‌تر از سوخت مایع بوده زیرا توانایی راندن بیش از پیش ماهواره‌بر را دارد، ماهواره‌بر قائم در سه مرحله با وزن ۸۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری در سطح زمین قرار می‌گیرد و بسیار مؤثر است.

چرا دشمن از توسعه فناوری ایران ناراحت است؟

آمریکا بارها از توسعه فناوری فضایی ایران اظهار نگرانی کرده است در آخرین اظهارات در آبان ماه سال جاری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفته است: «ایالات متحده همچنان نگران ادامه توسعه وسایل پرتاب فضایی ایران است که نگرانی قابل توجهی را در مورد گسترش سلاح‌های اتمی ایجاد می‌کند.»

ماهواره‌بر قائم راهی برای پرتاب ماهواره ناهید

 به گفته جعفرآبادی فرمانده وقت هوا فضای سپاه، «قائم ۱۰۰ اولین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره‌برهای قائم است که از قائم ۱۰۰ شروع شده و سپس ۱۰۵، ۱۱۰ و بعد هم قائم ۱۲۰ هست که ان‌شاءالله به مدار ۳۶ هزار کیلومتر خواهد رفت.»

امروز دنیا بیش از پیش به ماهواره‌های ارتباطی نیاز دارد به ویژه کشور ایران که از جهات ارتباطی و فناوری‌های مربوط به شدت تحت تاثیر فناوری‌های دشمن و حمله‌های چندجانبه است، یکی از ماهواره‌های ایران که می‌تواند در آینده در این زمینه حرف‌های ویژه برای گفتن داشته باشد ماهواره ناهید است.

یکی از نکات اصلی این ماهواره ساخت آن توسط دانشگاه امیرکبیر و دانشمندان دانشگاهی کشور است که توانسته حرکت صنعت و دانشگاه را معنا بخشد.

در ویژگی‌های این ماهواره آمده است: ماهواره ناهید یک ماهوارهه مکعب مستطیلی محصور به مکعبی به بُعد ۸۰ سانتی‌متر است که افزون‌بر صفحات خورشیدی نصب‌شده بر روی بدنه، از دو صفحهٔ خورشیدی بازشونده بهره می‌برد.

این ماهواره با جرم حداکثر ۵۰ کیلوگرم در مدار بیضوی ۲۵۰ در ۳۷۰ کیلومتری با زاویهٔ میل ۵۵ درجه به عملیات پرداخته و بازکردن صفحات خورشیدی و ارتباط در باند Ku را در این مدار به آزمون خواهد گذاشت. از بازشدن صفحات خورشیدی تصویربرداری شده و با استفاده از تصاویر، نرخ گسترش صفحات تخمین زده می‌شود. وضعیت ماهوارهه ناهید به صورت سه محوره و با دقت ۱۰ درجه تعیین و کنترل می‌شود.

باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی، ماموریت‌های اولیه ماهواره ناهید ۱ است.

ماهواره ناهید ۲ نیز پروژه بعدی صنعت فضایی ایران بوده که پیشرفته تر از ناهید۱ است، این ماهواره امکان ارتباط تلفنی کاربران خود را فراهم کرده که منحصر به فرد است، این ماهواره مخابراتی وزن نزدیک به ۱۱۹ کیلومتر بوده که می‌تواند در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار بگیرد که ماهواره‌بر قائم وظیفه انتقال آن را دارد.

حال ایران در پروژه‌های متعدد به دنبال افزایش برد ماهواره و ماهواره.بر بوده تا بتواند در مدار بالای ۱۰۰۰ کیلومتر قرار گرفته و اطلاعات ویژه ای را برای کشور مبادله کند.

آینده ویژه صنعت فضایی است و ایران نیز در این زمینه ورود کرده است امید است با تمرکز این صنعت ایران جزو کشورهای تاثیرگذار قدرت بین المللی باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه