تاثیر بازی‌های آنلاین در کودکان و نوجوانان

گسترش روزافزون بازی‌های آنلاین و زمان قابل توجهی که کودکان و نوجوانان صرف این بازی‌ها می‌کنند در دهه اخیر از عمده نگرانی والدین، متخصصان و نهادهای مسئول در حوزه سلامت بوده است.

تاثیر بازی‌های آنلاین در کودکان و نوجوانان

به گزارش ۸دی، بازی‌های آنلاین از انواع بازی‌های اینترنتی هستند که با توجه به افزایش آشنایی مردم و به ویژه قشر جوان با اینترنت، افزایش سرعت اینترنت و همچنین وجود راه‌های اتصال پرسرعت و بیسیم، فراگیر شده‌اند.

بازی‌های آنلاین می‌توانند تاثیرات ویژه‌ای در مخاطبان خود داشته باشند، برای نمونه در یک بازی خشن، بازیکن ممکن است روز‌ها و ماه‌های متمادی نقش خاصی را در بازی برعهده بگیرد و با همزاد پنداری، خود را در نقش شخصیت داستان ببیند و با فهم کامل آن، کاملا تحت تاثیر قرار گیرد، بدین ترتیب تاثیرات ناشی از بازی‌های آنلاین بر کاربر می‌تواند چندین برابر یک فیلم باشد.

وجود صفحه‌های غیراخلاقی خشن و دلهره‌آور در بسیاری از بازی‌ها و همچنین نگرانی‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی، کشورهای مختلف را وادار به تدوین نظام و داشتن کنترل‌های لازم و ارائه اطلاعات دقیق به خانواده‌ها کرده که می‌تواند از صدمات جبران‌ناپذیری که مخاطبان اصلی اینگونه بازی‌ها، یعنی کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند، جلوگیری به عمل آورد.

آسیب‌های روحی روانی بازی‌های آنلاین

بازی‌های آنلاین جایگزین ارتباط رودر روی افراد با یکدیگر شده‌اند و برخلاف بازی‌های دسته جمعی سنتی، هیچگونه احساس عاطفی یا انسانی در کودک ایجاد نمی‌کند. این بازی‌ها موجب می‌گردد کودکان از جمع‌گرایی واقعی در دنیای واقعی به جمع‌گرایی مجازی روی بیاورند در واقع این بازی‌ها اعتیاد‌آور بوده و موجب وابستگی و دل‌مشغولی گسترده کودکان می‌شود و آنها را از فرصت‌های دنیای واقعی دور می‌کند.

بی‌توجهی والدین به نوع مواجهه فرزندانشان با این بازی‌ها می‌تواند به بروز آسیب‌های روانی مختلف در آنها منتهی شود. درونگرایی شدید و احساس افسردگی، اقدام به خودکشی، افزایش رفتارهای پرخاشگرانه، انزوای اجتماعی، یادگیری ارزش‌های غلط، ترویج فرهنگ‌های مبتذل، بروز بیش فعالی کودکان، بی‌نظمی و بی‌توجهی، خودمحوری، ترس، تیک‌‎های عصبی و بدخویی تنها برخی از آسیب‌های روانی این بازی‌ها است.

زهرا صادق‌نیا
مشاور و مددکار فرماندهی انتظامی بخش چابکسر شهرستان رودسر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه