افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری در دانشگاه گیلان

مراسم افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان گیلان در دانشگاه گیلان با حضور سرپرست دانشگاه، مدیران استانی، اعضای هیئت علمی دانشگاه و تعدادی از مسئولین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری در دانشگاه گیلان

به گزارش ۸دی، سرپرست دانشگاه گیلان در این مراسم اظهار کرد: تاسیس اندیشکده حکمرانی، از ابتکارات خوب مرکز پژوهش های مجلس است چون هرکدام از استان ها مشکلات مربوط به خودشان را دارند و اگر شکل اولیه ی قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، از استان ها به سمت مجلس روانه شود موجب کاربردی‌تر شدن قوانین خواهد شد.

 فرید نجفی ضمن ابراز امیدواری از اجرای این طرح، تاسیس اندیشکده ی مذکور را موجب ورود خیر و برکت در استان و دانست.

عبدالله حاتم زاده، عضو هیات علمی دانشکده علوم کشاورزی و رئیس شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان گیلان نیز در این مراسم؛ دلیل و اهمیت برگزاری جلسه را استفاده از نظرات نخبگان و اندیشمندان در هر استان بیان کرد و گفت: از آنجایی که کلیه طرح ها و لوایح دولتیِ ملی و استانی و در مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش ها توسط مجلس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمایندگان در صحن علنی، آنها را بررسی می‌کنند و درمورد آن نظر می‌دهند، لازم است از نظرات اساتید دانشگاه ها، مراکز اموزشی، اندیشمندان و… استفاده شود تا مسائل، موانع و مشکلات هر استان به طور ویژه بررسی شود تا در صدد حل آن برآییم.

وی استفاده از ظرفیت های استانی را در جهت حل مشکلات و معضلات هر استان را از اوجب واجبات دانست و از تریح اهداف تشکیل این اندیشکده عنوان کرد؛ با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری در استان ها افتتاح شد تا در جهت حل مسائل استانی به موازات پژوهش‌هایی که مجلس در شورای مذکور انجام می دهد بررسی شود و به مجلس ارائه شود.

این مسئول گفت: استان گیلان به علاوه ی چندین استان دیگر به عنوان پذیرفته شدگان اولیه ی تاسیس اندیشکده قرار گرفتند.

حیدرعلی بالو سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در این مراسم  با تاکید بر این مسئله که مجلس در راس امور است و دانشگاه مرکز تحولات است، بیان کرد: دانشگاه ها جایگاه ویژه ای در کشور دارند و می‌توانند در تصمیم گیری ها نقش مهمی داشته باشند.

وی استفاده از پتانسیل های استانی را لازم و صزوری دانست و از تاسیس این اندیشکده اعلام خرسندی کرد و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مختلف در سطح استان گفت: هر استان دغدغه های خاص خودش را داراست بنابراین لازم است هر استان مصوبات خاص خودش را داشته باشد و دانشکده پزشکی نیز می‌تواند در امر بهداشت و درمان نقش پررنگی ایفا کند و مثمر ثمر باشد.

محمد دوستار، رئیس دانشگاه ازاد اسلامی گیلان هم در این مراسم گفت: بحث حکمرانی، بحثی راهبری‌ست و مسئله ی مهم دولت و حکومت است. دولت باید مشکلات را بشناسد و با ارائه راهکار های راهبردی و کار امد موجب حل مشکلات و جلب رضایت مردم باشد.

وی افزود: بستر سازی برای حضور کنشگران جامعه، متخصصین، پژوهشگران و… برای تدوین لوایح در جهت حل مشکلات استان لازم است.

علیرضا رهایی، معاون مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم در مراسم افتتاح این اندیشکده گفت: لوایحی که به مرکز پژوهش ها ارائه می‌شود، بعد از کارشناسی به مجلس ارائه می‌شود و بعد از بررسی های اولیه، به تصویب می‌رسد و قوانین انبوهی که مطرح می‌شود باید با ساختار کلی نظام اسلامی مطابقت داشته باشد. از همین رو این قوانین توسط مرکز پژوهش های مجلس مورد بررسی و کارشناسی قرار میگیرد و بعد از آن به صحن مجلس می رسد.

این مسئول توسعه دریا محور را در گیلان واجب دانست و تاکید کرد که این توسعه نیاز به تخصص دارد و حتما باید در گیلان پیگیری شود و در جهت تببین هدف ایجاد اندیشکده حکمرانی گفت: برای اینکه طرح ها به صورت تخصصی بررسی شوند، این اندیشکده ها در دانشگاه ها تشکیل شد تا از پتانسیل نخبگان و دانش اموختگان برای بررسی تخصصی طرح ها و به پختگی رسیدن آنها و سپس راهیابی انها به مجلس استفاده کنیم.

وی در ادامه با تضمین سخنی از مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) خاطر نشان کرد: کشور ما مسائل کلان و اساسی ای دارد که باید بررسی شود و این مسائل حل نمیشود مگر اینکه اندیشمندان و نخبگان به این حوزه وارد شوند و یکی از دلایل تشکیل اندیشکده هم همین بود.

رهایی بیان کرد: ما در این اندیشکده بررسی طرح ها، جوابگویی به سوالات نمایندگان، آینده پزوهی، ارائه مشورت و نظارت در اجرای قوانین و سایر مسائل اینچنینی می‌پردازیم و انتظار داریم که شبکه اندیشکده با مدیریت غیرمتمرکز در استان ها، مثل یک بازوی مشورتی و کارشناسی سعی بر تحقق اهداف مدنظر داشته باشد.

معاون مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تسهیل نظارت میدانی بر حسن اجرای قوانین، شناسایی و برقراری هدفمند دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، انجام مطالعات شاخص در سطح استان جذب و توانمدی افراد مستعد، توانمند سازی و افزایش ظرفیت سیاستی دانشگاه های سراسر کشور و… را از اهداف این دانشکده دانست و تدوین مسائل نظام و ترجیحات استان، افکار سنجی و تحقق اجماع نخبگانی بر مقصد و مسیر توسعه و پیشرفت در سطح ملی و محلی، انجام مطالعات اینده پژوهی، راه حل یابی برای حل مشکلات و… را از از جمله ماموریت های این انیشکده برشمرد.

هاجر تحریری نیک صفت، نماینده ادوار گیلان در مجلس شورای اسلامی گیلان هم در این مراسم نظارت بر اجرای قانون را مهم تر از قانون گذاری دانست و بر تخصیص منابع مالی اندیشکده و دائمی بودن فعالیت اندیشکده تاکید کرد.

پورموسوی مشاور راهبردی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز مسئولیت و شجاعت را از ویژگی های‌‌ست که مسئولین باید آنرا داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات پژوهشی و اموزشی کشور به دلیل بد کار کردن و یا کم کار کردن در این زمینه هاست و باید با هدفمند کار کردن و نیمه کاره رها نکردن اهداف اندیشکده به استمرار آن توجه ببخشیم.

این مسئول با بیان لزوم استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی استان خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت ها در جهت تکمیل قوانین و اصلاح انها استفاده کنیم. جمع‌آوری بانک اطلاعات نخبگان در جهت شناسایی و استفاده از انها امری بسیار ضروری‌ست.

در انتهای این مراسم احکام شورای علمی اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان گیلان که به امضای  نقابداری رییس مرکز پژوهش های مجلس رسیده بود به احمد باقری عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه گیلان، عبدالله حاتم زاده عضو هیات علمی گروه باغبانی دانشگاه گیلان، مهدی هدایتی شهیدانی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان، دکتر عذرا زبردست عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، علیرضا صدرممتاز عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه گیلان، کیهان هاشم نیا استاندار اسبق گیلان، صفر زاده نماینده دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسعود یحیی‌زاده به عنوان مدیر این اندیشکده در استان گیلان اهدا شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه