مدیر مجموعه فرهنگی ـ آموزشی گوهرشاد در گفتگو با هشت‌دی:

تعریف صحیحی از مقام زن برای نسل جوان ارائه نشده است

مدیر مجموعه فرهنگی ـ آموزشی گوهرشاد با اشاره به چالش هویتی موجود در کشور فارغ از مسئله پوشش و حجاب، گفت: تعریف صحیحی از مقام زن و دختر در جامعه مخصوصاً نسبت به نسل جوان ارائه نشده و با عدم بسترسازی مناسب در جامعه، در این‌خصوص مواجه هستیم.

تعریف صحیحی از مقام زن برای نسل جوان ارائه نشده است

«مینا مهدوی» مدیر مجموعه فرهنگی ـ آموزشی گوهرشاد در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه‌الزهرا (س) به تشریح ابعاد شخصیت این حضرت از نگاه خداوند تبارک‌وتعالی پرداخت و اظهار کرد: نگاه خالق به تمام مخلوقاتش مصداق آیه «فی‌الارض خلیفه» است که انبیاء و اولیاء و به‌خصوص حضرت‌زهرا(س) به واسطه عصمت‌شان، جانشین خدا بر روی زمین هستند.

وی با اشاره به تفاوت نگاه خالق با نگاه بشریت، بیان کرد: سوره «تکاثر» و‌ سوره «کوثر» هر دو به مسئله زیادشدن اشاره دارد؛ «تکاثر» به معنای زیادشدن بیرونی و تعدد مسائل مختلف مادی است اما «کوثر» به معنای زیادشدن درونی در مقام تقرب علمی و عملی به خداوند است.

«کوثر» یعنی تکامل اعلی در هر مقام و جایگاهی

مدیر مجموعه فرهنگی ـ آموزشی گوهرشاد با بیان اینکه «کوثر» یعنی تکامل اعلی در هر مقام و جایگاهی، تصریح کرد: ایشان در مقام دختر، ام‌ابیها است این در حالی است که در عالم جنینی نیز با مادرش صحبت می‌کرد و او را از تنهایی درمی‌آورد. حضرت زهرا (س) یک انسان معمولی نیستند؛ بلکه انسیه الحوراء و دارای مقام عرشی هستند و قبل از خلقت تمام عوالم آفریده شده‌اند و از نور ایشان تمام عالم روشن شده که به امر خدا در کالبد زمینی به این عالم پا گذاشتند و مجدداً سیر صعودی به آسمان‌ها را طی کردند که نشان‌دهنده این است که در آزمایشگاه زمینی می‌توان دوباره با کسب فضائل به عرش اعلی رسید.

مهدوی اظهار کرد: در مقام همسر، وقتی حضرت پیامبر (ص) از حضرت امیرالمؤمنین (ع) درباره زندگی با حضرت فاطمه (س) جویا می‌شود ایشان حتی به زیبایی این بانو اشاره نکردند؛ بلکه فرمودند: «نعم العون» به معنای بهترین یاری‌کننده که نشان‌دهنده هم‌پایی و همراهی ایشان در جایگاه همسر است که نشان از فهم و شعور و درک و علم ایشان دارد که یاری‌گر و همراه خوبی برای امیرالمؤمنین (ع) است.

حضرت زهرا (س) حتی در لالایی‌هایش به ارائه الگو به فرزندانش می‌پردازد

وی به نوع مواجه و ارتباط حضرت زهرا (س) با فرزندانش اشاره کرد و گفت: ایشان حتی در لالایی به ارائه الگو به فرزندانش می‌پردازد که مانند ـ پدرت علی باش ـ یا در جایی دیگر به حضرت زینب (س) جای کفن‌ها را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که هرکدام متعلق به چه کسی است و دیدگاه کودک را نسبت به لباس آخرت روشن می‌کند حال سؤال این است که با وجود چنین الگوهایی چقدر در بیان و توجیه مباحث اعتقادی در برخورد با فرزندان پرداخته شده است.

نیاز اولیه انسان داشتن یک روح سالم است که در جامعه‌کنونی مغفول مانده است

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س)، هر کلامی از سخن حضرت فاطمه (س) فرهنگ است، تصریح کرد: الگو یعنی کسی که از درون «کوثر» باشد و به مرحله‌ای از کمال روحی رسیده که در بخشیدن غذایش به فقیر، گرسنگی در نظرش بی‌اهمیت است لذا نیاز اولیه انسان داشتن یک روح سالم است که در جامعه کنونی مغفول مانده است.

تحریف عظیمی در جایگاه انسانیت در حال رخ‌دادن است

مهدوی با بیان اینکه تحریف عظیمی در جایگاه انسانیت در حال رخ‌دادن است، تصریح کرد: از انسان نظریه‌های مختلفی در طول تاریخ ارائه شده است درحالی‌که انسان موجودی است که با روحی که پس از چهارماهگی از خداوند می‌گیرد به مقام ابدیت دست پیدا می‌کند؛ باتوجه‌به آیه «کل نفس ذائقه الموت» هر نفسی مرگ را می‌چشد و با چشیدن آن، مرگ در وجود ما هضم می‌شود و با رفتن جسم، مرگ در وجود ما حذف و روح به ابدیت می‌رسد این در حالی است که با تحریف روح آن را مادی جلوه دادند و کمال و ابدیت انسان را انکار کردند.

مدیر مجموعه فرهنگی ـ آموزشی گوهرشاد ادامه داد: در زمان دختر رسول‌ خدا (ص) نیز عده‌ای با تحریف انبیاء، جایگاه امامت را با سلطنت تغییر و به خورد اذهان مردم دادند و طاغوت جای خلافت و جانشینی خدا را گرفت که حضرت زهرا (س) در این راستا به تبیین و تعریف از مقام امامت و ولایت پرداختند.

وی به ابعاد دیگری از تحریف در مسیر احکام، عقاید و اخلاق که در مسیر ایمان است، اشاره کرد و گفت: در دین‌ مبین اسلام به جایگاه و حقوق زن بسیار پرداخته شده است که یکی از این‌ موارد، حفظ گوهر گران‌بهای هویت انسانی است که بیش از هر چیزی مورد تهاجم است که در کنار تمام هجمه‌های اقتصادی، سیاسی و مادی به انکار هویت پرداختند.

تعریف صحیحی از مقام زن برای نسل جوان ارائه نشده است

مهدوی با اشاره به چالش هویتی موجود در کشور فارغ از مسئله پوشش و حجاب، تصریح کرد: متأسفانه تعریف صحیحی از مقام زن و دختر در جامعه مخصوصاً برای نسل جوان ارائه نشده است این در حالی است که فرزندان ما به‌شدت تشنه محبت هستند که متأسفانه با غفلت خانواده‌ها و عدم بسترسازی مناسب در جامعه، در این‌خصوص مواجه هستیم.

این کارشناس فرهنگی بر این مسئله که گوهر گران‌بهای هویت انسانی بیش از همه موردتوجه غارتگران بین‌المللی قرار گرفته است، تأکید کرد و گفت: در این شبیخون راهزنان جهانی، زن بیش از مرد مورد تنگنای این مسئله قرار گرفته است که در سوره نور به تفاوت‌ها و شباهت‌های وجودی زن و مرد می‌پردازد.

در تمام دنیا چاره‌ای جز پوشش برای زندگی سالم وجود ندارد

مهدوی ادامه داد: فارغ از دین اسلام در تمام دنیا چاره‌ای جز پوشش برای زندگی سالم وجود ندارد و
جامعه، زمانی سالم خواهد بود که نگاه خداوند را مدنظر داشته باشیم که خدای متعال به وجود ملکوتی و ابدی انسان می‌نگرد و در همین راستا به تعریف اصولی از زن و مرد می‌پردازد.

«زن، زندگی، آزادی» یعنی حضرت زهرا (س)

وی با بیان اینکه «زن، زندگی، آزادی» یعنی حضرت زهرا (س)، افزود: باید ببینیم که این حرّیت و آزادی در قبال چیست؛ عریانی، اوج بدبختی و اسارت زن است و زندگی نیست؛ بلکه مردگی است درحالی‌که یک زن عاقل، خانواده و جامعه خویش را می‌سازد.

این کارشناس فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: زندگی یعنی حیات و حیات به معنای «حیّ و القیوم» است. حیّ به کسی می‌گویند که قیوم و ایستاده باشد و آزادی یعنی حریّت که با هر اسارت مادی از آزادی و ایستادگی‌اش کاسته می‌شود و فاطمه‌زهرا (س) مظهر کامل عبد نسبت به خدا و‌ حریّت به عالم است که این دو ویژگی از او سیده نساء العالمین می‌سازد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه