جبران باسیل: سید حسن نصرالله معادله خود را در پرونده مرزبندی به اسرائیل تحمیل کرد

رئیس جریان آزاد ملی لبنان با اشاره به دستاورد این کشور در انجام توافق مرزبندی با فلسطین اشغالی تاکید کرد که سید حسن نصرالله معادله خود را در این پرونده به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد.

جبران باسیل: سید حسن نصرالله معادله خود را در پرونده مرزبندی به اسرائیل تحمیل کرد

به گزارش ۸دی،«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان طی سخنانی درباره آخرین تحولات این کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و … صحبت کرده و با اشاره به موافقت «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور برای انجام توافق مرزبندی با فلسطین اشغالی اعلام کرد، اتفاقی که در این زمینه رخ داد موجب محافظت از حقوق و ثروت لبنانی‌ها شد.

وی با اشاره به فساد طبقه سیاسی لبنان تاکید کرد، کسانی که علیه لبنان توطئه می‌کنند هدفشان براندازی مشروعیت ریاست‌جمهوری و محافظت از فاسدانی است که اموال مردم را به غارت می‌برند. امروز توطئه‌ای که ما و مقاومت و کل لبنان را هدف قرار داده و مردم را به فقر کشانده افشا شده است. توطئه‌گران از خارج لبنان از زبان «دیوید شنکر» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه درحال نفرت‌پراکنی علیه لبنان بوده و مزدوران آنها کسانی مانند «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی هستند که در جریان حوادث ۱۷ اکتبر ۲۰۱۹ توطئه‌ای برای جمع کردن دلار از بازار و قاچاق پول بانک‌ها به راه انداخته و بازار را پر از لیره کرده و در ازای آن دلار را به خارج قاچاق کردند.

جبران باسیل با اشاره به پرونده‌های متعدد فسادی که برای ریاض سلامه در سراسر جهان به ویژه کشورهای اروپایی باز شده تاکید کرد، ریاض سلامه که تحت تعقیب ۷ کشور جهان قرار دارد و در داخل لبنان از عدالت فرار می‌کند نمی‌تواند مسئول کنترل قیمت پول ملی و ذخایر طلای کشور باشد.

این مقام لبنانی تصریح کرد، پیروزی در پرونده مرزبندی دریایی جایگزین پیروزی بر فساد در داخل لبنان نمی‌شود و ما را از انجام اصلاحات معاف نمی‌کند. تیم ما دستاورد بزرگی در پرونده مرزبندی کسب کرد و این دستاورد تنها مربوط به تعیین مرزها نیست بلکه با این کار لبنان به ثروت‌های نفتی خود واز همه مهمتر حق استخراج آن دست یافت.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان ادامه داد، ما دستاورد بزرگی در زمینه نفت و گاز کسب کردیم و این مسئله قابل انکار نیست؛ چرا که هیچکس مانند ما روی این پرونده کار نکرده است. این دستاوری برای همه لبنانی‌ها به نام ماست که به قیمت ۱۴ سال کار و هوشیاری تمام شد تا اینکه توانستیم بخش نفت را در لبنان با قوانین، احکام، کمیسیون‌ها، بررسی‌ها، تعهدات و قراردادها ایجاد کنیم.

وی در ادامه به نقش پررنگ مقاومت در پس گرفتن ثروت‌های نفتی و گازی لبنان اشاره کرده و گفت، سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله با قدرت مقاومت و پهپادها و موشک‌های آن معادله «بدون استخراج گاز لبنان از میدان قانا هیچ گازی از میدان کاریش استخراج نخواهد شد» را تثبیت کرد. به این ترتیب ما توانستیم کل میدان قانا را بگیریم؛ درحالی که همه این میدان در منطقه ما واقع نشده بود.

باسیل تاکید کرد، تعیین مرزها و پس از آن اکتشاف، ارزیابی و تولید، مسیری است که ما را ملزم به تسریع در انجام اصلاحات می‌کند نه اینکه از اصلاحات چشم پوشی کنیم. نفت و گاز گنجینه‌ای برای نسل‌های آینده و همه لبنانی‌ها بوده و صندوق دولتی پشتوانه‌ای ضروری برای تامین حاکمیت مالی لبنان به ریاست رئیس جمهور است. انجام اصلاحات نیاز به دولت و رئیس جمهور دارد، البته اولویت با انتخاب رئیس جمهور جدید است، اما در صورت خلاء ریاست‌جمهوری باید دولت تشکیل شود. ما علاقه‌ای به حضور در دولت آینده نداریم اما نمی‌پذیریم حق خودمان و مردمی که نماینده آنها هستیم در پرونده ریاست‌‌جمهوری ضایع گردد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان گفت، ما رئیس جمهوری را که دارای جایگاه مردمی نباشد و از سوی یک جناح مهم پارلمانی حمایت نشود نمی‌پذیریم. بیاید قبل از ورود به خلاء ریاست‌جمهوری درباره رئیس جمهور آینده توافق کنیم و کسی را انتخاب کنیم که قادر به انجام اصلاحات باشد؛ نه کسی که سابقه و مسیر آن جدا از نظام لبنان بوده است. دوره ریاست جمهوری آقای میشل عون به پایان رسیده اما مبارزه با فساد تمام نشده است و آوارگان سوری به کشورهایشان برنگشته‌اند و پول‌های غارت شده نیز به داخل لبنان بازنگشته است. همچنین نه پرونده‌های جنایی مالی حل و فصل شده و نه بحران برق را حل کرده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد، آقای میشل عون در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ ماموریت خود را در منصب ریاست‌جمهوری لبنان به پایان می‌رساند و ما قصد داریم با یکدیگر مقاومت اقتصادی را برای بازگرداندن اموال مردم و زندگی کریمانه به آنها آغاز و اقتصاد لبنان را از شر رانت خواری و محاصره و استعمار رها کنیم. میشل عون پیروزمندانه از کارخ ریاست‌جمهوری خارج می‌شود؛ چرا که این جرات را داشت که در مقابل سکوی سازمان ملل قرار گرفت و مخالفت خود را با «معامله قرن» (توطئه ضد فلسطینی که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا طراحی شده بود) و اسکان آوارگان در لبنان اعلام کرد. او همچنین این جرات را داشت که توافق مرزی را به انجام برساند و حقوق گازی لبنان را تضمین کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه