استاد دانشگاه:

فمینیسم می‌خواهد زنان از زن‌بودن خود خجالت بکشند/ زن، اصل و محور خانواده در اسلام

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه زنان، گفت: جریان‌های فمینیستی با عناوینی همچون دفاع از حقوق زنان فعالیت می‌کنند؛ اما با مطالعه رویکرد آن‌ها پی می‌بریم که در این جریان زنان باید از زن‌بودن خود، خجالت بکشند و در راستای برابری با مردان تلاش کنند این در حالی است که در اسلام، زن اصل و محور خانواده است.

فمینیسم می‌خواهد زنان از زن‌بودن خود خجالت بکشند/ زن، اصل و محور خانواده در اسلام

به گزارش هشت‌دی هاجر تحریری نیک‌صفت در مراسم بزرگداشت مقام مادر و زن که به همت مجموعه تربیتی امام‌هادی (ع) برگزار شد با اشاره به شأن و جایگاه حقیقی انسان، اظهار کرد: انسان برای نیل به مقام انسانیت کامل باید مراحلی را طی کند.

وی افزود: انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که قدرت اراده و اختیار دارند؛ لذا به همین علت پاداش و جزا برای آنان نزد خداوند متعال در نظر گرفته شده است.

استاد دانشگاه و کارشناس حوزه زنان در ادامه به ابعاد مادی و معنوی انسان اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این مرحله از انسانیت، در بُعد مادی انسان خواسته‌ها و غرایزی وجود دارد که لذت‌هایی آنی و زودگذر هستند که در صورت عدم کنترل و هدایت آنها ممکن است نیازهای معنوی که اصل حقیقت انسان است به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی تصریح کرد: عده‌ای معتقدند که اگر کسی امکانات خوب دنیوی داشته باشد انسان معنوی نیست این در حالی است که خدا این دنیا را برای بهترین انسان‌هایش آفرید و به گفته استاد فاطمی نیا «دنیا متعلق به مؤمنان است»

این استاد دانشگاه افزود: ایجاد تعادل در بُعد مادی و معنوی به معنی محرومیت از لذت‌های دنیایی نیست، بلکه باید به‌درستی و از راه حلال بهره برد.

تحریری نیک‌صفت با اشاره به روش الگویی به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های تعلیم‌وتربیت در اسلام، ادامه داد: باتوجه‌به سرعت گذر عمر طبق این روش در وقت، عمر و هزینه انسان با بهره‌گیری از الگوی مناسب صرفه‌جویی می‌شود.

وی با طرح این سؤال که آیا هرکسی می‌تواند الگو باشد؟ بیان کرد: الگوی مناسب کسی است که در همه ابعاد وجودی خودش به رشد کافی رسیده باشد که در این راستا می‌توانیم زندگی، راه و روش او را موردتوجه قرار دهیم؛ لذا حضرت زهرا (س) الگوی تمام مردان و زنان است.

این استاد دانشگاه ضمن طرح سه مسئله مهم در خصوص زنان، گفت: اگر این موارد مدنظر قرار بگیرد به مقام و جایگاهی می‌توان دست‌یافت که مردان عالم به آن جایگاه نخواهند رسید؛ اینکه زن بودن خود را بشناسیم، آن را دوست بداریم و بخواهیم در راستای زن بودن خودمان رفتار کنیم.

زن و مرد، مرتبه و جایگاه‌شان مشترک و نقش‌شان متفاوت است

وی اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از افراد هنوز زن بودن خودشان را به‌عنوان یکی از موجودات محبوب خدا نپذیرفته‌اند و اذعان دارند که چرا نباید شبیه مردان باشیم درصورتی‌که هدف‌های میان این دو جنس، مشترک و تنها نقش‌ها متفاوت است و زن و مرد در مرتبه و جایگاه مشترک هستند.

این کارشناس حوزه زنان به ماهیت جریان‌های فمینیستی در جهان اشاره کرد و گفت: این جریان‌ها نام دفاع از حقوق زن را دارند؛ اما با مطالعه رویکرد آن‌ها پی می‌بریم که در این جریان زنان باید از زن‌بودن، خودش خجالت بکشند و در راستای برابری با مردان باید تلاش کنند این در حالی است که در اسلام، زن به زن بودن خودش افتخار می‌کند و آن را با تمام وجود دوست دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ضمن افتخار به این جایگاه باید ضمن الگوگیری از حضرت زهرا (س) به سمت کمال حرکت کنیم که در این راستا دو نقش مهم همسر و مادر بر عهده زن است که در جایگاه همسر، مرد و زن باید در کنار هم به کمال برسند همان‌طور که با ازدواج نیمی از دین کامل می‌شود و در نقش مادری که یک فرزند خوب تربیت می‌کند این مادر با یک‌دست گهواره و با دست دیگر جهان را تکان می‌دهد.

اصل و محور یک خانواده، زن است

تحریری نیک‌صفت با بیان اینکه اصل و محور یک خانواده، زن است، خاطرنشان کرد: عامل مهم در حفظ یا متلاشی‌شدن یک خانواده، زن است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بوی خوش و هوای خانه زن است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه زن در سربلندی و پیشرفت کشور، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون پشت تمام موفقیت‌های ملی، زنان این آب ‌و خاک بوده‌اند همان‌طور که اگر فداکاری و گذشت زنان از همسرانشان در زمان جنگ و دفاع نبود الان این کشور و این خاک نبود.

آیا اگر زن ابزار و‌ وسیله‌ای برای لذت دیگران شود، آزاد است؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید معنای شعار غرب مبنی بر «زن، زندگی، آزادی» مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: باید ببینیم زن کیست، زندگی و آزادی چیست؟ آیا زنان ما در حوزه‌های مختلف کشور محدودیت اجتماعی دارند؟ در این ۴۴ سال به برکت انقلاب در پست و جایگاه‌های مختلف چه امکاناتی برای زنان فراهم شده است؟

وی با طرح این سؤال که اگر زن، ابزار و‌ وسیله‌ای برای لذت دیگران شود، آزاد است؟ خاطرنشان کرد:  یک زن با نوع پوشش خود در جامعه، ماهیت وجودی خودش را به دیگران معرفی می‌کند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه